Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Borderline är inget "gulligt" namn, det är totalt smutskastat och i princip alla har fördomar om folk med borderline och tar en direkt som en psykopat. Och t ex att ha borderline i sin journal har förstört så otroligt mycket för mig, för till och med sjukvården har extrema fördomar och skriver att man bara är manipulativ, använder hot som maktmedel, är omöjlig att samarbeta med och stämplar en direkt som missbrukare. Alla jag känner som har borderline har det mer eller mindre likadant.

Det är ju det jag försöker säga..

Lyssna

Alla som har borderline påstår egentligen att dom inte alls har egenskaper som andra diagnoser inom Kluster B..

Så varför har psykologer lagt denna diagnos bland dessa?
Citera
2024-08-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det är ju det jag försöker säga..

Lyssna

Alla som har borderline påstår egentligen att dom inte alls har egenskaper som andra diagnoser inom Kluster B..

Så varför har psykologer lagt denna diagnos bland dessa?

Jag blev positiv på alla personlighetsstörningar för 8 år sen när jag gjorde utredning och maxpoäng på alla i B-klustret så jag erkänner absolut att jag har en del av de drag, dock har de bara satt borderline på mig eftersom att den va mest självklar (vilket jag håller med om). Dock ska jag be om en ny utredning igen för jag är väldigt annorlunda jämfört med andra jag känner som har borderline. Ingen av de har narcissistiska drag, som syns utåt iallafall. Men de flesta har fler diagnoser som också kan spela roll i hur man är.
Citera
2024-08-12, 16:59
Medlem
Citat:
Jag blev positiv på alla personlighetsstörningar för 8 år sen när jag gjorde utredning och maxpoäng på alla i B-klustret så jag erkänner absolut att jag har en del av de drag, dock har de bara satt borderline på mig eftersom att den va mest självklar (vilket jag håller med om). Dock ska jag be om en ny utredning igen för jag är väldigt annorlunda jämfört med andra jag känner som har borderline. Ingen av de har narcissistiska drag, som syns utåt iallafall. Men de flesta har fler diagnoser som också kan spela roll i hur man är.

Det var också min poäng i denna tråd..

Psykologer väljer ofta borderline på personer inom Kluster B som själv sökt hjälp..!

Varför då ? Jo för att det inte är kul för Psykologen att dela ut en hemsk diagnos till en person som sökt hjälp..

Borderline ska helt enkelt bort som diagnos om du frågar några experter.

Säg istället instabil känslomässigpersonlighet till dom personer med svag borderline och våga ge Covert Narcissism till kvinnor som har starkare dragning
Citera
2024-08-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det var också min poäng i denna tråd..

Psykologer väljer ofta borderline på personer inom Kluster B som själv sökt hjälp..!

Varför då ? Jo för att det inte är kul för Psykologen att dela ut en hemsk diagnos till en person som sökt hjälp..

Borderline ska helt enkelt bort som diagnos om du frågar några experter.

Säg istället instabil känslomässigpersonlighet till dom personer med svag borderline och våga ge Covert Narcissism till kvinnor som har starkare dragning

En jag känner fick diagnosen borderline men sen kom de fram till att hon blivit feldiagnostiserad. Nu säger det istället att hon har en emotionell instabilitet, men inte borderline. Så det förekommer
Citera
2024-08-12, 17:35
Medlem
Citat:
Borderline är inget "gulligt" namn, det är totalt smutskastat och i princip alla har fördomar om folk med borderline och tar en direkt som en psykopat. Och t ex att ha borderline i sin journal har förstört så otroligt mycket för mig, för till och med sjukvården har extrema fördomar och skriver att man bara är manipulativ, använder hot som maktmedel, är omöjlig att samarbeta med och stämplar en direkt som missbrukare. Alla jag känner som har borderline har det mer eller mindre likadant.

Ett problem med just borderline är att man ofta saknar självinsikt. Jag förstår att det inte är lätt att leva med. Men psykiatriker och läkare vet vad det handlar om oftats med BPD. Såpass att man har specialtränade terapister som tar sig an borderline. Man ljuger inte bara när man säger att borderline är enormt svårt att hantera för vården och ibland även för samhället. Personen jag hade samröre med som visade starka indikationer på borderline var i längden väldigt svår att ha runt sig, och jag är fortfarande förvirrad därför det var så mkt udda beteende. Manipulativt beteende, och förvirrande beteende. Det var väldigt mkt "spela dum" beteende och små lögner. Det var jämnt en massa problem och drama runt personen. Personen hade ett stort behov av att bli bekräftad.

En annan sak jag märkte var minnesförlust. Personen glömde bort saker hon sagt till mig. Sedan när jag bara nämnde det i farten så kollade hon förvånat på mig och frågar "hur vet du det?"....därför att du berättade det för mig? Jag undrar om hon kommer ihåg något av sina beteenden under vissa situationer, eller om hon bara var helt "gone".
Citera
2024-08-12, 17:37
Medlem
Citat:
En jag känner fick diagnosen borderline men sen kom de fram till att hon blivit feldiagnostiserad. Nu säger det istället att hon har en emotionell instabilitet, men inte borderline. Så det förekommer

Det är samma sak. Läkare har börjat sluta kalla det för borderline numera. Nu kallar man det Emotionellt instabil personlighetsstörning.
Citera
2024-08-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det är samma sak. Läkare har börjat sluta kalla det för borderline numera. Nu kallar man det Emotionellt instabil personlighetsstörning.

Ja det vet jag, men hon har inte personlighetsstörningen dvs den är inte tillräckligt stark för att ha diagnosen. Isf måste den påverka större delen av sitt liv, men det gör det inte för henne utan de säger bara att hon har en emotionell instabilitet, inte personlighetsstörningen. Lite mer som HSP
Citera
2024-08-17, 18:28
Skulle inte råda någon att dejta dessa individer om de inte vill stå ut med självmordshot/försök, drama, skitsnack, kanske till och med fysisk misshandel och annat otrevligt.
Citera
2024-09-05, 22:06
Medlem
KASTA HENNE SÅ LÅNGT DET GÅR! Hon kommer förgöra dig, dra ut din själ, spotta på din själ sedan bränna upp din livsgnista. Hon kommer ta ut allt hon kan ur dig sedan när hon är klar kommer hon låtsas som hon aldrig träffat dig eller att ni ens haft någonting. Helt kall och obrydd.

Kvinnor med borderline eller kraftig narcssim eller en charmig mix mellan dom är kvinnor med djävulen som arbetsgivare.
Citera
2024-10-04, 16:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Hur vet man i tidiga fasen om man dejtar någon med borderline jämfört med exempelvis sociopatisk?

Vad är avslöjande saker?
Svartsjuka
Citera
2024-11-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Hur vet man i tidiga fasen om man dejtar någon med borderline jämfört med exempelvis sociopatisk?

Vad är avslöjande saker?
Svartsjuka, grova humörsvängningar, manipulation,

Till alla som funderar på att dejta någon med borderline, du kommer att bli känslomässigt dränerad.
Citera
2024-11-19, 13:16
Medlem
tjallepetters avatar
Man undrar hur man känner igen detta beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in