2024-08-13, 10:47
Medlem
zorb89s avatar
Hej,

Som rubrik lyder.
Låt säga att jag anlitar en webbdesigner för att skapa och underhålla företagets hemsida.
Vad händer ifall den personen/företaget kräver kraftigt ökad ersättning efter ett par år?

Går säkert få koden så den kan byggas upp på nytt men hur säkrar man databaser, domännamn etc?

Vill inte hamna i ett läge där man inte har några val.

Mvh
Citera
2024-08-13, 10:53
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Hej,

Som rubrik lyder.
Låt säga att jag anlitar en webbdesigner för att skapa och underhålla företagets hemsida.
Vad händer ifall den personen/företaget kräver kraftigt ökad ersättning efter ett par år?

Går säkert få koden så den kan byggas upp på nytt men hur säkrar man databaser, domännamn etc?

Vill inte hamna i ett läge där man inte har några val.

Mvh
Är man lite smart har man ju äganderätten till koden samt databasen, så att den som utvecklar det agerar konsult och inte ägare av kod/information.

Det är ju inte nåt nytt att de som hyr in konsulttjänster ibland byter ut konsulterna och då följer även kod etc med till de nya innehavarna av kontraktet.

webhotell etc får väl du själv hyra, så är det problemet fixat.
Källkod som jag sa bör du ju se till at du har äganderätt till.
Citera
2024-08-13, 11:14
Medlem
Vad för slags hemsida är det tal om? Det finns nämligen två helt olika sätt att göra hemsidor idag:

- med tex Wordpress. Det går snabbt, och kostar därför inte särskilt mycket. Men hemsidemakaren skriver egentligen ingen kod själv, utan bara pysslar ihop rätt moduler åt dig, för att få de funktioner du vill ha. Dessutom borde hemsidemakaren se till att allt får det utseende du vill ha.

- knacka kod från början till slut. Sannolikt bara ett alternativ om du har väldigt ovanliga önskemål om funktioner/utseende eller det gäller en hemsida till ett jätteföretag (tänk några hundra anställda eller mer). Detta alternativ lär kosta en bra bit mer än att använda verktyg (typ Wordpress, Joomla, Drupal och de verktyg som diverse webbhotell tillhandahåller), men du kan få en sida skräddarsydd efter dina önskemål.

Om personen du anlitar tar första alternativet (vilket är sannolikt) kommer denne inte att skriva någon kod, och kan därför rimligen inte ha några anspråk på hemsidan, annat än möjligen att det någonstans framgår att just denne har skapat den (tänk en sidfot med en länk i stil med "Skapad av Nisse Nilsson").

Om din webbsidemakare tar andra alternativet bör du blanda in en advokat med erfarenhet av detta område, då det kan bli svårt att få till ett bra kontrakt annars. En nackdel för dig i detta läge är att webbmakaren lär ha tagit fram kodsnuttar (allt från några få rader till hundratals rader kod) som denne använder för att enkelt skapa vanliga saker på webbsidor. Du kan inte rimligen göra anspråk på denna kod, som skapats för "alla" webbmakarens kunder.

Vad gäller domännamnet och liknande är det bara att se till att de registreras på dig eller ditt företag, så kan webbsidemakaren inte göra något med dem: vare sig kapa dem eller betala räkningarna för dem åt dig.
Citera
2024-08-13, 12:45
Medlem
zorb89s avatar
Jag kan lite om webbsidor.
Själv skapat och gjort lättare databaser med inlogg men osäker på hur man får kontrollen trots extern hjälp.

Har säkrat domännamnet men är grymt osäker på hur vi reder ut resten.

Vill ha nedan lösning:
Hemsida.
Databaser som kan hantera medlemskap och onlinebeställningar.
Support
Äganderätt

Skapar jag då domännamn & webbhotell i vårt namn. Sedan skickas koden över av byggaren så att jag då lägger in i webbhotellet?
Hur hanteras databasen då det är eget program?

Ps: Ska bli riktig kod.
Citera
2024-08-14, 18:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag kan lite om webbsidor.
Själv skapat och gjort lättare databaser med inlogg men osäker på hur man får kontrollen trots extern hjälp.

Har säkrat domännamnet men är grymt osäker på hur vi reder ut resten.

Vill ha nedan lösning:
Hemsida.
Databaser som kan hantera medlemskap och onlinebeställningar.
Support
Äganderätt

Skapar jag då domännamn & webbhotell i vårt namn. Sedan skickas koden över av byggaren så att jag då lägger in i webbhotellet?
Hur hanteras databasen då det är eget program?

Ps: Ska bli riktig kod.
Naturligtvis får du ha ett riktigt avtal med utvecklaren så att rättigheterna övergår till dig. Sen är det du själv som bör ha avtal med webbhotell och du som har superadminkoden till detta. Därefter skapar du ett gästadminkonto som utvecklaren använder för att skapa hemsida och backend. Om du vill byta utvecklare sedan är det bara att stänga gästkontot och sätta upp ett nytt till den nya utvecklaren. (Och hoppas på att den gamla utvecklaren har dokumenterat koden ordentligt, det kan du i och för sig ta in en annan utvecklare som inventerar medan du fortfarande är på god fot med den ursprungliga utvecklaren.)
Citera
2024-08-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Naturligtvis får du ha ett riktigt avtal med utvecklaren så att rättigheterna övergår till dig. Sen är det du själv som bör ha avtal med webbhotell och du som har superadminkoden till detta. Därefter skapar du ett gästadminkonto som utvecklaren använder för att skapa hemsida och backend. Om du vill byta utvecklare sedan är det bara att stänga gästkontot och sätta upp ett nytt till den nya utvecklaren. (Och hoppas på att den gamla utvecklaren har dokumenterat koden ordentligt, det kan du i och för sig ta in en annan utvecklare som inventerar medan du fortfarande är på god fot med den ursprungliga utvecklaren.)

Det där med att rättigheterna övergår till kunden kan bli väldigt besvärligt: jag gissar att de flesta webbsidemakare har utvecklat diverse kodsnuttar/moduler som de använder i väldigt många projekt, inte bara till den kund de har just nu. Att då som kund få rättigheterna till den låter väldigt konstigt, tycker jag. Dock ser jag inget problem med att kunden får rättigheten att använda koden/modulen/vad-det-nu-är på sin egna webbsajt, men får inte sälja/överlåta den vidare.
Citera
2024-08-14, 18:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det där med att rättigheterna övergår till kunden kan bli väldigt besvärligt: jag gissar att de flesta webbsidemakare har utvecklat diverse kodsnuttar/moduler som de använder i väldigt många projekt, inte bara till den kund de har just nu. Att då som kund få rättigheterna till den låter väldigt konstigt, tycker jag. Dock ser jag inget problem med att kunden får rättigheten att använda koden/modulen/vad-det-nu-är på sin egna webbsajt, men får inte sälja/överlåta den vidare.
En sån inlåsning till en viss utvecklare är naturligtvis inte acceptabel för kunden. Man kan skriva i avtalet att kunden får äganderätten till speciellt skriven kod och får en evig licens att fritt använda/modifiera kod som är generisk (alltså inte är speciellt skriven för kunden). Det är förmodligen ändå ingen rocket science som utvecklaren har I sin mallbank.
Citera
2024-08-14, 21:40
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Hej,

Som rubrik lyder.

Att kostnaden för att underhålla en websida följer normal löneuppgång och/eller ändringar i konsultpriser är ju inget konstigt utan något du måste räkna med.
Databaser säkrar man genom att se till att designen är vettig (/normaliserad) och är bra dokumenterad, koden är välskriven och att det finns nödvändiga script för att skapa en ny populerad instans och att man har säker backup på allt detta.
Domännamn säkrar man genom att själv registrera dem med sig själv som ägare och inte överlåta detta åt något webhotell eller annan lycksökare.
Bara det faktum att du ställer dessa frågor gör att jag skulle avråda dig från att anlita någon webbdesinger eller öht satsa resurser på en websida . . .

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Är man lite smart har man ju äganderätten till koden samt databasen, så att den som utvecklar det agerar konsult och inte ägare av kod/information.
..
webhotell etc får väl du själv hyra, så är det problemet fixat.
Källkod som jag sa bör du ju se till at du har äganderätt till.
Exakt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in