Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Hej,
Som rubrik lyder.
Låt säga att jag anlitar en webbdesigner för att skapa och underhålla företagets hemsida.
Vad händer ifall den personen/företaget kräver kraftigt ökad ersättning efter ett par år?
Går säkert få koden så den kan byggas upp på nytt men hur säkrar man databaser, domännamn etc?
Att kostnaden för att underhålla en websida följer normal löneuppgång och/eller ändringar i konsultpriser är ju inget konstigt utan något du måste räkna med.
Databaser säkrar man genom att se till att designen är vettig (/normaliserad) och är bra dokumenterad, koden är välskriven och att det finns nödvändiga script för att skapa en ny populerad instans och att man har säker backup på allt detta.
Domännamn säkrar man genom att själv registrera dem med sig själv som ägare och inte överlåta detta åt något webhotell eller annan lycksökare.
Bara det faktum att du ställer dessa frågor gör att jag skulle avråda dig från att anlita någon webbdesinger eller öht satsa resurser på en websida . . .
Citat:
Ursprungligen postat av
Proton
Är man lite smart har man ju äganderätten till koden samt databasen, så att den som utvecklar det agerar konsult och inte ägare av kod/information.
..
webhotell etc får väl du själv hyra, så är det problemet fixat.
Källkod som jag sa bör du ju se till at du har äganderätt till.
Exakt så.