Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Väldigt många brott skulle man kunna straffa med annat än fängelse. Skadestånd, böter, fotboja, förbud att vistas i vissa områden och förbud att bedriva vissa aktiviteter etc etc.
Våldsbrott framförallt så finns många som egentligen bäst löses genom rejäla skadestånd och ersättning till offret. Speciellt om det inte är skador som orsakar livslångt lidande etc.
Varför händer inte detta då?
Jag håller däremot inte med om även Breivik med flera kan släppas med stenhårda juridiska skydd att om man ger sig på dömda fångar så förgriper man sig mot hela rättsväsendet och demokratin och hamnar i samma kategori.
Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
Upprättelse upplevs som väldigt konkret för den som får det och ännu värre för den som inte får det.
Det är en känsla som mycket stark och långvarig att bli kränkt som offer, så känslan av upprättelse är synnerligen viktig i ett rättssamhälle
Det är alltså så att Englas mamma hade varit än gladare om Anders hade suttit på Guantanamo, eller om hon bara hade trott på att han gjorde men i själva verket jobbade på en fabrik i Norrland?
Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
I första hand avskräckande.
Citat:
KORSFÄSTNING, STENING TILL DÖDS, DRÄNKNING I MOSSE, RISTA BLODÖRN, DELNING I TVÅ HALVOR, DE TUSEN SNITTENS DÖD, KOKAS LEVANDE, RÅDBRÅKNING.
Vad mer önskas i ditt moderna samhälle?
Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
I de fall den kriminelle har något att betala skadeståndet/ersättning till offret kanske? Men i de flesta fall är det samhället som får betala de kostnaderna då den kriminelle inte sällan saknar medel.
Sedan kan man diskutera fängelsestraffets primära syfte, jag tycker det primära syftet skall vara att skydda oss andra i samhället från kriminella, tjuvar, bedragare och mördare.
Jag tror att onanikrämer vill onanera till njutning av att se att se andra lida. Fängelse är en kvarleva från en tid innan sådana fanns.
Det enda sättet att bli av med dessa fängelser och straff som inte hjälper som bara kostar pengar är nog att i grundlagen förbjuda populism och påbjuda att alla politiskas beslut måste kunna motiveras rationellt.
Det gäller även den dömda judeokristna brottslingen Ebba George Walker Busch.