2024-08-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedningen1
Låg ränta gynnar fastighetsmarknaden och låg valuta gynnar exportindustrin. Så gott som alla med verklig makt i Sverige är investerade eller beroende av något av dessa på ett eller annat sätt, inklusive riksbankens egna ledamöter. Låg valuta innebär även att Sveriges tillgångar reas ut samt att lönerna sänks på ett sätt som medborgarna annars inte skulle acceptera. Det här är riksbankens egentliga uppdrag och det är därför dom agerar som dom gör. Förlorarna är vanliga löntagare som inte kan kompensera sina lönesänkningar med bostadsrätter i storstäderna som ständigt ökar i värde, men dessa har ingen makt överhuvudtaget så det är ingen som bryr sig om dom.

Du skulle ju kunna kika lite på SCB's statistik som dom släpper då och då. Det konsumeras minimalt i Sverige, och vad som blir effekten av det kan du ju börja tänka på. Vet att Vikingen och Sonneswede drömmer om deflation; men de har ännu inte lyckats prestera ett endaste inlägg om hur det hela skulle gå till.

Antar att dom får betalt per inlägg eller nåt. Hoppas nån sparkas dom snart, för det börjar bli patetiskt.
Citera
2024-08-14, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja? Jag skrev ju att inflationen förra gången var 1,3 och att den nu är 30 procent högre, eftersom den ligger på 1,7.

Fattade du inte det?

Varför fortsatte jag skriva... Du är helt klart den mest begåvningshandikappade jag stött på i den här delen av FB. Du vet inte vad du själv skriver och inte hur något fungerar. Det enda du har gjort är att fatta allt fel och gör den mest irrelevanta beräkningen jag har sett i inflationssammanhang.
Citera
2024-08-14, 22:40
Medlem
Nu har vi härjat lite om risken för höstflationen, så vi kan väl kika på vad som skulle kunna leda till domedagen (deflation).

1. Sänkta råvarupriser (CRB -> 200)
2. Lägre fraktrates (CFI -> 1000)
3. Kronförstärkning (KIX -> 100)
4. Lågkonjunktur (BNP-tillväxt <1%)
5. Produktivitet- och teknikutveckling (~3% p.a.)

T.ex. en Tesla M3 skulle i ovan scenario kosta ca $30k eller 240k sek plus moms och lite tillägg ~350k. 30% dödsflation!
Citera
2024-08-15, 06:23
Medlem
Citat:
Låg ränta gynnar fastighetsmarknaden och låg valuta gynnar exportindustrin. Så gott som alla med verklig makt i Sverige är investerade eller beroende av något av dessa på ett eller annat sätt, inklusive riksbankens egna ledamöter. Låg valuta innebär även att Sveriges tillgångar reas ut samt att lönerna sänks på ett sätt som medborgarna annars inte skulle acceptera. Det här är riksbankens egentliga uppdrag och det är därför dom agerar som dom gör. Förlorarna är vanliga löntagare som inte kan kompensera sina lönesänkningar med bostadsrätter i storstäderna som ständigt ökar i värde, men dessa har ingen makt överhuvudtaget så det är ingen som bryr sig om dom.

Inga problem med dagens nivå på ränta?
Citera
2024-08-15, 07:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fast alla med lön torskar och alla med tillgångar i SEK.
Om min bostad var värd 5,5 milj nominellt år 2022 och 5,5 milj nominellt idag så är realvärdet 4,4 milj i dag.
Det är bara det att Svennebanan som inte fattar att man blir rövknullad.
Citera
2024-08-15, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast alla med lön torskar och alla med tillgångar i SEK.
Om min bostad var värd 5,5 milj nominellt år 2022 och 5,5 milj nominellt idag så är realvärdet 4,4 milj i dag.
Det är bara det att Svennebanan som inte fattar att man blir rövknullad.
Det gäller ju även tillgångar i värdepapper och kontantet, båtar bilar konst..
Citera
2024-08-15, 08:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av reaplan
Varför fortsatte jag skriva... Du är helt klart den mest begåvningshandikappade jag stött på i den här delen av FB. Du vet inte vad du själv skriver och inte hur något fungerar. Det enda du har gjort är att fatta allt fel och gör den mest irrelevanta beräkningen jag har sett i inflationssammanhang.
Du fortsätter skriva eftersom du vet att jag har rätt och inte kan bevisa att jag har fel.
Citera
2024-08-15, 09:17
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Du fortsätter skriva eftersom du vet att jag har rätt och inte kan bevisa att jag har fel.

Du diskuterar något du inte förstår.

Inflationstakt baseras på siffror ett år tillbaka, så de variationer du ser månad till månad har mer att göra med hur det såg ut i juli 2023 än mellan juni och juli i år. När du beskriver det som en ökning på 30% illustrerar du enbart din okunnighet

Riksbanken kommer garanterat sänka räntan nästa vecka och du kommer inte fatta något om orsakerna.
Citera
2024-08-15, 09:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du diskuterar något du inte förstår.

Inflationstakt baseras på siffror ett år tillbaka, så de variationer du ser månad till månad har mer att göra med hur det såg ut i juli 2023 än mellan juni och juli i år. När du beskriver det som en ökning på 30% illustrerar du enbart din okunnighet

Riksbanken kommer garanterat sänka räntan nästa vecka och du kommer inte fatta något om orsakerna.
OK. Javisst. Jag hoppas också att räntorna går ner.

Men att siffran 1,7 skulle vara en så jävla klar indikation på att inflationen JUST NU är stabil eller sjunkande finns inte.

RB ändrar ju inte egentligen rännorna på kvartalsbasis, utan har ett mer långsiktigt perspektiv.

Bland annat tittar man nog på sådana saker som arbetslöshet och antal konkurser och beräknar vad sådana faktorer kan ha för inverkan på inflationstakten.

Men att inflationssiffran nu, var trettio procent högre än förra beskedet, backar jag INTE på.
Citera
2024-08-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nu har vi härjat lite om risken för höstflationen, så vi kan väl kika på vad som skulle kunna leda till domedagen (deflation).

1. Sänkta råvarupriser (CRB -> 200)
2. Lägre fraktrates (CFI -> 1000)
3. Kronförstärkning (KIX -> 100)
4. Lågkonjunktur (BNP-tillväxt <1%)
5. Produktivitet- och teknikutveckling (~3% p.a.)

T.ex. en Tesla M3 skulle i ovan scenario kosta ca $30k eller 240k sek plus moms och lite tillägg ~350k. 30% dödsflation!

Tesla har hunnit stänga och du själv blivit av med jobbet innan du tryckt på köpknappen till din nya Tesla under en global deflation så långtgående att alla parametrar faller och till slut landar på slutprodukt i en produktion.
Citera
2024-08-15, 09:56
Medlem
Låt oss ponera att det blir någrar räntesänkningar i år (typ 4st) och vi har en gynnsam inflation. Vad är mest troligt det som sker med vår valuta?
Citera
2024-08-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Låt oss ponera att det blir någrar räntesänkningar i år (typ 4st) och vi har en gynnsam inflation. Vad är mest troligt det som sker med vår valuta?

Beror på andra centralbankers eventuella sänkningar. Ligger FED kvar på 5.50% hamnar vi (nästan?) i en carry trade situation och får ett Yen-scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in