Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-04, 08:50
  #1
Medlem
flyer1s avatar
Förra tråden hette riksbankens räntehöjningar under 2023.
Men p.g.a vikande inflation rasar marknadsräntor i världen och många riksbanker har valt inte höja räntan på flera av de sista mötena. Det talas om att det kommer ske sänkningar nästa gång, FED spår 3-4 sänkningar under 2024.
Ännu har de flesta länder inte publicerat inflationssiffror för dec 2023. Men jag ska nu publicera de jag fått in, med helårssiffran, samt månadsinflation december och november. De flesta länder har fortfarande hög årssiffra men väldigt låg eller tom deflation i november och december jämfört med priser månaden innan. -% betyder deflation. Årssiffror, harmonised inflation, likt KPIF men enligt EU sätt.
Portugal helår 2.2% ,dec -0.5% , nov -0.3%
Slovenien helår 3.8% , dec -0.5%, nov -1%
Spanien helår 3.3% , dec 0% , nov -0.4
Belgium helår -0.8% ,dec 0.43%, nov 0.17%
Sydkorea helår 3.05% , dec 0% , nov -0.4%

länder där senast uppgift är från November
USA helår 4% nov 0.1% okt 0%
Kina helår 0.6% nov -0.5% okt -0.1
Tyskland helår 2.3% nov -0.4% okt 0%
Sverige helår 3.3% nov 0.2% okt 0.1%

Så snitt för helårsinflation ligger runt 3% och för december är det deflation och för november är det också deflation !

Det tyder på att riksbanker kan få bråttom sänka räntan.
Penningmängden i Sverige har minskat med ca 12% senaste året då folk inte vill låna utan hellre betalar av lånen om de kan.

När kommer första sänkningen, i vilket land och hur stor blir den?
Själv gissar jag ECB börjar sänkningen redan vid nästa möte och sänkningen blir 0.5%
Citera
2024-01-04, 09:28
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Bra sammanfattning, ska bli spännande och se hur vår kära RB tänker göra. Hoppas för allt i världen att de inte kommer tillbaka till nollränta även om det var skönt för oss som har lån.

När vår regering nu sänkte reduktionsplikten så räknade man med att det skulle göra -0,3% på inflationen på helåret så ska bli kul att se hur våra januarisiffror ser ut.
Nu har väl tyvärr skatten på el höjts och förstör lite av nedgången men gissar ändå att bränslepriserna borde gå ner lite.

Nu har vi istället fått ett nytt orosmoln i världen och det är attacker av hothierebeller (hur fan de nu stavas) och fartyg blir istället tvungna att åka en tio dagar längre sträcka runt sydafrika för att hålla sig undan detta vilket gör att saker blir försenade och dyrare.
Citera
2024-01-04, 11:26
  #3
Medlem
Kaenkelberries avatar
Tack för bra sammanställning!
Nu sjunker även tjänstepriserna enligt färsk statistik:

https://www.di.se/live/pristrycket-s...or-riksbanken/
Citera
2024-01-04, 13:03
  #4
Medlem
Jag tror inte riksbanken sänker innan sommaren även om jag hoppas på en minskning av 0-25-0,5% under våren. Jag tror vi kommer landa på en ränta på mellan 2,0 och 2,5% inom ett år och att den kommer sjunka ner mot 1,5% på sikt, någon noll ränta kommer vi nog inte upleva på lång lång tid, sen kan såklart världshändelser ändra om detta rejält med, blir det värdskrig så kommer vi nog se rejält högre räntor som tex.
Citera
2024-01-04, 13:14
  #5
Medlem
Triremers avatar
Räntesänkningar lär ske snabbare och i större omfattning än tidigare befarat.

Kolla https://truflation.com/#US%20Inflation%20Rate
Citera
2024-01-04, 13:27
  #6
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Räntesänkningar lär ske snabbare och i större omfattning än tidigare befarat.

Kolla https://truflation.com/#US%20Inflation%20Rate

Du länka till nått som jag tolkar är prisökning sedan jan 2020 i USA.
Samma site har siffran för senaste året 2.17% enligt dem.
https://truflation.com/#US%20Inflation%20Rate
Citera
2024-01-04, 13:51
  #7
Medlem
Kaenkelberries avatar
Massor av REA under Januari kommer pressa ner inflationen ännu mera.
Citera
2024-01-04, 13:54
  #8
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Massor av REA under Januari kommer pressa ner inflationen ännu mera.

Japp, säkert. Julhandeln nådde inte upp till vad butikerna ville och de sitter nu med stora lager som behöver fortsätta reas ut. Har fått ett par mail och lyssnat på radioreklam om att mellandagsrean körs mer eller mindre januari ut från vissa bolag.
Citera
2024-01-04, 13:55
  #9
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Du länka till nått som jag tolkar är prisökning sedan jan 2020 i USA.
Samma site har siffran för senaste året 2.17% enligt dem.
https://truflation.com/#US%20Inflation%20Rate

Jag hade inte den aggregerade vyn men länken blev till den. Tanken var att länka 2.17%
Bra du rättar.

Det är ett väldigt spännande projekt.

Byt även vy och kolla på UK. Även där har inflationen fallit brant.

Gällande rea så verkar mellandagsrean/julrean fortsätta för fullt. Får en massa erbjudande på skjortor, joggingskor, sängar, knivar osv med 50% rabatt.
__________________
Senast redigerad av Triremer 2024-01-04 kl. 13:57.
Citera
2024-01-04, 19:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag hade inte den aggregerade vyn men länken blev till den. Tanken var att länka 2.17%
Bra du rättar.

Det är ett väldigt spännande projekt.

Byt även vy och kolla på UK. Även där har inflationen fallit brant.

Gällande rea så verkar mellandagsrean/julrean fortsätta för fullt. Får en massa erbjudande på skjortor, joggingskor, sängar, knivar osv med 50% rabatt.

Den aggregerade vyn visar ju på deflation sen september i USA. Väldigt intressant.

Annars är marknadsräntorna kanske mest värt att ha koll på för trådens skull: https://www.di.se/rantor/
Citera
2024-01-05, 12:15
  #11
Medlem
flyer1s avatar
Har fått in december siffror för inflationen för
helår december
Tyskland 3.8% 0.2%
Frankrike 4.1% 0.1%
Italien 0.5% 0.2%
Nederlä. 1% -0,5%

Anmärkningsvärt är att inflationsiffran stigit för Tyskland och Frankrike jämfört med månaden innan.
en artikel har siffran 3.7% för både Tyskland och Frankrike, lägre än vad jag har från tradingeconomics.
Stegringen förklaras med ökade energipriser (kall vinter även där?).
__________________
Senast redigerad av flyer1 2024-01-05 kl. 12:26.
Citera
2024-01-05, 12:40
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Har fått in december siffror för inflationen för
helår december
Tyskland 3.8% 0.2%
Frankrike 4.1% 0.1%
Italien 0.5% 0.2%
Nederlä. 1% -0,5%

Anmärkningsvärt är att inflationsiffran stigit för Tyskland och Frankrike jämfört med månaden innan.
en artikel har siffran 3.7% för både Tyskland och Frankrike, lägre än vad jag har från tradingeconomics.
Stegringen förklaras med ökade energipriser (kall vinter även där?).
Inflationen går upp, och du tycker att det är anmärkningsvärt? Det är väl snarare ett tecken på de naiva ekonomiska modellerna som folk envisas med att tro på.

Inflationen är inte besegrad, och den är fortfarande långt över 2%.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback