2024-08-15, 21:25
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det känns mkt märkligt att ingen vet vilka två killar som GW menar ligger bakom Helenas försvinnande, trots snart 60' inlägg i tråden.

Finns spekulationer och något enstaka rykte (som visade sig vara bullshit) men inget mer än så.

Ha nu i åtanke också att GW vid förfrågan MÅSTE ha en åsikt för annars tjänar han inga pengar!

Klart som tusan att han måste "tycka något" annars får han inte betalt av slaskmedia.
Citera
2024-08-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Aldrig läst detta, så hänger inte med, sen var hon väl kär i en R.E?
Så vem är denna Putte?
Put*e Ru**berg , Hon reste även till Skövde trakten och träffade PV vid den här tiden.
Citera
2024-08-15, 22:25
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Put*e Ru**berg , Hon reste även till Skövde trakten och träffade PV vid den här tiden.

Intressant, dina uppgifter avviker kraftigt med vad som har torgförts här i tråden.
Uppfriskande att få höra andra uppgifter.

Vilka ingick i detta haschgäng, koppling till HA och var ligger "berget" där de höll till?
Citera
2024-08-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Intressant, dina uppgifter avviker kraftigt med vad som har torgförts här i tråden.

Vilka ingick i detta haschgäng, koppling till HA och var ligger "berget" där de höll till?
Har för mig att det låg bakom em huset kan ha fel var så länge sedan
Citera
2024-08-15, 22:53
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere

Det har varit fritt från fågel i tråden en stund och då kanske det hinner komma in lite ny info, vilket är exakt vad tråden behöver. Just shoooot.
Citera
2024-08-15, 23:14
Medlem
Citat:

Berätta gärna så utförligt du kan.
Varför tror du att det var denna Putte?

Hashgänget. Hängde HA med det känget?
Citera
2024-08-15, 23:20
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

En annan sak jag funderar över är på vilket sätt kände UA, PW och BW varandra?
Citera
2024-08-15, 23:28
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det har varit fritt från fågel i tråden en stund och då kanske det hinner komma in lite ny info, vilket är exakt vad tråden behöver. Just shoooot.
Ja, det var samma sist jag dök upp. De har rådslag. Vad blir taktiken härnäst? Svårare att få mig avstängd nu?
Tråden behöver få input från flera mera kreativa men med sakligt grundade teorier. Särskilt med kriminalteknisk begåvning samt kunskap i vittnespsykologi, förhörsmetoder mm. Slutflamsat nu!
Jag kan bidra med att minnet också är målorienterat. Man minns det man har anledning till att minnas. som exempel, om man studerar för att få höga betyg så minns man tills målet är uppfyllt. Därefter förfaller incitamentet att minnas. https://www.youtube.com/watch?v=u3fdQuT7Btc
Citera
2024-08-15, 23:55
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, du har rätt att han då haft en viss "problematik". Helst vill jag nog hålla bröderna borta från denna tråd för de kan aldrig vara skyldiga till detta enligt min mening. Vi skall vara klara med också att denna teori av GW är som han säger i "Wille Vingmutter" då endast är en "initierad gissning" p g a "bristande underlag" som han säger.

GW skriver ju i "Wille Vingmutter" på s. 473: "Två unga män i hennes egen ålder som hon kände väl sedan flera år tillbaka. Att även de hade en nära relation till varandra när det hände behöver kanske inte sägas."

Fetningen där indikerar ju på att detta är personer som finns i Helenas närmaste vänkrets som GW menar att det är. Inte någon JeLu med typ knarkarkompis då som GW tänker på inte då han också framhåller att "Helena var en skötsam tjej", utan personer som Ulrika samt PW också bör helt klart känna till. Redan där bör vara en rejäl avgränsning.

GW har sagt i TV att det finns ett vittne("Hanna) som styrker hans teori om två gärningsmän men han använder då "valda delar" av detta vittnesmål då han säger på s. 483: "Det hela lugnar tillfälligt ner sig innan Helena gör ett nytt flyktförsök., sparkar av sig skorna och springer vidare. hinns upp på nytt alldeles i närheten av slutet på stigen.
Medan detta pågår har föraren av bilen bestämt sig för att köra ner till lekplatsen där stigen mynnar ut."

Kör föraren runt redan i detta skede kommer han att stöta på "Hanna" på cykelvägen, eventuellt köra på henne. Hon kommer alltså hursomhelst se denna bil.

Går vi till nästa och sista sidan så beskriver då GW färdvägen efter brottet i Kohagen: "När man väll kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger en bit utanför Mariestad. Under den resan kommer man att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänerndär den båt som de båda har tillgång till ligger förtöjd".

Vi börjar med att plocka fram Eniros karta över Mariestad. "När man väl kommit ut på den större vägen" betyder ju att man kört ett tag för att nå en "större väg". Den större vägen för 08:an GW är E20 ,då E3. Helena har inga nära vänner vid högersväng västerut åt Lugnås-hållet utan det blir åt vänster och österut mot Stockholm. Vi har alltså Vänern som riktmärke då vi antar att de bor eller har en sommarstuga nära där de har båten förtöjd.

Det blir upp till Sundsören 105 där fadern Br*hagen var skriven 2002. Jag kan ju då tänka mig för det första att denna förmögna familj rdan då hade en sommarstuga och att denna adress kan ha varit där denna låg som fadern permanent flyttade ut till då vid 2002. Ett troligt antagande skulle jag nog vilja säga då.

GW pratar om sin halvcirkel sedan och just vid Sundsören är det ju som en udde, alltså man kan typ rita en halvcirkel eller i alla fall båge runt denna. Alltså ordagrant citerat: "Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut från det ställe där deras båt ligger".

Hoppar vi sedan tillbaka med vad han skriver på s. 482:"De två som skall köra henne är bästa kompisar sen flera år. den som kör är nykter. Det är oftast han som kör. den som sitter bredvid honom är inte nykter. det är nästan alltid han som bestämmer. Bilen som de åker i ägs av en av dem. Ingen bil som de lånat."

Om man tänker då att han menar MiBr som är storebror som bestämmer och sitter bredvid och ThBr som lillebror kör i sin enligt PM vita mindre Toyota av mer "standardutförande". Här kan bilens signalement från killarna "passa in". MiBr skall haft en röd Celica.

Brödernas mor skall också drivit DUKA-butik vid korsen Österlångatan-Kungssgatan som idag är "Önska", och inne bakom där på innergården skall man haft tillgång till parkering. Vi tillägger också det han sagt i TV-inslag att "man alltid har funnits där" alltså att dessa två personer har aldrig flyttat från Mariestad.

Går vi då till hur detta gått till så kanske då GW tänker sig att dessa bröder står med bilen inne på gården eller ute på Kungssgatan när Helena frågar om skjuts. Brovittnet måste han stryka helt i och med detta. Det är även de delar av "Hannas" gällande hennes position för där hon står och lyssnar då som han måste "bortse ifrån"... om han skall hämta stöd från detta vittnesmål. Det också även Lockerudsvittnet som direkt hänger ihop med "Hannas" som jag skulle vilja påstå att det gör, då hon även hör ett kvinnoskrik samt bildörrar från "in mot stan till" där hon står. Det är sedan den mindre ljusa bil som kommer i ilfart en kort stund efter att hon hört detta som inkommer till där hon står och tystnar vid de två sista husen på Mariegärdesväg.

Det är i något av dessa två hus som en utav GM i denna inkommande ljusa bil bor. Jo, jag är väldigt säker på att så måste vara fallet och detta har då INGET med GWs "gubbar" att göra, OM då det må vara just Br*hagens han menar vilket jag ej vet skall sägas. GM som bodde här nere vid Marigärdesväg är samme man som ses springa efter att ha parkerat en mindre vit bil(Efterlyst 1996 YouTube) från Sjukhusets parkering 4.20 mot just LOCKERUD. Ja, detta får jag stark anledning att tro.

Ja, jag är nu så säker jag kan bli på att det är dessa båda bröder Br**h*gen, som GW pekar ut HELT felaktigt i sin felaktiga teori eller initierade GISSNING som han skriver att detta är i Wille Vingmutter. Han har absolut ingenting på dessa utan det är det att folk i bekantskapskretsen förhördes så sent så detta skall möjliggöra att man kan säga: "Jag hade inte susning vad jag gjorde då". Alltså en förhoppning att man skulle hittat något om detta hade gjorts tidigare. Han säger ju även också att han bara ger denna gissning 50/50 på att vara sann p g a det bristande underlaget.

Skall vi gå till det som stärker mitt resonemang så börjar vi med det SENSATIONELLA som jag missat i ett klipp som ligger på TV4 Krimarkiv : "GW: "Jag har en bestämd uppfattning kring vilka som mördade Helena". Sculley vill du länka upp detta samt resten av Tv4-klippen, eller någon annan ? I den säger han 2.06 min in : "Och kroppen dumpas i Vänern NORR OM Mariestad. Där satt den.

Jag har också tittat i en telefonkatalog från 1990 och där stod det under faderns hemnummer: Sommarbostad och telefonnummer. De fyra första siffrorna i det numret var exakt samma som de med ett annat nummer som hade adressen: Hemmingstorp, alltså alldeles i anslutning till Sundsören. DE hade detta sommarhus då också då och det är ju med allra största sannolikhet det hus som fadern flyttade till 2002, Sundsören 105.

"När man väl kommit ut på den större vägen (E20) kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger en bit utanför Mariestad." Detta ställe där man bor ja det kan vara en sommarstuga det. GW fortsätter med:

"Under den resan kommer man att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd."

GW utgår ju ifrån tre stycken faktorer som han grundar sin slutsats på att Helena måste känt sin gärningsman/männ: Att Hon mördades 75 meter från sitt hem och att hjulspår hittades på brottsplatsen, att kroppen tas med från platsen samt att vittnen (Killarna på Hällristningsvägen) sett en vit/ljus bil i anslutning till brottsplatsen. Han drar slutsatsen här att GM kört Helena från Stadts /torgets närhet hem. Han säger först här också att om det skulle vara en "random" hon skulle åkt med så skulle han vanligtvis inte enligt amerikanernas statistik kört henne hem , som han säger. Helt säkert så. Då måste Helena stigit in i en bil med personer hon känner väl. Det är helt riktigt enligt denna modell, ja.

Det är alltså endast utifrån denna MODELL av händelseförloppet med tillhörande PROFIL på gärningsmännen som GW ENDAST grundar sin teori på. GW säger i ett annat TV4 -klipp 12/6, 2022 , GW om misstänkta mordet på Helena: "Polisen har gjort allvarliga misstag" vid 4.14 in: "Jag är hundra på att de är två. Åh dom finns...de stämmer väl med den här profilen. Just det.

Han fortsätter: "Helena var en skötsam flicka va, hon åkte inte iväg med vem som helst." Ja, riktigt.

GW undrar varför polisen har ödslat så mycket kraft på KM när inte utredningsmaterialet stöder han som GM. För ett tungt skäl som han säger varför KM inte kan ha varit gärningsman är att han inte hade tillgång till bil. Det är helt riktigt att KM ej kan varit ensam GM p g a detta faktum och därmed bortser han även helt från KM, brovittnet och omständigheterna runt honom. Jag håller med Skövde-polisen i det att de vill ha han närvarande på brottsplatsen , JA men ej i egenskap av ensam GM som ej heller de kunde befästa att han varit.

Det skall ju också sägas att GW ej på något sätt ger något motiv till denna handling utan att detta inledande bråk skulle vad jag tror GW ser sig då lättare kunde antändas av Helenas dåliga humör efter Stadt som han hävdar att hon haft... samt "att GM tänkt sig en annan fortsättning på natten än Helena", som GW hävdar. Därav så börjar bråket i bilen och sedan händer det som händer... GW ger ju heller ingen som helst bakgrundsinfo heller om sina gubbar vad gäller eventuellt hetsigt humör, tidigare våldsamhet eller någonting alls. NEJ, han hamnar fel och gör det lätt för sig i sitt bortseende av vittnesuppgifter ("Hanna) som ändock han använder sig av i valda delar ,när det stöder hans teori.
Senast redigerad av IB03 2024-08-16 kl. 00:25.
Citera
2024-08-16, 00:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, jag är nu så säker jag kan bli på att det är dessa båda bröder Br**h*gen, som GW pekar ut HELT felaktigt i sin felaktiga teori eller initierade GISSNING som han skriver att detta är i Wille Vingmutter. Han har absolut ingenting på dessa utan det är det att folk i bekantskapskretsen förhördes så sent så detta skall möjliggöra att man kan säga: "Jag hade inte susning vad jag gjorde då". Alltså en förhoppning att man skulle hittat något om detta hade gjorts tidigare. Han säger ju även också att han bara ger denna gissning 50/50 på att vara sann p g a det bristande underlaget.

Skall vi gå till det som stärker mitt resonemang så börjar vi med det SENSATIONELLA som jag missat i ett klipp som ligger på TV4 Krimarkiv : "GW: "Jag har en bestämd uppfattning kring vilka som mördade Helena". Sculley vill du länka upp detta samt resten av Tv4-klippen, eller någon annan ? I den säger han 2.06 min in : "Och kroppen dumpas i Vänern NORR OM Mariestad. Där satt den.

Jag har också tittat i en telefonkatalog från 1990 och där stod det under faderns hemnummer: Sommarbostad och telefonnummer. De fyra första siffrorna i det numret var exakt samma som de med ett annat nummer som hade adressen: Hemmingstorp, alltså alldeles i anslutning till Sundsören. DE hade detta sommarhus då också då och det är ju med allra största sannolikhet det hus som fadern flyttade till 2002, Sundsören 105.

"När man väl kommit ut på den större vägen (E20) kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger en bit utanför Mariestad." Detta ställe där man bor ja det kan vara en sommarstuga det. GW fortsätter med:

"Under den resan kommer man att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd."

GW utgår ju ifrån tre stycken faktorer som han grundar sin slutsats på att Helena måste känt sin gärningsman/männ: Att Hon mördades 75 meter från sitt hem och att hjulspår hittades på brottsplatsen, att kroppen tas med från platsen samt att vittnen (Killarna på Hällristningsvägen) sett en vit/ljus bil i anslutning till brottsplatsen. Han drar slutsatsen här att GM kört Helena från Stadts /torgets närhet hem. Han säger först här också att om det skulle vara en "random" hon skulle åkt med så skulle han vanligtvis inte enligt amerikanernas statistik kört henne hem , som han säger. Helt säkert så. Då måste Helena stigit in i en bil med personer hon känner väl. Det är helt riktigt enligt denna modell, ja.

Det är alltså endast utifrån denna MODELL av händelseförloppet med tillhörande PROFIL på gärningsmännen som GW ENDAST grundar sin teori på. GW säger i ett annat TV4 -klipp 12/6, 2022 , GW om misstänkta mordet på Helena: "Polisen har gjort allvarliga misstag" vid 4.14 in: "Jag är hundra på att de är två. Åh dom finns...de stämmer väl med den här profilen. Just det.

Han fortsätter: "Helena var en skötsam flicka va, hon åkte inte iväg med vem som helst." Ja, riktigt.

GW undrar varför polisen har ödslat så mycket kraft på KM när inte utredningsmaterialet stöder han som GM. För ett tungt skäl som han säger varför KM inte kan ha varit gärningsman är att han inte hade tillgång till bil. Det är helt riktigt att KM ej kan varit ensam GM p g a detta faktum och därmed bortser han även helt från KM, brovittnet och omständigheterna runt honom. Jag håller med Skövde-polisen i det att de vill ha han närvarande på brottsplatsen , JA men ej i egenskap av ensam GM som ej heller de kunde befästa att han varit.

Det skall ju också sägas att GW ej på något sätt ger något motiv till denna handling utan att detta inledande bråk skulle vad jag tror GW ser sig då lättare kunde antändas av Helenas dåliga humör efter Stadt som han hävdar att hon haft... samt "att GM tänkt sig en annan fortsättning på natten än Helena", som GW hävdar. Därav så börjar bråket i bilen och sedan händer det som händer... GW ger ju heller ingen som helst bakgrundsinfo heller om sina gubbar vad gäller eventuellt hetsigt humör, tidigare våldsamhet eller någonting alls. NEJ, han hamnar fel och gör det lätt för sig i sitt bortseende av vittnesuppgifter ("Hanna) som ändock han använder sig av i valda delar ,när det stöder hans teori.

GW kanske vet något som vi (?) inte vet, och grundar sin misstanke utifrån det? 🤔
Citera
2024-08-16, 00:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
HA var dö kär i Pu*te, Malm**en var som en igel på HA, att de kraschade en bil under kvällen kan ha blivit bärgad är det nån som vet nåt om det?

Att Helena skulle ha varit "dö-kär" i PR? Vad har du fått det ifrån? Det var väl snarare tvärtom, och det p g a skulden.

Vilka menar du skulle ha kraschat en bil under kvällen?

Berätta gärna mer om Helenas relation (?) med PV.
Citera
2024-08-16, 01:49
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Jag vill bara tillägga att den som studerar, med målet att bli klokare och förstå mera, kommer minnas bättre vad han studerat, än den som studerar för goda betyg.
Vilket ger med sig att brovittnet minns dåligt då incitamentet saknas. Att efteråt få frågor är alltid vanskligare att svara på vilket gör att några har svårt att motstå frestelsen att "hjälpa till". Särskilt om Kling o Klang ställer ledande frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in