Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-16, 07:31
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Det är alltså endast utifrån denna MODELL av händelseförloppet med tillhörande PROFIL på gärningsmännen som GW ENDAST grundar sin teori på

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
GW kanske vet något som vi (?) inte vet, och grundar sin misstanke utifrån det? 🤔

IB, god morgon! Du skriver ”endast grundar sin teori på”.
Tänk efter nu, IB. Är det rimligt?
Att LGWP i ett underhållningsprogram i TV4 redogör för allt han vet och allt han grundar sina uttalanden på?
Jag gissar att de flesta här inne svarar ”nej” på det.
Senast redigerad av RFT 2024-08-16 kl. 08:26.
Citera
2024-08-16, 07:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Jag vill bara tillägga att den som studerar, med målet att bli klokare och förstå mera, kommer minnas bättre vad han studerat, än den som studerar för goda betyg.
Vilket ger med sig att brovittnet minns dåligt då incitamentet saknas. Att efteråt få frågor är alltid vanskligare att svara på vilket gör att några har svårt att motstå frestelsen att "hjälpa till". Särskilt om Kling o Klang ställer ledande frågor.

Här har du en poäng.
Citera
2024-08-16, 08:34
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
GW kanske vet något som vi (?) inte vet, och grundar sin misstanke utifrån det? 🤔

Exakt ! Det är precis så jag tänker .

Han skriver ju i boken att den ena är alltid chaufför och nykter och den andra "dricker"(eller något liknande ) om jag inte missminner mig .
Som sagt ,otroligt nyfiken på vilka han 2 tror gjort har gjort det.
Citera
2024-08-16, 09:25
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Att Helena skulle ha varit "dö-kär" i PR? Vad har du fått det ifrån? Det var väl snarare tvärtom, och det p g a skulden.

Vilka menar du skulle ha kraschat en bil under kvällen?

Berätta gärna mer om Helenas relation (?) med PV.

Utvrckla gärna vad du menar med tvärtom och p g a skulden.

Skulle PR vara dökär i HA pga en skuld, får inte ihop det?
Vad är det för skuld?
Citera
2024-08-16, 12:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Utvrckla gärna vad du menar med tvärtom och p g a skulden.

Skulle PR vara dökär i HA pga en skuld, får inte ihop det?
Vad är det för skuld?

När PR och UA var tillsammans och bodde ihop, så hade de utgifter. De betalade för olika saker. UA menade att PR var skyldig henne en viss summa pengar (minns inte beloppet nu). Helena ska här ha tagit sin systers sida, och ska ha tyckt illa om honom för det. (Detta enligt personer som rörde sig runt Helena på den tiden.)

Det verkar inte ha varit så dramatiskt, då polisen inte ska ha tagit det som något eventuellt motiv. Sedan sov U och Helena över hemma hos PR i Göteborgstrakten natten innan de skulle ut på sin resa.

Så att Helena skulle ha varit "dö-kär" i PR, det kan inte stämma. Hon var uppenbarligen intresserad av en kille som var på Stadt samma kväll/natt. PR och U gjorde slut i slutet av -91, och då hade han redan jobb och bostad i annan stad.

Så vad jag menade var, Helena var knappast "dö-kär" i PR, snarare tvärtom.
Citera
2024-08-16, 13:20
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, jag är nu så säker jag kan bli på att det är dessa båda bröder Br**h*gen, som GW pekar ut HELT felaktigt i sin felaktiga teori eller initierade GISSNING som han skriver att detta är i Wille Vingmutter. Han har absolut ingenting på dessa utan det är det att folk i bekantskapskretsen förhördes så sent så detta skall möjliggöra att man kan säga: "Jag hade inte susning vad jag gjorde då". Alltså en förhoppning att man skulle hittat något om detta hade gjorts tidigare. Han säger ju även också att han bara ger denna gissning 50/50 på att vara sann p g a det bristande underlaget.

Skall vi gå till det som stärker mitt resonemang så börjar vi med det SENSATIONELLA som jag missat i ett klipp som ligger på TV4 Krimarkiv : "GW: "Jag har en bestämd uppfattning kring vilka som mördade Helena". Sculley vill du länka upp detta samt resten av Tv4-klippen, eller någon annan ? I den säger han 2.06 min in : "Och kroppen dumpas i Vänern NORR OM Mariestad. Där satt den.

Jag har också tittat i en telefonkatalog från 1990 och där stod det under faderns hemnummer: Sommarbostad och telefonnummer. De fyra första siffrorna i det numret var exakt samma som de med ett annat nummer som hade adressen: Hemmingstorp, alltså alldeles i anslutning till Sundsören. DE hade detta sommarhus då också då och det är ju med allra största sannolikhet det hus som fadern flyttade till 2002, Sundsören 105.

"När man väl kommit ut på den större vägen (E20) kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger en bit utanför Mariestad." Detta ställe där man bor ja det kan vara en sommarstuga det. GW fortsätter med:

"Under den resan kommer man att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd."

GW utgår ju ifrån tre stycken faktorer som han grundar sin slutsats på att Helena måste känt sin gärningsman/männ: Att Hon mördades 75 meter från sitt hem och att hjulspår hittades på brottsplatsen, att kroppen tas med från platsen samt att vittnen (Killarna på Hällristningsvägen) sett en vit/ljus bil i anslutning till brottsplatsen. Han drar slutsatsen här att GM kört Helena från Stadts /torgets närhet hem. Han säger först här också att om det skulle vara en "random" hon skulle åkt med så skulle han vanligtvis inte enligt amerikanernas statistik kört henne hem , som han säger. Helt säkert så. Då måste Helena stigit in i en bil med personer hon känner väl. Det är helt riktigt enligt denna modell, ja.

Det är alltså endast utifrån denna MODELL av händelseförloppet med tillhörande PROFIL på gärningsmännen som GW ENDAST grundar sin teori på. GW säger i ett annat TV4 -klipp 12/6, 2022 , GW om misstänkta mordet på Helena: "Polisen har gjort allvarliga misstag" vid 4.14 in: "Jag är hundra på att de är två. Åh dom finns...de stämmer väl med den här profilen. Just det.

Han fortsätter: "Helena var en skötsam flicka va, hon åkte inte iväg med vem som helst." Ja, riktigt.

GW undrar varför polisen har ödslat så mycket kraft på KM när inte utredningsmaterialet stöder han som GM. För ett tungt skäl som han säger varför KM inte kan ha varit gärningsman är att han inte hade tillgång till bil. Det är helt riktigt att KM ej kan varit ensam GM p g a detta faktum och därmed bortser han även helt från KM, brovittnet och omständigheterna runt honom. Jag håller med Skövde-polisen i det att de vill ha han närvarande på brottsplatsen , JA men ej i egenskap av ensam GM som ej heller de kunde befästa att han varit.

Det skall ju också sägas att GW ej på något sätt ger något motiv till denna handling utan att detta inledande bråk skulle vad jag tror GW ser sig då lättare kunde antändas av Helenas dåliga humör efter Stadt som han hävdar att hon haft... samt "att GM tänkt sig en annan fortsättning på natten än Helena", som GW hävdar. Därav så börjar bråket i bilen och sedan händer det som händer... GW ger ju heller ingen som helst bakgrundsinfo heller om sina gubbar vad gäller eventuellt hetsigt humör, tidigare våldsamhet eller någonting alls. NEJ, han hamnar fel och gör det lätt för sig i sitt bortseende av vittnesuppgifter ("Hanna) som ändock han använder sig av i valda delar ,när det stöder hans teori.

Förstår inte riktigt det sensationella med att kroppen dumpas i Vänern norr om Mariestad?

https://www.tv4play.se/klipp/c4f0d05...mordade-helena
Citera
2024-08-16, 13:28
Medlem
Citat:
När PR och UA var tillsammans och bodde ihop, så hade de utgifter. De betalade för olika saker. UA menade att PR var skyldig henne en viss summa pengar (minns inte beloppet nu). Helena ska här ha tagit sin systers sida, och ska ha tyckt illa om honom för det. (Detta enligt personer som rörde sig runt Helena på den tiden.)

Det verkar inte ha varit så dramatiskt, då polisen inte ska ha tagit det som något eventuellt motiv. Sedan sov U och Helena över hemma hos PR i Göteborgstrakten natten innan de skulle ut på sin resa.

Så att Helena skulle ha varit "dö-kär" i PR, det kan inte stämma. Hon var uppenbarligen intresserad av en kille som var på Stadt samma kväll/natt. PR och U gjorde slut i slutet av -91, och då hade han redan jobb och bostad i annan stad.

Så vad jag menade var, Helena var knappast "dö-kär" i PR, snarare tvärtom.
Ok du verkar känna honom du vet nog bättre, Du frågar om PV han bodde nära Skövde var lärare fick nog kicken när han inlett en relation med en tjej på skolan var minderårig tror han blev straffad HA var väl och hälsade på honom , tror han började jobba i nån verkstad om det var familjen som ägde den kommer jag inte ihåg.
Citera
2024-08-16, 13:29
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Jag vill minnas att de var narkotikarelaterat i HELENAS garderob. Inte ute i hallen som någon nu försöker vinkla det till.
Det kan ju mycket väl varit en god anledning för polisen att halka in på narkotikaspåret.

Sömntabletter kan vara narkotikaklassade och då olagliga att använda om man inte fått dem utskrivna på recept av en läkare.
Citera
2024-08-16, 16:05
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Sömntabletter kan vara narkotikaklassade och då olagliga att använda om man inte fått dem utskrivna på recept av en läkare.
Om det var narkotikaklassat sömnmedel som fick utredningen att intressera sig för detta som på något vis en orsak till försvinnandet så måste ju mängden tabletter ha varit större än för bara husbehov. Att Helena själv skulle kunna ha gjort sig skyldigt till olaga bruk är ju i sammanhanget helt ointressant.
Citera
2024-08-16, 17:28
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Kan vara så! Kan vara tvärtom också, alltså att han ger sken utåt att veta mer än han egentligen gör för att sälja tidningsrubriker.

Hursomhelst är det så att han borde ta det lugnare med sina utpekanden om han inte vet 100% hur det ligger till.
Vi anonyma här på Flashback kan skriva lite vad som helst för ingen bryr sig ändå, vi är liksom nollor som ingen lyssnar på ..

Men han som auktoritär kändis bör ta det lugnare med sina utpekanden då dom tas som sanningen av en massa pappskallar i vårt land och därmed kan ställa (har ställt till) till svåra olägenheter för potentiellt oskyldigt folk.

Bara ren fakta.
Citera
2024-08-16, 23:03
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Nej, nej nej. Vad skulle han veta för något ? Detta kan du helt glömma. Till att börja med så har aldrig polisen tagit GWs teorier på allvar för i dessa finns inget KONKRET denna teori är endast en teoretisk skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten. MEN, en viktig sak här:

GW gör ju helt rätt i sin tanke och teori OM Helena hade blivit skjutsad från Stadts närhet och fram till skogsstigen på Ekuddenvägen. Det är precis som han säger själv här att om Helena fått skjuts så kan inte detta varit av personer som INTE hon känt väl. För "Helena var en skötsam flicka", som han säger och "rädd om sig". Om han slår fast detta att denna bil som varit med från början vilket han har helt rätt i att den har, men att det då har skett på detta sätt, alltså med denna hemskjuts från Stadts/torgets närhet som Helena accepterat DÅ MÅSTE man söka i Helenas ordentliga medelklassiga bekantskapskrets efter GM.

Det finns då inget annat sätt att göra detta på eftersom systrarna ,polisen och GW VET att Helena inte hade åkt med vem som helst och med någon hon inte kände. Då blir det alltså dessa två gamla kompisar som Helena känner väl.

GW vet ingenting om dessa för han pekar ju på dessa brister från polisen sida att Helenas bekantskapskrets kontrollförhördes så sent att detta öppnade upp för att folk då kunde säga att "jag har inte en susning om vad jag gjorde då". Det är ju så här GW skriver på sista sidan (s.484), detta fall i Wille Vingmutter:

"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man ska säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa frågor. När de väl gjorde det var det långt senare och enbart rutinfrågor. Så även den biten gick ju bra för dem."

NEJ, han vet INGENTING alls och har inget konkret alls. Han fortsätter:

"Det här är ett pågående ärende och om det har gått till som jag tror - det finns ju en chans för det på cirka femtio procent - tänkte jag inte stöka till det i onödan för utredarna."

Detta är endast en teori då ENDAST baserad på en tänkt profil av gärningsmännen och ingenting annat. Det kan vara användbart med en GMP men detta används endast som stöd till befintlig bevisning på brottsplatsen, sakuppgifter och vittnesuppgifter. Det är det senare, de konkreta ledtrådarna som är det PRIMÄRA INTE DEN TEORETISKA PROFILEN.

Nu var det ej som GW tror att det gick till utan Helena gick hem med KM över bron och stigen bakom fängelset upp till Ekuddenvägen och brottsplatsen. I OCH MED DETTA, så BEHÖVER VI INTE ENDAST SÖKA GM I HELENAS HOPPLÖST VANLIGA, ORDENTLIGA OCH VÄLBEMEDLADE bekantskapskrets.

GW vet ju då i vart fall att en ljus/vit bil måste dessa ha tillgång till då om de passa in på GWs GMP.

ThBr skall ägt en mindre vit Toyota då i "standarutförande". GW säger i Wille Vingmutter att det är en bil som ägs utav en av dem, riktigt då. Ingen som de har lånat , lägger han till...Dessa bröder hade ju då en del bilar att tillgå då, om man säger så...Hm.

De hade även tillgång till båt då som GW anser att profilen skall ha.

Deras mor drev DUKA-butiken vid korsningen Kungsgatan-Österlånggatan med parkering på innergården. Här kan GW då se att dessa stod i anslutning med sin bil när Helena skall fråga om skjuts hem, kan jag då tänka mig även att han kan tänka.

Profilen, just ingenting annat och betyder absolut noll för GW har ej något på sina gubbar och är de dessa bröder som jag är säker på att han menade så fanns det absolut inget alls i deras förflutna än att dessa var trevliga och justa personer enligt tråden...Nej, helt total fel från GW som också gör det väl lätt för sig.
Senast redigerad av IB03 2024-08-16 kl. 23:54.
Citera
2024-08-16, 23:43
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Förstår inte riktigt det sensationella med att kroppen dumpas i Vänern norr om Mariestad?

https://www.tv4play.se/klipp/c4f0d05...mordade-helena

Detta är fullständigt klockrent. Tag nu upp kartan förslagsvis på Eniro. Vi tar det igen då:

"När man väl kommit ut på den större vägen så kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd."

"Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut från det ställe där deras båt ligger."

Det är alltså att "när man väl kommit ut på den större vägen". Alltså man kör ett tag efter att man lastat i kroppen tills man kommer upp på den större vägen som för denne stockholmare också är E20. Okey.

Ser vi då åt Lugnåshållet här på kartan så ser vi att från Mariestad och i västlig riktning så går kustlinje neråt åt söder. En distansminut är 1.852 km. Tar du mätverktyget och drar fram denna radie från valfritt ställe i princip från Sjöängen, Åsen, Sjöberg eller Fiskatorp i den bukten så "orkar inte" då rakt inte denna radie att bli "norr om" Mariestad. Sedan fanns inga vänner till Helena åt det hållet ens.

Det är också så om denna båt legat i denna västra "Lungås- ände" så ser jag det som mycket konstigt att de skulle åka ut på E20 och trassla först när de kan köra småvägar då hela tiden vid kustlinjen. NEJ.

Allt stämmer dock i färd i motsatt riktning mot öster. Här tänker sig GW att de direkt kör söderut efter Ekudden och ansluter på E20 i sin färd mot "norr om" Mariestad och mot Sundsören där dessa båda bröder Br**Ha*g*n har sin stuga med tillhörande båt. Alltså istället för att trassla genom hela stan österut så kör de E20 och sedan svänger de alltså av vänster mot "Torsö" som är en blå skylt som GW nog sett många gånger. Sedan den upp då till Sundsören.

Det finns inget annat alternativ här heller för längre ut mot Sjötorp eller bortåt fanns inga vänner till Helena, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in