Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
GW kanske vet något som vi (?) inte vet, och grundar sin misstanke utifrån det? 🤔
Nej, nej nej. Vad skulle han veta för något ? Detta kan du helt glömma. Till att börja med så har aldrig polisen tagit GWs teorier på allvar för i dessa finns inget KONKRET denna teori är endast en teoretisk skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten.
MEN, en viktig sak här:
GW gör ju helt rätt i sin tanke och teori OM Helena hade blivit skjutsad från Stadts närhet och fram till skogsstigen på Ekuddenvägen. Det är precis som han säger själv här att om Helena fått skjuts så kan inte detta varit av personer som INTE hon känt väl. För "Helena var en skötsam flicka", som han säger och "rädd om sig". Om han slår fast detta att denna bil som varit med från början vilket han har helt rätt i att den har, men att det då har skett på detta sätt, alltså med denna hemskjuts från Stadts/torgets närhet som Helena accepterat DÅ MÅSTE man söka i Helenas ordentliga medelklassiga bekantskapskrets efter GM.
Det finns då inget annat sätt att göra detta på eftersom systrarna ,polisen och GW VET att Helena inte hade åkt med vem som helst och med någon hon inte kände. Då blir det alltså dessa två gamla kompisar som Helena känner väl.
GW vet ingenting om dessa för han pekar ju på dessa brister från polisen sida att Helenas bekantskapskrets kontrollförhördes så sent att detta öppnade upp för att folk då kunde säga att "jag har inte en susning om vad jag gjorde då". Det är ju så här GW skriver på sista sidan (s.484), detta fall i
Wille Vingmutter:
"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man ska säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa frågor. När de väl gjorde det var det långt senare och enbart rutinfrågor. Så även den biten gick ju bra för dem."
NEJ, han vet INGENTING alls och har inget konkret alls. Han fortsätter:
"Det här är ett pågående ärende och om det har gått till som jag tror - det finns ju en chans för det på cirka femtio procent - tänkte jag inte stöka till det i onödan för utredarna."
Detta är endast en teori då ENDAST baserad på en tänkt
profil av gärningsmännen och ingenting annat. Det kan vara användbart med en GMP men detta används endast som
stöd till befintlig bevisning på brottsplatsen, sakuppgifter och vittnesuppgifter. Det är det
senare, de konkreta ledtrådarna som är det PRIMÄRA INTE DEN TEORETISKA
PROFILEN.
Nu var det ej som GW tror att det gick till utan
Helena gick hem med KM över bron och stigen bakom fängelset upp till Ekuddenvägen och brottsplatsen. I OCH MED DETTA, så BEHÖVER VI INTE ENDAST SÖKA GM I HELENAS HOPPLÖST VANLIGA, ORDENTLIGA OCH VÄLBEMEDLADE bekantskapskrets.
GW vet ju då i vart fall att en ljus/vit bil måste dessa ha tillgång till då om de passa in på GWs GMP.
ThBr skall ägt en mindre vit Toyota då i "standarutförande". GW säger i
Wille Vingmutter att det är en bil som ägs utav en av dem, riktigt då. Ingen som de har lånat , lägger han till...Dessa bröder hade ju då en del bilar att tillgå då, om man säger så...Hm.
De hade även tillgång till båt då som GW anser att profilen skall ha.
Deras mor drev DUKA-butiken vid korsningen Kungsgatan-Österlånggatan med parkering på innergården. Här kan GW då se att dessa stod i anslutning med sin bil när Helena skall fråga om skjuts hem, kan jag då tänka mig även att han kan tänka.
Profilen, just ingenting annat och betyder absolut noll för GW har ej något på sina gubbar och är de dessa bröder som jag är säker på att han menade så fanns det absolut inget alls i deras förflutna än att dessa var trevliga och justa personer enligt tråden...
Nej, helt total fel från GW som också gör det väl lätt för sig.