Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,74%
124 röster
Paul McCartney
37,82%
118 röster
George Harrison
14,74%
46 röster
Ringo Starr
7,69%
24 röster
2024-08-07, 12:16
Avstängd
alexxanderhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag fattade inte grejen heller när jag var yngre. Efter 30 hittade jag andra värden i musik än tidigare, och min smak har revolutionerats.

Vad tycker du själv är bra musik ?

Just nu lyssnar jag mycket på tech- musik:

Solomun
Tale of us
Guy gerber
Clarian
Roy rosenfeld

Men även gammal musik, dock inte beatles. Ofta små mindre band och enstaka låtar.
Senast redigerad av alexxanderhamilton 2024-08-07 kl. 12:21.
Citera
2024-08-07, 12:38
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Nej, Beatles revolutionerade inte musiken, däremot var de det första mass-pop bandet med banala och trallvänliga låttexter som appelerade till folkmassan.
Naturligtvis är det inget som går att lyssna på idag då det finns betydligt fler popgrupper med samma banala texter men med modernare musik.

Beatles revolutionerade både musiken och modet. De började tex att skriva egna låtar, något som inget av de engelska banden gjorde då. Beatles texter var banala i början men sedan tog de ledartröjan igen. Ta "Across The Universe" tex.
Om man inte var med då Beatles kom så har man nog svårt att fatta deras enorma genomslagskraft. Inget band i världshistorien har haft samma impact som Beatles. Och notera progressionen mellan "I Wanna Hold Your Hand" och "A Day In The Life" tex. Eller ta en låt som "Revolution nr 9", knappast banalt eller trallvänligt.
Det går ju bra att sitta så här 50 år efter och ha åsikter. Men faktum är att Beatles förändrade musiken och kulturen för gott.
Citera
2024-08-07, 13:17
Medlem
Facades avatar
Jag lyssnar ogärna på Beatles i allmänhet.
Har aldrig fått upp ögonen (eller öronen) för deras, i mitt tycke, tråkiga musik.

Men!
Helter Skelter är en riktigt stökig och grym låt för sin tid! Influerande låt för många av framtidens tyngre rock/metal genrer.
McCartneys otroligt klankande basgång, allmänt stökig och distad gitarr osv. Oraffinerad och rå.
Mycket bra!
Citera
2024-08-07, 13:53
Medlem
packmalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Ja! Har väl aldrig hört nån trubadur gnöla på med nåt Beatles-trams, vanligare med creedence och John Denver typ! Och som med allt, nåt guldkorn finns väl.

Jag har hört otaliga trubadurer tolka allt från Yesterday till Let It Be till Revolution till Norwegian Wood. Anledningen till att Yesterday är så sjukt uttjatad och sönderspelad som den är är till stor del avdankade after ski-skalders fel. De sitter där mitt i livet i en patetisk karriär och spelar världens mest spelade låt med ett grunt djup i blicken och ser lite sorgsna ut (inte bara sorgliga) medan de tar i lite extra på ”why she had to go I don’t know she wouldn’t say” och tänker tillbaka på när frugan lämnade dem för män vars yrkesval genererar mer än existensminimum.

Vacker låt som är totalförstörd.
Citera
2024-08-07, 14:48
Medlem
Dorniers avatar
Beatles var nog ett pojkband för flickor, som nån skrev i tråden. Iallafall i början av deras karriär. När de uppträdde så skrek flickorna så mycket att musiken knappt hördes. De slutade väl turnera på grund av detta har jag för mig?

Hur som helst, Beatles var nåt nytt och de hade såklart en viss utstrålning. De hade hade en ny look och frisyrer med lugg i pannan, till skillnad mot tidigare rock n roll-artister från framförallt USA. Musiken var "beat music". Det finns folk som tror att de hette "Skalbaggarna" på svenska, men då skulle de hetat Beetles inte Beatles.

Citat:
Beat music, British beat, or Merseybeat is a British popular music genre that developed, particularly in and around Liverpool, in the late 1950s and early 1960s. The genre melded influences from British and American rock and roll, rhythm and blues, skiffle, traditional pop and music hall. It rose to mainstream popularity in the UK and Europe by 1963 before spreading to North America in 1964 with the British Invasion.

Låten "She Loves You (yeah yeah yeah)" blev stilbildande för tidiga Beatles. Den samtida franska flickpopen fick namnet Yé-yé trots att den musiken egentligen inte hade så mycket gemensamt med Beatles förutom att det också var pop.

Citat:
Yé-yé was a style of pop music that emerged in Western and Southern Europe in the early 1960s. The French term yé-yé was derived from the English "yeah! yeah!", popularized by British beat music bands such as the Beatles.

Beatles-filmen A Hard Days Night (1964) fick titeln Yeah! Yeah! Yeah! i Sverige.

Efter den första tiden började Beatles med droger och gjorde mer flummig musik. Psykedelisk musik blev ju på modet i slutet av 60-talet. Lennon var väl den som blev mest flummig ihop med sin Yoko Ono.
Citera
2024-08-07, 16:09
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Det säger mer om dig än Beatles. Sen är det ju rätt subjektivt med musik, men det går inte att förneka (om man inte är dum i huvudet något djävulskt) deras betydande plats i musikens historia.

Så är det... men fy helvete vilket skrammel (i mina öron)!!
Citera
2024-08-07, 16:20
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Så är det... men fy helvete vilket skrammel (i mina öron)!!

I Goldfinger (1964) säger Bond (Sean Connery) att det är lika illa att dricka ljummen champagne som att lyssna på Beatles utan öronproppar.

Edit:
Per Gessle lånar ofta från pophistorien, Roxette-låten Dressed for Success börjar med "Yeah yeah yeah" från Marie Fredriksson.
Senast redigerad av Dornier 2024-08-07 kl. 16:26.
Citera
2024-08-09, 05:13
Medlem
Dr Scriptums avatar
The Beatles. Vad ska man säga? Inget vidare band-namn. Men de är utan tvekan bättre än Rolling Stones (alltså - deras musik är bättre, inte deras bandnamn).
Jag rekommenderar att lyssna igenom deras diskografi samtidigt som man läser boken En revolution i huvudet - alla deras låtar analyseras i den.

Har läst en teori om Beatles om att de hade en fördel av att slå igenom i unga år eftersom då kunde fansen se hur de blev bättre och bättre - en karriär-kurva som länge bara pekade uppåt. Den musikaliska konkurrensen är nog värre nuförtiden!

Bob Dylan introducerade förövrigt The Beatles-medlemmarna för cannabis. En introduktion han först inte tänkte behövdes - Dylan hade hört fel i en av deras text-rader och utifrån det missförståndet trott att de redan var bekanta med drogen ifråga... Men när så inte var fallet bjöd han på en joint. Jag tror det var Paul som fann livets mening och skrev ned det. Vad var den mening? "Det finns nio nivåer"... Kan ha varit åtta.

Man kan onekligen fundera över den roll vissa droger spelade för 60-talets pop-musikaliska kreativitet... Men visst - det är ett uttjatat ämne.
Citera
2024-08-17, 22:40
Medlem
HermanSermans avatar
Rolling Stones är hundra ggr bättre än Beatles, väldigt mycket av Beatles katalog är musik för små barn och tonårsflickor. De har sanna mina ord inte åldrats väl. Huvva!
Citera
2024-08-18, 00:46
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Rolling Stones är hundra ggr bättre än Beatles, väldigt mycket av Beatles katalog är musik för små barn och tonårsflickor. De har sanna mina ord inte åldrats väl. Huvva!
Jag har en lite knepig relation till The Beatles.
Jag kan uppskatta vissa låtar av dem, men jag får samtidigt någon form av ångest när jag hör dem, och jag vet inte riktigt varför. Det är inte helt bekvämt för mig att lyssna på dem av den anledningen.

Men ja, jag föredrar The Rolling Stones alla dagar i veckan där. De har fler, bättre låtar i mitt tycke.
Citera
2024-08-18, 11:18
Medlem
Dorniers avatar
Kuriosa:

I samband med The British Invasion i USA 1964 så satte man ihop tjejgrupper som skulle likna Beatles. Det blev ju Beatlemania vid den här tiden så många ville rida på vågen så att säga. Beatlemania och Bondmania var det största inom populärkulturen i mitten av 60-talet.

Citat:
While Beatlemania in Britain was confined to mooning over record sleeves and screaming until you wet yourself (mostly girls), or buying guitars and growing a moptop (mostly boys), in America things went much further. The Fabs were folded into popular culture in a way that seems incomprehensible now – an industry sprang up to churn out memorabilia, cartoons and novelty pop knock-offs. Acts had minor hits by singing not only like the Beatles, but actually about them. It was meta-pop in a way that puts the 21st century to shame.

Det var såna som The Beatle-ettes och The Bootles som man snabbt satte ihop. Eller så var det sångerskor som hållit på ett tag men nu började sjunga låtar som handlade om Beatles, som Donna Lynn som sjöng om My Boyfriend Got a Beatle Haircut (1964).

The Beatle-ettes – Only Seventeen (1964)

The Bootles - I'll Let You Hold My Hand (1964)

Donna Lynn - My Boyfriend Got a Beatle Haircut (1964)

France Gall lånade melodin till My Boyfriend Got a Beatle Haircut som blev La cloche, men den handlade inte alls om Beatles utan om Deux guitares, un banjo une cloche, två gitarrer en banjo en klocka. Den låten släpptes också som en musikvideo att spelas upp i Scopitone filmjukeboxar.

France Gall - La cloche (1964)
Citera
2024-08-18, 18:54
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Kuriosa:

I samband med The British Invasion i USA 1964 så satte man ihop tjejgrupper som skulle likna Beatles. Det blev ju Beatlemania vid den här tiden så många ville rida på vågen så att säga. Beatlemania och Bondmania var det största inom populärkulturen i mitten av 60-talet.

Det var såna som The Beatle-ettes och The Bootles som man snabbt satte ihop. Eller så var det sångerskor som hållit på ett tag men nu började sjunga låtar som handlade om Beatles, som Donna Lynn som sjöng om My Boyfriend Got a Beatle Haircut (1964).

The Beatle-ettes – Only Seventeen (1964)

The Bootles - I'll Let You Hold My Hand (1964)

Donna Lynn - My Boyfriend Got a Beatle Haircut (1964)

France Gall lånade melodin till My Boyfriend Got a Beatle Haircut som blev La cloche, men den handlade inte alls om Beatles utan om Deux guitares, un banjo une cloche, två gitarrer en banjo en klocka. Den låten släpptes också som en musikvideo att spelas upp i Scopitone filmjukeboxar.

France Gall - La cloche (1964)
Till den kategorin passar ju följande två låtar väl in:

Gunilla Postaroff -- På namnsdagen så vill jag ha en Beatle

Anita Lindblom -- Beatles bossa nova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här