2024-08-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Beklagar din upplevelse, måste varit fasansfullt att se detta hemska.

Vila i frid unge man!

Samtidigt tycker jag det är osköna busschaufförer som inte kan ha lite fingertoppskänsla och stanna till i 5 sekunder, öppna dörren och släppa in någon som sprungit för att hinna med bussen. Det är inte på liv eller död ens jobb...men tyvärr blev det död denna gången som så enkelt hade kunnat undvikas, om nu detta var så som D.961 upplevde det.

Problemet är att börjar man göra så så kommer det fler som vill åka med och sen kommer man inte iväg.
Man måste vara bestämd och köra när det är tid för det. Och 99,9% av alla resenärer fattar det och är det då som i Sthlm tätort så går ju bussarna tätt.

Kör man på landsbygden och det inte är så mycket folk ja då stannar man givetvis och plockar upp eftersläntraren.
Citera
2024-08-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja. Jag tvärnitade trots att jag hade stående passagerare som riskerade att skada sig.

Idiot.

Jag gjorde samma sak. Jag körde stadsbuss i en större svensk stad och hade fullt med stående reseärer. Rullade in för en hållplats där folk skulle kliva av och då kommer ett gäng tonåringar (kritvita svenskar för dom som tycker att det är viktigt att veta etnicitet) och cyklar ut precis framför bussen.

Jag tvärnitar rent instinktivt och det resulterar i att en kvinna som skulle kliva av fick föras till sjukhus med ambulans för ryggsmärtor och en annan kvinna som satt längst fram vid framdörren slog ansiktet i glasskivan och blödde rätt fint. Tack och lov var det fler passagerare som vittnade om tonåringarna så jag åkte inte dit för något.
Citera
2024-08-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Problemet är att börjar man göra så så kommer det fler som vill åka med och sen kommer man inte iväg.
Man måste vara bestämd och köra när det är tid för det. Och 99,9% av alla resenärer fattar det och är det då som i Sthlm tätort så går ju bussarna tätt.

Kör man på landsbygden och det inte är så mycket folk ja då stannar man givetvis och plockar upp eftersläntraren.

Ja jo förstår hur du tänker. Det är en avvägning tillfälle från tillfälle men givetvis svårare i Sthlm kontra Alingsås. Vet ej hur detta utspelade sig så ska inte stånga mig blodig här. Kan bara konstatera att detta slutade brutalt olyckligt för alla inblandade. Jag har själv sett resenärer som kommit till hållplatser, bussen står helt still men har stängt dörrarna för att sedan bara åka mitt framför näsan på en snopen resenär..
Så min inställning är givetvis att man ska vara i tid som resenär, men ibland undrar man alltså vad fan är det med vissa chaufförer...
Citera
2024-08-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Ja jo förstår hur du tänker. Det är en avvägning tillfälle från tillfälle men givetvis svårare i Sthlm kontra Alingsås. Vet ej hur detta utspelade sig så ska inte stånga mig blodig här. Kan bara konstatera att detta slutade brutalt olyckligt för alla inblandade. Jag har själv sett resenärer som kommit till hållplatser, bussen står helt still men har stängt dörrarna för att sedan bara åka mitt framför näsan på en snopen resenär..
Så min inställning är givetvis att man ska vara i tid som resenär, men ibland undrar man alltså vad fan är det med vissa chaufförer...

Jo så är det givetvis. Jag körde en period linje 676 som gick från Tekniska högskolan i Sthlm till Norrtälje. Och i högtrafik gick dom vart femte minut. Generellt sett kan man säga att när en buss stängde igen och började åka så rullade nästa buss fram. Men självklart kom folk springandes från tunnelbaneuppgången och ville åka med. Till slut blev det så illa att vi fick ha personal stående vid hållplatsen som gav order om att köra osv.
Citera
2024-08-21, 10:39
Avstängd
Citat:
Jag gjorde samma sak. Jag körde stadsbuss i en större svensk stad och hade fullt med stående reseärer. Rullade in för en hållplats där folk skulle kliva av och då kommer ett gäng tonåringar (kritvita svenskar för dom som tycker att det är viktigt att veta etnicitet) och cyklar ut precis framför bussen.

Jag tvärnitar rent instinktivt och det resulterar i att en kvinna som skulle kliva av fick föras till sjukhus med ambulans för ryggsmärtor och en annan kvinna som satt längst fram vid framdörren slog ansiktet i glasskivan och blödde rätt fint. Tack och lov var det fler passagerare som vittnade om tonåringarna så jag åkte inte dit för något.
Ja jag hade tur. Ingen av mina passagerare skadades allvaligt. Det var mest bara unga killar som skulle vara "coola" som stod utan att hålla i sig som for ner med plytet i golvet. (Nån kanske fick litet näsblod, jag minns inte.)

Däremot buade folk ut forgängaren och en del hötte till och med med knytnäven.
Citera
2024-08-21, 10:39
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det gjorde han ju visst. Bussföraren stannade när killen stod framför och viftade. Killen flyttar på sig och tror kanske då att bussen ska öppna dörren och släppa på honom. Istället kör bussen vidare när killen flyttat sig! Bussföraren måste vara efterbliven om han inte fattade att killen ville åka med! Alt ett äckel med översittarattityd som vill utöva sin makt!
Utgå inte ifrån att alla är som du själv. Chaufförer har ett noggrant reglemente som de rimligen följer. Där kan ju ingå "släpp inte på en passagerare efter att du lämnat hållplatsen". Dvs han tvingades stanna, sedan körde han när personen flyttade sig.
Citera
2024-08-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja jag hade tur. Ingen av mina passagerare skadades allvaligt. Det var mest bara unga killar som skulle vara "coola" som stod utan att hålla i sig som for ner med plytet i golvet. (Nån kanske fick litet näsblod, jag minns inte.)

Däremot buade folk ut forgängaren och en del hötte till och med med knytnäven.

Nä håller dom inte i sig så får dom skylla sig själva litegrann.

Jo i mitt fall så var det nån tant som skrek "Hur kör du egentligen???" Men hon hade inte sett tonåringarna heller.
Citera
2024-08-21, 10:44
Avstängd
Citat:
Nä håller dom inte i sig så får dom skylla sig själva litegrann.

Jo i mitt fall så var det nån tant som skrek "Hur kör du egentligen???" Men hon hade inte sett tonåringarna heller.
Ja jag har varit med om liknande också.
Citera
2024-08-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.961
Tjenare jag va fan ett vittne till olyckan mannen har sprungit över buss torget i Brommaplan och försökt stoppa bussen för han ville hoppa på så mannen ställer sig framför bussen och försöker stanna den men busschauffören börjar återigen köra så fort mannen har flyttat på sig då springer mannen längs bussen vid höger sida av färdriktning och då antar jag att han måste ha snubblat eller fastnar under täcket och de då han hamnar under bussen. Bussen av någon anledning fortsätter och kör men stanna efter mannen har blivit påkörda av de andra hjulet (mitten hjulet) på den blåa bussen så dom är lite längre sen när jag vandrar till scenen där han ligger fastklämd under så ser man att han i princip vikt på mitten och fått hela ryggraden uppskrapad och blöder kraftigt o de är olyckan mannen överlevde inte

De enda jag sett som ställt sig framför en buss är pack som tror hela världen kretsar kring dem.
Var offret aggressiv eller bedjande om att få komma ombord?
Om man försöker stoppa bussen med sin kropp framför och sen springer efter bussen nära den så är man ju rätt aggressiv. Är det så sjukt bråttom att komma nånstans får man ju ta en taxi..
Citera
2024-08-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Du har vittnat va?
Yes
Citera
2024-08-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
De enda jag sett som ställt sig framför en buss är pack som tror hela världen kretsar kring dem.
Var offret aggressiv eller bedjande om att få komma ombord?
Om man försöker stoppa bussen med sin kropp framför och sen springer efter bussen nära den så är man ju rätt aggressiv. Är det så sjukt bråttom att komma nånstans får man ju ta en taxi..
Mer troligt extremt stressad, man är inte alltid så rationell under extrem stress tyvärr. Inte alltid det finns taxi på plats helller.
Citera
2024-08-21, 11:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipeholmskola
Det ser ut til att vare det overgangsstedet precis innan man kør ut i stora rondellen. Fra Brommaplan sett.

Man kan notere att bussen ikke står PÅ overgangsstedet. Den står strax innan.

Hela den platsen är ju helt kaotisk. Staden borde bygga om den. Trafiksituationen har varit utom kontroll där i minst 15 år. Under den tiden har Stockholm vuxit med ett helt Göteborg! Infrastrukturen har inte hängt med eftersom miljöpartiet härjat som vågmästare åt endera majoritet hela tiden. De tror att fler människor ska transportera sig mindre….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in