2024-08-21, 13:26
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ymers 18 månader för uteblivande och Haleps 15 ligger ju "inom gränserna". Alla förstagångsförseelser borde få 2 år. Det går inte att bedöma olika historiers trovärdighet.

Och det gör ju Sinners 6 dagars hemliga avstängning desto värre. Som sagt, han förlorar ju själv på att särbehandlas. Få se hur tennispublik och kommentatorer reagerar. De kanske försöker glömma detta. Men anabola är svårt att glömma.

ATP hade något Twitter som gav honom stöd som flera har kommenterat.

Såg du den mesiga "pressreleasen" på ATP:s hemsida igår?
Jätteliten notis, utan bild på Jannik Sinner och bara en tennisbana som klickområde...

Detta är en större skandal än vi anar...
Citera
2024-08-21, 13:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Såg du den mesiga "pressreleasen" på ATP:s hemsida igår?
Jätteliten notis, utan bild på Jannik Sinner och bara en tennisbana som klickområde...

Detta är en större skandal än vi anar...
Det är en stor skandal när positiv test för anabola inte ger Sinner en längre avstängning. 2020 gav de Jarry 11 månader för anabola. Det är ovanligt kort. De accepterade hans förklaring om kontamination. (Fast de gör de oftast och ger därför 2 år istället för 4 som avsiktlig doping ger. Det sker i alla fall ganska konsekvent, så att nästan släppa världsettan helt är en stor skandal.)

Valieva är ju ryska så hennes prov kom in mitt under vinter-OS och stort rabalder utbröt. Sedan kom kriget. Sinners prov har hemlighållits.

ATP gav honom stöd på Twitter och givetvis är kommentarerna mot ATP mycket beska.

Citat:
ATP STATEMENT ON JANNIK SINNER

‘We are encouraged that no fault or negligence has been found on Jannik Sinner’s part. We would also like to acknowledge the robustness of the investigation process and independent evaluation of the facts under the Tennis Anti-Doping Programme (TADP), which has allowed him to continue competing. This has been a challenging matter for Jannik and his team, and underscores the need for players and their entourages to take utmost care in the use of products or treatments. Integrity is paramount*in*our*sport.’

https://twitter.com/atptour/status/1...gzpAa-DFA&s=19
Senast redigerad av wwr 2024-08-21 kl. 13:50.
Citera
2024-08-21, 13:50
Medlem
Ilimitados avatar
Hur sannolikt är det att man kan få i sig så höga värden genom huden att det märks på ett test? Det är fråga om restprodukter från fysioterapeutens finger som sedan ska ha gått in i kroppen via huden och gett så höga värden att det anses vara prestationshöjande. Jag har svårt att tro på det.

Intressant också att det framkommer i samband med att Sinner har gått från en rätt medioker topp-15 spelare till ohotad världsetta inom loppet av typ ett år. Det är inget litet steg att ta på så kort tid.

Jag har alltid trott att doping är mycket vanligare än vad man tror i tennis. Man tjänar jättemycket på öka prestationsnivån i tennis.
Citera
2024-08-21, 14:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Hur sannolikt är det att man kan få i sig så höga värden genom huden att det märks på ett test? Det är fråga om restprodukter från fysioterapeutens finger som sedan ska ha gått in i kroppen via huden och gett så höga värden att det anses vara prestationshöjande. Jag har svårt att tro på det.

Intressant också att det framkommer i samband med att Sinner har gått från en rätt medioker topp-15 spelare till ohotad världsetta inom loppet av typ ett år. Det är inget litet steg att ta på så kort tid.

Jag har alltid trott att doping är mycket vanligare än vad man tror i tennis. Man tjänar jättemycket på öka prestationsnivån i tennis.
Det är något att tänka på.

I fysioterapeutens jobb ingår att behandla Sinners sår. Men när får ett sår själv lånar han ett medel med anabola, av fystränaren 😄 Fysioterapeuten påstås ha sprutat Trofodermin på sitt eget sticksår!

Dessa historier är bara dåliga eller ännu sämre men godtas generellt och minskar avstängningen från 4 till 2 år.

Skandalen ligger i att Sinner inte fick runt två år avstängning. Det är vad de skall ha för oavsiktligt intag. Avsiktligt intag ger 4 år.
Senast redigerad av wwr 2024-08-21 kl. 14:27.
Citera
2024-08-21, 14:18
Medlem
Citat:

Nja, det stämmer inte med att Jannik Sinner skulle varit en medioker topp-15 spelare ett år bakåt...

Jannik Sinner gick in topp 10 (9:a) första gången redan 1 november 2021 och var rankad 9:a precis ett år bakåt från det att han blev världsetta i juni i år...

Jannik Sinner är en jättetalang, men, det räcker inte alltid med detta - då kommer Clostebolen till pass...
Citera
2024-08-21, 15:43
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Sinner har visserligen varit skadeförföljd, men det var bara en tidsfråga innan han skulle börja vinna stora titlar och etablera sig i toppen av världsrankingen.

Efter kvartsfinalen i US Open 2022, där Sinner föll mot Alcaraz i en fantastiskt underhållande och välspelad femsetare, skrev jag följande inlägg i eventtråden:

Citat:
Jag såg ett längre sammandrag av matchen här (för de som eventuellt har missat highlights från matchen): https://www.youtube.com/watch?v=DdjKDcBX7uA

Jävlar vilka vinnare de slog! De tog inga fångar i den matchen, den saken står fullständigt klar. Det var som att se highlights från ett Fedalmöte för 10-15 år sedan.

Jag förutspår att Sinner vs Alcaraz blir ett av de hetaste återkommande rivalmötena under de kommande 15 åren. Det är nästan givet att båda spelarna kommer vinna flera Slams under sina karriärer - frågan är bara hur många.

Hoppas de håller sig skadefria under längre perioder, så man får uppleva mer tennisgodis på den här nivån. Nu känns det ändå på allvar som att tennisens framtid är säkrad, efter den nära förestående pensioneringen av Big-Three.

https://www.flashback.org/sp81557856
Citera
2024-08-22, 00:05
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Nja, det stämmer inte med att Jannik Sinner skulle varit en medioker topp-15 spelare ett år bakåt...

Jannik Sinner gick in topp 10 (9:a) första gången redan 1 november 2021 och var rankad 9:a precis ett år bakåt från det att han blev världsetta i juni i år...

Jannik Sinner är en jättetalang, men, det räcker inte alltid med detta - då kommer Clostebolen till pass...

Om ATP skyddar en sådan fjant som Sinner så undrar man ens om en sådan broiler som Nadal överhuvudtaget testats någon gång.
Citera
2024-08-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Om ATP skyddar en sådan fjant som Sinner så undrar man ens om en sådan broiler som Nadal överhuvudtaget testats någon gång.

FYI - Rafael Nadal var muskulös redan som 16-åring, och, inte ett ”paket” på äldre dagar…

Alla ser vi olika ut.

Tittar vi på Roger Federer när han var som bäst, ja, då såg han ut som vilken stjärnadvokat som helst på Manhattan, New York…

Tillbaka till Jannik Sinner - självklart skall han stängas av, omedelbart, i minst 12 månader och helst 24 månader…
Citera
2024-08-22, 01:25
Medlem
wwrs avatar
Ja. Har man anabola I urinen skall man stängas av i två år. Ibland glider domarna ned mot 18 månader men Sinner stängdes bara av i 6 dagar för två positiva tester. Han är ansvarig för sitt team och även om massören skulle ha gjort fel (men historien låter otrolig) så skall Sinner stängas av. Detta anser nästan alla som kommenterar detta på Internet. De positiva testerna har dessutom henlighållits i nästan ett halvt år.

ATP som skyddar Sinner får många bitska kommentarer.

https://twitter.com/atptour/status/1825899485215510596

Och detta är ett av många italienska fall av Closteboldoping. Mellan 2019 och 2023 har 38 italienska idrottare fastnat för Clostebol, flera inom tennis.
Citat:
Italy’s Clostebol doping crisis across tennis, football and the Olympics

Over the past decade the drug has resurfaced in Italian football and across Italy’s wider sporting landscape. Between 2019 and 2023, 38 Italian athletes have tested positive for clostebol despite the fact it is scarcely produced in oral or injectable form by pharmaceutical companies
https://honestsport.substack.com/p/i...-crisis-across

Det sker ett systematiskt missbruk av den anabola steroiden Clostebol i Italien. Hade detta hanterats på samma sätt som den ryska skandalen hade åtgärder satts in mot Italiens antidopingorganisation och även landets idrott som helhet.

Man har privatiserat antidopingverksamheten inom tennis och verkar nu nästan tillåta doping. Detta är varför bl.a. amerikaner angriper världsantidopingorganisationen WADA, som nu gällande de kinesiska simmarna i OS. Om de internationella förbunden och WADA sköter antidoping blir det svårare för enskilda sporter att försöka låta sina fuskare undkomma straff, som i detta fall med Sinner.

Amerikanerna vill förmodligen göra om antidoping inom tennis till deras modell för proffssport där doping är nästan tillåten. Amerikanska fotbollsspelare får bara ett par matchers avstängning för anabola.
Senast redigerad av wwr 2024-08-22 kl. 02:19.
Citera
2024-08-22, 08:57
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Många tvärsäkra röster i tråden som "vet" hur Jannik-gate borde ha hanterats.

För er som är intelligenta nog att inse komplexiteten i detta så föreslår jag en lyssning på senaste episoden av "Served med Andy Roddick" som släpptes för någon timma sedan. Han har tagit podden till US Open där han gör en live talk show med gäster från Chase Lounge. Mycket trevligt!

https://www.youtube.com/watch?v=ESb5xDZxMmo

Rimliga tagningar på allting. Jon Wertheim(som ofta gästar podden och som såklart syns i många andra sammanhang) är förövrigt så JÄVLA vettig. Har fan aldrig hört den snubben säga något som jag inte håller med om.

Lottningen till US Open kommer i eftermiddag. Underbart ju! Då förväntar jag mig att den bästa tennisskribenten på fb startar en matchprats-tråd. Du vet att jag syftar på dig psonpson! (800kg är bra också, men har ju noll consistency, han har väl fastnat i någon tråd om Truls eller någon random tråd rörande moderators-bedömningar)

Ja, jag hade fel om att Djokovic skulle gå in i USO som 3:e-seedad. Fan, hade kunnat betta en kroppsdel på att så skulle bli fallet. Vem trodde att Alcaraz skulle förlora back-to-back till 37-åringar liksom(geten och Monfils). Inte vunnit en match sedan OS-semin. Men typiskt kommer Kalle säkert att vinna USO bara för det, och därmed ta sin 5:e(!!) GS.

Tror ni Alcaraz hamnar på Sinners eller Djokovics halva? Hoppas att det blir på Sinners halva ändå, så Novak får en sista chans att vinna en GS(25 är ett rund och fin siffra, det unnar man väl geten ändå, eller hur?)
Citera
2024-08-22, 10:20
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Många tvärsäkra röster i tråden som "vet" hur Jannik-gate borde ha hanterats.

För er som är intelligenta nog att inse komplexiteten i detta så föreslår jag en lyssning på senaste episoden av "Served med Andy Roddick" som släpptes för någon timma sedan. Han har tagit podden till US Open där han gör en live talk show med gäster från Chase Lounge. Mycket trevligt!

https://www.youtube.com/watch?v=ESb5xDZxMmo

Rimliga tagningar på allting. Jon Wertheim(som ofta gästar podden och som såklart syns i många andra sammanhang) är förövrigt så JÄVLA vettig. Har fan aldrig hört den snubben säga något som jag inte håller med om.

Lottningen till US Open kommer i eftermiddag. Underbart ju! Då förväntar jag mig att den bästa tennisskribenten på fb startar en matchprats-tråd. Du vet att jag syftar på dig psonpson! (800kg är bra också, men har ju noll consistency, han har väl fastnat i någon tråd om Truls eller någon random tråd rörande moderators-bedömningar)

Ja, jag hade fel om att Djokovic skulle gå in i USO som 3:e-seedad. Fan, hade kunnat betta en kroppsdel på att så skulle bli fallet. Vem trodde att Alcaraz skulle förlora back-to-back till 37-åringar liksom(geten och Monfils). Inte vunnit en match sedan OS-semin. Men typiskt kommer Kalle säkert att vinna USO bara för det, och därmed ta sin 5:e(!!) GS.

Tror ni Alcaraz hamnar på Sinners eller Djokovics halva? Hoppas att det blir på Sinners halva ändå, så Novak får en sista chans att vinna en GS(25 är ett rund och fin siffra, det unnar man väl geten ändå, eller hur?)

Detta är inte det minsta komplext, fuskhoran hade anabola i kroppen och ska vara avstängd. Det är knappast intelligens att krångla till saker och ting. Har man förbjuden substans ska man ha straff, oavsett vad man påstår orsaken är.

Efter daltandet med Sinner så kan ju alla köra samma grej utan att riskera värre straff än några tusen i böter.
Citera
2024-08-22, 13:35
Medlem
diseuses avatar
SVT (Wada öppnar för att överklaga Jannik Sinners lindriga dopningsdom):
Citat:
Sinner kan dock inte andas ut ännu. Den internationella antidopningsbyrån Wada har rätt att överklaga domen till idrottens skiljedomstol Cas.

De har dock inte kommit fram till något beslut ännu.

”Vi kommer att gå igenom beslutet noggrant”, skriver deras presstalesman Andrew Maggio i ett mail till SVT Sport.

Men han utesluter inte att det kan bli en överklagan.

”Vi förbehåller oss rätten att överklaga till Cas, om vi beslutar oss för att det är det lämpliga steget att ta”, skriver Maggio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in