2024-08-18, 15:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Enklast är väl om folk ger fan i att knarka? Böter som inte kan/kommer drivas in ger väl ingen vinst i stadskassan? Visst, läkaren Lars lär betala medan pundige Patrik rycker på axlarna och båda fortsätter knarka som inget har hänt.

Det sociala straffet är bättre straff än bötesbeloppet. Jämför det med att köra för fort, 4000kr i böter är billigare än lilla servicen på bilen (om man inte gör den själv, vilket 90% inte gör) Tappa körkortet däremot är närmast katastrof man kan komma om man inte bor och arbetar i stadskärnan. Pengarna spelar mindre roll, det är när brottet inkräktar på det sociala livet och arbetslivet det börjar kännas...

Det sociala straffet fungerar uppenbarligen inte, då antalet anmälda narkotikabrott enligt BRÅ fortsätter att öka för varje år som går.

Indraget körkort syns inte i belastningsregistret t.ex.
Citera
2024-08-18, 19:01
Medlem
1.1 miljarder kan låta mycket men administrationen av dessa böter överstiger ofta bötesbeloppet.

Om man håller på med något som man inte kan stå för, får man antingen skita i att göra det eller göra det försiktigare. Så enkelt är det.
Citera
2024-08-18, 20:46
Medlem
knarkadamuss avatar
Det hade inte varit lönsamt och skatteintänkterna på att bara legalisera cannabis och sälja genom systembolaget hade varit högre än 1.1 miljarder.
Citera
2024-08-18, 21:46
Medlem
Håller med om att avkriminalisering behövs. Finns inte någon anledning att även göra brukare till narkotikabrottslingar. Det är ju faktiskt tillverkning, distribution och försäljning av illegal narkotika som är det som ska bekämpas enligt FN:s narkotikakonventioner. Förr i tiden sågs brukare till och med som offer för den cyniske langaren...

Vid avkriminalisering skulle i alla fall ringa narkotikabrott, bruk och innehav för eget bruk, tas bort från narkotikastrafflagen. Istället för kriminalisering, skulle dessa kunna bli administrativa förseelser som ger böter likt en felparkering och inte heller leder till belastningsregister med allt vad det innebär.
Citera
2024-08-18, 22:41
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
1.1 miljarder kan låta mycket men administrationen av dessa böter överstiger ofta bötesbeloppet.

Om man håller på med något som man inte kan stå för, får man antingen skita i att göra det eller göra det försiktigare. Så enkelt är det.

Detta system jag föreslår är betydligt billigare än det Sverige har idag.
Kan man inte stå för bötern bör man kunna omvandla det till X hundra timmars samhällstjänst.
Citera
2024-08-21, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Nej, det gallras inte hos alla sidorna efter 5 år.
Verifiera kan du se tillbaks till år 2008, Acta Publica år 2003.

Därför det är uppe i EU-domstolen nu då många blir dömda för alltid och är utestängda ur arbetsmarknaden då det är gallrat hos Polisen men inte hos privata hemsidor.

Det här är inte tal om legalisering, utan om att införa böter.
Ja men du som privatperson / arbetsgivare kan ej söka på Acta publica det är endast för medieföretag så du kan va lugn
Citera
2024-08-21, 16:32
Medlem
Citat:
Enklast är väl om folk ger fan i att knarka?
Nej. Enklast hade varit om folk lät bli att inskränka andra människors frihet. Det enda rimliga är att alla droger som folk vill använda, legaliseras och regleras, precis som med alkohol. På så vis upprätthålls människors rätt att bestämma över sina egna kroppar och liv och man kan dessutom säkerställa att bruket av olika droger kan ske så säkert som möjligt. Det kan man inte när vissa droger helt godtyckligt är olagliga och bara existerar på en totalt oreglerad marknad.

Det kan givetvis inte ordnas över en natt, men däremot kan man omedelbart avkriminalisera samtliga droger och dra igång processen mot en legalisering och se till att det görs på bästa möjliga sätt.

I princip alla människor använder droger, av en massa olika skäl. Även du förmodligen. Sluta lägg näsan i blöt.
Citera
2024-08-21, 16:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Nej. Enklast hade varit om folk lät bli att inskränka andra människors frihet. Det enda rimliga är att alla droger som folk vill använda, legaliseras och regleras, precis som med alkohol. På så vis upprätthålls människors rätt att bestämma över sina egna kroppar och liv och man kan dessutom säkerställa att bruket av olika droger kan ske så säkert som möjligt. Det kan man inte när vissa droger helt godtyckligt är olagliga och bara existerar på en totalt oreglerad marknad.

Det kan givetvis inte ordnas över en natt, men däremot kan man omedelbart avkriminalisera samtliga droger och dra igång processen mot en legalisering och se till att det görs på bästa möjliga sätt.

I princip alla människor använder droger, av en massa olika skäl. Även du förmodligen. Sluta lägg näsan i blöt.
Visst, de som knarkar kan gärna få knarka ihjäl sig för mig, jag skiter i vilket. Men jag vill inte ha pundare på arbetet eller ute i trafiken. Knark är svårare än alkohol att kontrollera då det finns kvar längre i kroppen även om ruset är borta, mellan en och två veckor ca. Låter de bli att vistas ute i trafiken eller på jobbet så skiter jag faktiskt i om de lever eller dör.

Och som topic är, prick i registret är ett bra sätt för arbetsgivare att sålla bort pundare från arbetslivet.
Som du säger, släpp drogerna fria men inför då många fler drogtest på arbetsplatserna (i de fall de arbetar med människor, maskiner eller fordon) Lite som att man som chaufför får blåsa för att starta bilen.
Citera
2024-08-21, 20:17
Medlem
Citat:
Visst, de som knarkar kan gärna få knarka ihjäl sig för mig, jag skiter i vilket.

Fin människosyn. En legalisering skulle bland annat se till att folk slipper knarka ihjäl sig helt i onödan pga produkter med fel innehåll osv.
Citat:
Men jag vill inte ha pundare på arbetet eller ute i trafiken.
Vem räknas som ”pundare”? Är det alla som föredrar någon annan drog än alkohol rent allmänt eller vilka pratar du om här?
Att det inte är fritt fram att berusa sig hur man vill innan man sätter sig bakom ratten är redan de flesta med på, så vad har det med saken att göra?
Citat:
Knark är svårare än alkohol att kontrollera då det finns kvar längre i kroppen även om ruset är borta, mellan en och två veckor ca. Låter de bli att vistas ute i trafiken eller på jobbet så skiter jag faktiskt i om de lever eller dör.
”Knark” är slang för ”illegala droger” och innefattar därav extremt många olika substanser med allt från väldigt korta spårtider till väldigt långa.
Var du får 1-2 veckors spårtid för ”knark” ifrån förstår jag inte.
Och jag ifrågasätter fortfarande relevansen. Det är inte berusning i trafiken som någon vill legalisera.
Eller menar du att människor som använder andra droger än alkohol, inte ska få varken jobba eller köra bil, punkt slut?

Citat:
Och som topic är, prick i registret är ett bra sätt för arbetsgivare att sålla bort pundare från arbetslivet.
En prick i registret om man blir påträffad med alkohol vore ett bra sätt för arbetsgivare att sålla bort alkoholister från arbetslivet det med. Vore det önskvärt?

Citat:
Som du säger, släpp drogerna fria men inför då många fler drogtest på arbetsplatserna (i de fall de arbetar med människor, maskiner eller fordon) Lite som att man som chaufför får blåsa för att starta bilen.
Med andra ord ska man inte kunna ta de droger man vill utanför arbetstid heller. Vissa droger visar ju positivt långt efter att ruset är borta som du själv vet.
Kan man mäta själva berusningen på exempelvis maskinförare, absolut, gör det. Men vad de gör på sin fritid har inte du med att göra.
Citera
2024-08-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linjesex
Det gallras hos sidorna och hos polisen 5 år, om det gäller ringa narkotikabrott. Sen är det bra att vi vet vem vi gör affärer med / anställer eller har som granne.
Men legalisera skiten har många poliser sagt att det INTE skulle vara effektivt
Som jag har förstått det så gallrar inte polisen sina register utan alla brott som man döms för och alla brottsutredningar där man ingår sparas för all framtid. Möjligen att vissa brott inte syns på registerutdrag efter några år men det är en markant skillnad mot att det gallras ur registren
Citera
2024-08-21, 22:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Fin människosyn. En legalisering skulle bland annat se till att folk slipper knarka ihjäl sig helt i onödan pga produkter med fel innehåll osv.

Vem räknas som ”pundare”? Är det alla som föredrar någon annan drog än alkohol rent allmänt eller vilka pratar du om här?
Att det inte är fritt fram att berusa sig hur man vill innan man sätter sig bakom ratten är redan de flesta med på, så vad har det med saken att göra?

”Knark” är slang för ”illegala droger” och innefattar därav extremt många olika substanser med allt från väldigt korta spårtider till väldigt långa.
Var du får 1-2 veckors spårtid för ”knark” ifrån förstår jag inte.
Och jag ifrågasätter fortfarande relevansen. Det är inte berusning i trafiken som någon vill legalisera.
Eller menar du att människor som använder andra droger än alkohol, inte ska få varken jobba eller köra bil, punkt slut?

En prick i registret om man blir påträffad med alkohol vore ett bra sätt för arbetsgivare att sålla bort alkoholister från arbetslivet det med. Vore det önskvärt?

Med andra ord ska man inte kunna ta de droger man vill utanför arbetstid heller. Vissa droger visar ju positivt långt efter att ruset är borta som du själv vet.
Kan man mäta själva berusningen på exempelvis maskinförare, absolut, gör det. Men vad de gör på sin fritid har inte du med att göra.
Blir du LOB´ad av polisen en gång ifrågasätts ditt körkort även om du inte sett en bil på två år, du visar dåligt omdöme, vilket är helt rätt. Blir du LOB´ad en gång till inom viss tid ryker både körkort och vapenlicens. Fast du inte sett en bil eller tagit i ett vapen på två år kanske.. Då du uppvisat ett utomordentligt dåligt omdöme och har en dålig relation till alkohol .

Vad du gör på din fritid skiter jag i, men jag vill varken arbeta med dig eller möta dig i trafiken om du brukar narkotika, mer narkotikaprover (och även alkoholprover) på arbetsplatserna. Klarar man inte de mest elementära som blåsa, pissa, suga på en pinne etc. och visa rent så behöver man inte arbeta där, det är ingen mänsklig rättighet att ha en anställning någonstans, men arbetsgivaren är skyldig att erbjuda rehabilitering, innan du får foten om du har en fast anställning.

Angående prick i registret så blir det en om du blåser positivt på alkohol också, så det är rättvist. Skall du ha igen körkortet så får du ta leverprover.. osäker på hur länge och ids inte googla, dessa få du bekosta själv. Så rättvist även där.
Citera
2024-08-22, 00:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Men vad de gör på sin fritid har inte du med att göra.
Som sagt, jag skiter i vad du gör på din fritid så länge det inte drabbar mig, mitt företag eller mina närstående.

Gör vad du vill, men gud nåde dig om du kör på någon när du är hög som ett hus, tänder av eller är full.. Om du har sönder något på ditt jobb, om du ger fel läkemedel eller glömmer något och samtidigt är påverkad! Om du tar LSD och hoppar ut genom fönstret, det är din ensak så länge du inte landar på mig eller min bil.

Kass människosyn ja, men du tycker ju själv du skall få göra vad du vill på din fritid, så gör det då. Men sabba aldrig för andra på något sätt genom ditt drogande! Tickelitu hoppade ut genom fönstret, tog en OD på toaletten eller körde in i en lyktstolpe.. synd på lyktstolpen kan jag tycka.
Senast redigerad av Onanikrem 2024-08-22 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in