Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Visst, de som knarkar kan gärna få knarka ihjäl sig för mig, jag skiter i vilket.
Fin människosyn. En legalisering skulle bland annat se till att folk slipper knarka ihjäl sig helt i onödan pga produkter med fel innehåll osv.
Citat:
Men jag vill inte ha pundare på arbetet eller ute i trafiken.
Vem räknas som ”pundare”? Är det alla som föredrar någon annan drog än alkohol rent allmänt eller vilka pratar du om här?
Att det inte är fritt fram att berusa sig hur man vill innan man sätter sig bakom ratten är redan de flesta med på, så vad har det med saken att göra?
Citat:
Knark är svårare än alkohol att kontrollera då det finns kvar längre i kroppen även om ruset är borta, mellan en och två veckor ca. Låter de bli att vistas ute i trafiken eller på jobbet så skiter jag faktiskt i om de lever eller dör.
”Knark” är slang för ”illegala droger” och innefattar därav extremt många olika substanser med allt från väldigt korta spårtider till väldigt långa.
Var du får 1-2 veckors spårtid för ”knark” ifrån förstår jag inte.
Och jag ifrågasätter fortfarande relevansen. Det är inte berusning i trafiken som någon vill legalisera.
Eller menar du att människor som använder andra droger än alkohol, inte ska få varken jobba eller köra bil, punkt slut?
Citat:
Och som topic är, prick i registret är ett bra sätt för arbetsgivare att sålla bort pundare från arbetslivet.
En prick i registret om man blir påträffad med alkohol vore ett bra sätt för arbetsgivare att sålla bort alkoholister från arbetslivet det med. Vore det önskvärt?
Citat:
Som du säger, släpp drogerna fria men inför då många fler drogtest på arbetsplatserna (i de fall de arbetar med människor, maskiner eller fordon) Lite som att man som chaufför får blåsa för att starta bilen.
Med andra ord ska man inte kunna ta de droger man vill utanför arbetstid heller. Vissa droger visar ju positivt långt efter att ruset är borta som du själv vet.
Kan man mäta själva berusningen på exempelvis maskinförare, absolut, gör det. Men vad de gör på sin fritid har inte du med att göra.