• 2
  • 3
2024-08-22, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Blir du LOB´ad av polisen en gång ifrågasätts ditt körkort även om du inte sett en bil på två år, du visar dåligt omdöme, vilket är helt rätt. Blir du LOB´ad en gång till inom viss tid ryker både körkort och vapenlicens. Fast du inte sett en bil eller tagit i ett vapen på två år kanske.. Då du uppvisat ett utomordentligt dåligt omdöme och har en dålig relation till alkohol .
LOBad blir man ju när man är så påverkad att man bedöms inte kunna ta hand om sig själv eller skapar problem för omgivningen pga berusning. Det var inte det vi pratade om. Återigen kör du med dubbla måttstockar för alkohol. Det är ingen som motsätter sig att det kan vara korrekt att omhänderta extremt berusade personer i vissa situationer, vare sig det rör sig om alkohol, heroin eller hårspray. Så igen, vad har detta med saken att göra?
Att visa positivt på ett drogtest betyder ju inte nödvändigtvis ens att man är påverkad just då och det är definitivt inte samma sak som att ha blivit LOBad.

Citat:
Vad du gör på din fritid skiter jag i, men jag vill varken arbeta med dig eller möta dig i trafiken om du brukar narkotika, mer narkotikaprover (och även alkoholprover) på arbetsplatserna.
Då skiter du ju inte alls i vad folk gör på sin fritid.
Ska alla som brukar någon drog hållas borta från arbetslivet så kommer bokstavligen ingen arbeta. Nästan alla tar droger i någon mån.

Citat:
Klarar man inte de mest elementära som blåsa, pissa, suga på en pinne etc. och visa rent så behöver man inte arbeta där, det är ingen mänsklig rättighet att ha en anställning någonstans, men arbetsgivaren är skyldig att erbjuda rehabilitering, innan du får foten om du har en fast anställning.

Angående prick i registret så blir det en om du blåser positivt på alkohol också, så det är rättvist. Skall du ha igen körkortet så får du ta leverprover.. osäker på hur länge och ids inte googla, dessa få du bekosta själv. Så rättvist även där.
Blåsa är ju en annan sak. Vi kör med urinprover i stället för alkohol med så kan det spåras i ett par dagar. Då är du med andra ord en jävla pundare om du dricker på lördagen när du ska jobba måndag. Det vore rättvist.
Citera
2024-08-22, 08:35
Medlem
Citat:
Som sagt, jag skiter i vad du gör på din fritid så länge det inte drabbar mig, mitt företag eller mina närstående.

Gör vad du vill, men gud nåde dig om du kör på någon när du är hög som ett hus, tänder av eller är full.. Om du har sönder något på ditt jobb, om du ger fel läkemedel eller glömmer något och samtidigt är påverkad! Om du tar LSD och hoppar ut genom fönstret, det är din ensak så länge du inte landar på mig eller min bil.

Kass människosyn ja, men du tycker ju själv du skall få göra vad du vill på din fritid, så gör det då. Men sabba aldrig för andra på något sätt genom ditt drogande! Tickelitu hoppade ut genom fönstret, tog en OD på toaletten eller körde in i en lyktstolpe.. synd på lyktstolpen kan jag tycka.

Jag ställer mig fortfarande frågande till varför du tjatar om att man inte ska vara påverkad på jobbet och bakom ratten. Det har inget med saken att göra.

Du skulle behöva lägga dina fördomar och din okunskap åt sidan och kika lite på den vetenskapliga litteraturen om olika droger och dess användare.
En överväldigande majoritet har inga problem med missbruk, oavsett vilken drog som används. Man klarar av att bruka utan att dyka upp helt väck på jobbet.
Missbruk är inte i första hand en produkt av droganvändning, utan har mer komplexa orsaker än så.
Senast redigerad av Tickelitu 2024-08-22 kl. 08:42.
Citera
2024-08-22, 09:13
Medlem
Citat:
Visst, de som knarkar kan gärna få knarka ihjäl sig för mig, jag skiter i vilket. Men jag vill inte ha pundare på arbetet eller ute i trafiken. Knark är svårare än alkohol att kontrollera då det finns kvar längre i kroppen även om ruset är borta, mellan en och två veckor ca. Låter de bli att vistas ute i trafiken eller på jobbet så skiter jag faktiskt i om de lever eller dör.

Och som topic är, prick i registret är ett bra sätt för arbetsgivare att sålla bort pundare från arbetslivet.
Som du säger, släpp drogerna fria men inför då många fler drogtest på arbetsplatserna (i de fall de arbetar med människor, maskiner eller fordon) Lite som att man som chaufför får blåsa för att starta bilen.
Till exempel varar ett rus med cannabis, med erforderlig THC-halt, ca 2-4 timmar. I blodprov syns THC i mikroskopiska halter 12-24 timmar, vilket alltså inte är något som ger rus. Vad som syns i urinprov betydligt längre, är nedbrytningsprodukter av THC och det är såklart inte heller något som ger rus.

I många fall är det alltså inte berusning som visas med urinprov, utan det är vad som tidigare har brukats. Därför är det också vad polisen använder för att kunna styrka bruk av narkotika, som kriminaliserades 1988. Faktiskt är det inte så intressant för en arbetsgivare att använda urinprov i nykterhetsavseende. Istället är salivprov att föredra eftersom sådant visar om kontrollerad substans nyligen brukats, vilket då tyder på rus.

Urinprov kan liknas med att ta leverprov på dig, för att konstatera att du två veckor tidigare har druckit alkohol och påstå att du nu är berusad på jobbet. En del som fastnar i kontroll med urinprov har brukat flera dagar före eller under helgen, de har inte brukat innan arbetet eller under arbetstid och är alltså inte påverkade vid provtillfället, utan det är nedbrytningsprodukter som syns.

Däremot är stora antalet som dagligen använder exempelvis antidepressiva läkemedel under påverkan, vilka även är under radar eftersom det inte kontrolleras. Sådana läkemedel har en förekommande biverkning, att bli trött och somna när som helst vilket såklart inte är lämpligt i trafik eller vid arbete med maskiner, det borde du också oroas över.

Blott för att inte klara nolltoleransgränsvärde, innebär inte heller att vara påverkad. Som till exempel är gränsvärde för drograttfylleri 0,0 ng THC/1ml blod, vilket kan jämföras hur det är i Danmark och Tyskland som har 1,0 resp. 5,0. Utifrån detta inses att här blir fler drograttfylleridomar. Att bli dömd för ringa narkotikabrott med nuvarande lagstiftning är rätt, såvida bruket inte var med EU-godkänd cannabis, men att bli dömd för drograttfylleri utan att alls vara påverkad borde inte vara rätt.
Citera
2024-08-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Däremot är stora antalet som dagligen använder exempelvis antidepressiva läkemedel under påverkan, vilka även är under radar eftersom det inte kontrolleras. Sådana läkemedel har en förekommande biverkning, att bli trött och somna när som helst vilket såklart inte är lämpligt i trafik eller vid arbete med maskiner, det borde du också oroas över.
För att inte tala om alla som har tunga opiater, amfetaminer eller bensodiazepiner på recept som de tar dagligen för att överhuvudtaget kunna leva. Hur gör vi med dem? Ska de också sparkas från sina jobb som de smutsiga pundarsvin de är?
Om Onanikrem vill vara intellektuellt hederlig och konsekvent i sitt resonemang så är det svårt att se hur det skulle kunna bli en enda människa över som har rätt att arbeta och framföra ett fordon.
Citera
2024-08-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
För att inte tala om alla som har tunga opiater, amfetaminer eller bensodiazepiner på recept som de tar dagligen för att överhuvudtaget kunna leva. Hur gör vi med dem? Ska de också sparkas från sina jobb som de smutsiga pundarsvin de är?
Om Onanikrem vill vara intellektuellt hederlig och konsekvent i sitt resonemang så är det svårt att se hur det skulle kunna bli en enda människa över som har rätt att arbeta och framföra ett fordon.
De som har läkemedel på recept klarar sig i regel. Det är ju självmedicinerarna som riskerar bli arbetslösa, körkortslösa, familjelösa, bidragsberoende, bostadslösa etc. samt även blir brottslingar genom ringa narkotikabrott...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in