Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Busschaufförer är ett speciellt släkte.
Man får alltid vara beredd på att de gasar på som om det vore ett rally, tar minsta möjliga marginal till stolpar och parkerade bilar, ökar hastigheten in i en korsning om en personbil råkar köra ut, kör avsiktligt ryckigt så att folk ska flyga bakåt som skadeskjutna fåglar flaxande med armarna eller störta framåt och slå i huvudet. Man är inte sällan pressad mot en stolpe av g-krafterna. Idag var det en som jävlades med en gumma som knappt kunde gå, stängde dörren två gånger när hon försökte gå av ...
Eller så ser de inte plinget och vägrar öppna dörren när man ska hoppa av.
Vet inte hur många jag sett som springer jämsides och knackar. Säkerligen ser chauffören en i backspegeln och stänger dörren precis när man kommer fram efter en maxlöpning. I rusningstid, visst, men kvällstid?
Eller så kör de förbi hållplatsen ifall man råkar titta åt fel håll.
Var gipsad för några år sedan, men chauffören vägrade släppa ombord mig för att jag gick sakta.
Dörren stängdes mitt i ansiktet.
Skulle ha mer förtroende för en T-1000 som kör än random busschaufför. Några är mänskliga dock.
För egen del kan jag efter tusentals resor ALLA deras knep. De tror de ska få en att ramla, men nej!
Har sett både ung och gammal kana över golvet. Skenstoppet är en klassiker.
Ett proffstips: Håll hårt i stolpen tills HELA "bollen" ligger stilla.
Men men, det är ett tufft jobb. Man torde bli härdad och avtrubbad. Buss ska från A till B.
Deras uppgift är att köra bussen rätt väg, släppa av och på folk vid
hållplatserna, bara där, och i möjligaste mån hålla tidtabellen. Samt hålla reda på alla miffon som springer runt på gatorna, cyklister som inte kan stava till trafikregler och så dessa totala idioter på elsparkcyklar. En svår och krävande uppgift.
Din uppgift som passagerare är att infinna dig vid rätt hållplats i rätt tid. En enkel uppgift som de flesta, även de med låg IQ, klarar av.
Misslyckas du med det får du ta nästa buss. Och inte ställa dig framför den, långt från hållplatsen, och kräva att få åka med för att du har hög IQ och är ”känd från tv”.