• 24
  • 33
  • 34
  • 35
2024-08-23, 20:12
Medlem
Olycka? När killen själv orsakade den? Har vi inget jävla egenansvar längre? Det här är i samma liga som ofrivilliga överdoser eller annat där man sätter egot först. ”Jag hann inte med bussen, den stannar inte, det här är en dålig idé för folk i min omgivning MEN jag ska (med)”.
Citera
2024-08-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Dör man verkligen av att fastna i en dörr på ett stillastående tåg och sen ramla ca 1,5 m ned på spåret…? Då har man bra mycket otur

Stillastående? Uppfattade att tråden handlar om personer som försökt hoppa på fordon i kollektivtrafik medan de kör. Tycks ha beskrivit scenen slarvigt. Vi råkade se en man som försökte åka med ett tåg efter att det satt igång att köra. Hur lång fallhöjden var kan jag inte bedöma. Avgörande var nog, som beträffande Mensa-killen tråden handlar om det ohälsosamma i att hamna under ett tungt fordon. Professorn tycks ha överskattat sin armstyrka. Plötsligt tappade han taget. Hade han tänkt hiva sig upp på tåget i farten? Hänga kvar i armen hela vägen till Stockholm? Eller tänkte han inte alls? Kanske var han helt fokuserad på att hinna i tid till något viktigt i huvudstaden. Benet som hamnat under tåget var inte vackert - och det finns väl människor som överlever med amputerade ben. Dödligt slag mot marken med huvudet när armen släppte taget?
Citera
2024-08-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jag känner några män som är med i Mensa och de har tydliga autistiska drag. Autister kan vara extroverta såväl som introverta. När jag ser och lyssnar på Fredrik så uppfattar jag de autistiska dragen även hos honom. Läste också något som Fredrik beskrev om sig själv i form av att han känt sig udda. Visserligen kan det betyda särbegåvad, men det är också ett ständigt återkommande uttalande jag hört autister uttrycka angående sig själva.

Fredrik tycks ha varit begåvad, omtyckt och uppskattad, och även om han betraktas som ett geni, så kanske hans omdöme och/eller motorik varit mindre framstående.

Det kanske du uppfattar, men det är fel. Fredrik hade inte autism. Jag kände honom.
Citera
2024-08-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inipatienten
Autist

Fredrik Löfgren var inte autistisk.
Citera
2024-08-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inipatienten
Jo definitivt. Har du träffat honom i ett icke planerat sammanhang där han behövt vara social?

Jag har träffat honom i en hel radda olika sammanhang, både bland folk och helt utan andra människor närvarande.
Citera
2024-08-23, 20:44
Bannlyst
Totalt avliden.

Var han viktig? Han medverkade väl för SVT för ett x antal år sen, inte på sistone av jag vet?
Citera
2024-08-23, 21:00
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJM1
Beklagar att du bevittnade detta. Nu verkar det ha varit mannen som var omdömeslös men så klart tragiskt oavsett.

Jag bor vid BP och har sett bussar köra riktigt fort inne på området mot där de parkerar. Det är helt ologiskt att köra i den farten inne där och det går människor överallt. Om jag ska gå över exempelvis övergångsstället mot BonBon ser jag alltid till att få ögonkontakt med busschauffören så att chauffören verkligen ser mig innan jag går över.

De är uttråkade. Det påminner om kassörskorna på ICA som checkat ut mentalt med sina döda ögon och går runt som zombies. "Hej, hej. Vill du ha kvittot?" Tänk dig att sitta i samma sterila butik och upprepa dessa ord ad nauseum - skillnaden är dock att ICA/LIDL/Coop-slavarna inte framför ett fordon som kan väga flera ton, varje dag dessutom!

Jag har själv kört mycket yrkestrafik. Man tappar humöret ofta, många kollegor jag haft kanaliserade sina frustrationer genom road rage.

Nu vet jag inte vems fel detta var, det får de slå fast i framtida haveriutredningen - men det är nog ett helvete att vara busschaufför i en storstad.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-08-23 kl. 21:04.
Citera
2024-08-23, 22:50
Medlem
Jag har jobbat i kollektivtrafiken i åratal. Jag är förundrad över att olyckor som denna inte händer oftare. Jag har sett folk riskera livet för att spara två minuter. Många gånger. Folk flest är så djävla dumma. Det finns inga gränser.

Jag hade en kollega som väntade på alla. Varannan vecka hade han turen framför, då fick man ligga och köa bakom. Hela vägen. Varannan vecka hade han turen efter mig, då hann man köra till ändstation, vänta en stund och sedan köra en bit inåt stan igen innan vi möttes på linjen. Jag tror inte folk var glada över att den snubben konstant var en kvart försenad.
Citera
2024-08-24, 00:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekulan
vilken pundarkommentar, om någon stoppar en buss - tror du busschaffören då glömmer personen omedelbart? man kollar väl extra noga vart en sån människa tar sig för härnäst. går inte skylla på varken döda vinkeln eller att det skulle vara något överraskningsmoment. om bussen står stilla ska han väl kolla så det är säkert att köra igen?

Det var mörkt ute. Klockan var nästan 22:00. Vet inte hur chauffören ska kunna kolla döda vinkeln då, extra bra??!?
Citera
2024-08-24, 01:38
Medlem
VillageOblivias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Spelar väl ingen roll om han hade autism eller inte.
Folk gör ogenomtänkta saker när de blir stressade eller i affekt, oavsett om de är neurotypiska eller ej. Finns hur många historier som helst av folk som blivit påkörda för att de sprungit för att hinna med ett tåg eller en buss och inte uppmärksammat ett annat fordon eller som dött eller skadats när de försökt tränga sig på ett tåg där dörrarna varit på väg att stängas. Man har fokus på det man vill hinna med och tappar fokus på allt annat. Och så går det åt helvete. Man behöver inte heller peka finge eller hoppa in i diskussioner om att allt "farligt" i samhället ska byggas bort (vilket man aldrig kommer att kunna göra), eller att börja kräva att chaufförerna ska plocka upp folk utanför hållplatserna. Olyckor händer. De är ingens fel, det är därför de är olyckor.

Tack för ett bra inlägg. Nästan alla människor har en eller annan gång tagit ett ogenomtänkt beslut som hade kunnat få ödesdigra konsekvenser, men som inte fick det just för att man inte hade maximal otur i just det ögonblicket. Det gäller även de i tråden som utan självinsikt skriver om vilken idiot han måste ha varit för att ha dött på det här sättet.

Väldigt tråkig nyhet det här. Vi gick på samma gymnasieskola och även om jag inte kände honom eftersom han var ett antal år äldre än mig så var han något av en legend på skolan redan på den tiden.
Citera
2024-08-24, 08:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
De är uttråkade. Det påminner om kassörskorna på ICA som checkat ut mentalt med sina döda ögon och går runt som zombies. "Hej, hej. Vill du ha kvittot?" Tänk dig att sitta i samma sterila butik och upprepa dessa ord ad nauseum - skillnaden är dock att ICA/LIDL/Coop-slavarna inte framför ett fordon som kan väga flera ton, varje dag dessutom!

Jag har själv kört mycket yrkestrafik. Man tappar humöret ofta, många kollegor jag haft kanaliserade sina frustrationer genom road rage.

Nu vet jag inte vems fel detta var, det får de slå fast i framtida haveriutredningen - men det är nog ett helvete att vara busschaufför i en storstad.
En hint är väl att ingen är brottsmisstänkt . . . . .
Citera
2024-08-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekdegnuda
Kände också honom. Kan intyga att han inte var autistisk. Känner andra med autism och det finns verkligen inte något symtom som skulle passa in. Han var sjukt anpassningsbar och flexibel - det är ju snarare tecken på högre intelligens bara. Om saker gick fel löste han det. Han blev inte stressad, snarare nyfiken. En man med många bollar i luften som också hanterade den komplexiteten tack vare en god lott i det genetiska hjärnlotteriet.

Tack för det, låt oss se till att det inte blir en trådsanning.

Fredrik hade såklart ett högt IQ, men det var egentligen inte det som var unikt med honom. Det finns fler som har högt IQ, men inte gör det han gjorde. Han kunde sprida en energi kring sig, både genom att bara prata (han höll många föredrag på konferenser och liknande) men också genom att faktiskt göra saker. Han drev ett antal bolag som faktiskt gjorde saker på riktigt. På hans hemsida står det vilka dessa bolag var. Hoppas att de anställda i dessa bolag kan driva dem vidare.
Citera
  • 24
  • 33
  • 34
  • 35

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här