2024-08-24, 09:26
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Tack för det, låt oss se till att det inte blir en trådsanning.

Fredrik hade såklart ett högt IQ, men det var egentligen inte det som var unikt med honom. Det finns fler som har högt IQ, men inte gör det han gjorde. Han kunde sprida en energi kring sig, både genom att bara prata (han höll många föredrag på konferenser och liknande) men också genom att faktiskt göra saker. Han drev ett antal bolag som faktiskt gjorde saker på riktigt. På hans hemsida står det vilka dessa bolag var. Hoppas att de anställda i dessa bolag kan driva dem vidare.

Bra skrivet. Tyvärr är det många som tar ut sina egna misslyckanden i livet och psykiska besvär på att uttrycka sig illa om andra människor. Jag blev emellertid förvånad att det ser ut som det gör i tråden med tanke på att den avlidne synes ha varit en genomgod människa.
Citera
2024-08-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det är bara det vanliga flashbackbruset. Oftast inget att bry sig om, men den här gången tänkte jag se till att dra mitt strå till stacken och döda en felaktig trådsanning.

Vi repeterar det några gånger så att det sätter sig: Fredrik Löfgren hade inte autism.

Jag har också haft förmånen att träffa Fredrik, jag intygar också ovanstående. Eller åtminstone intygar jag att han inte var autistisk i sitt beteende (eftersom varken jag eller ni har insyn i vad som faktiskt stod i hans journaler). Fredrik var en mycket intelligent, korrekt och socialt kompetent person. Killen kunde föra sig och prata med alla. Speciell var han absolut, en sån där person som man kommer ihåg efteråt. Men det fanns ingenting i hans beteende som jag upplevde som autistiskt, tvärt om.

Det som hänt är inget annat än fruktansvärt och tragiskt. En olycka som jag tror kan hända absolut vem som helst. Hela Linköpings tech-community sörjer.
Citera
2024-08-24, 10:58
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
En hint är väl att ingen är brottsmisstänkt . . . . .

Det förringar inte det faktum att nästan alla busschaufförer kör för fort och för vårdslöst. Som postern ovan sade, de kör som om de var med i Fast & Furious inne på själva bussdepån. Detta säger för mig iaf att de är missnöjda med sitt jobb som håller på så där.
Citera
2024-08-24, 11:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det förringar inte det faktum att nästan alla busschaufförer kör för fort och för vårdslöst. Som postern ovan sade, de kör som om de var med i Fast & Furious inne på själva bussdepån. Detta säger för mig iaf att de är missnöjda med sitt jobb som håller på så där.
Ja det håller jag med om. Ett vägområde som delas av gående och fordon, bör ALLTID vara hastighetsbegränsande till MAX 15km/h. Helst 10 km/h.

Nu anses ju inte hastighetsöverträdelser vara något allvarligt brott . . . . .
Citera
2024-08-24, 11:30
Medlem
dirtydave82s avatar
Efter att ha tittat på en föreläsning med Fredrik så kan jag tycka att hans rörelseförmåga är något nedsatt, dock långt ifrån ett funktionshinder. Men man kommer ihåg dessa snillen på gympan att deras motorik sällan hängde med deras hjärnor. Vilket inte är något konstigt, ingen är supermänniska som är bra på allt, och det är inte många matematiker som vunnit OS guld. Han kanske borde haft en assistent/ledsagare med sig så hade han levt nu. Eller bara åkt Taxi. Jobbar man med komplexa projekt till sena kvällar och sedan ut i livsfarliga miljöer så måste man fokusera 100 % på transporten, inte ens vara kvar 1 % i projektet. Det är små marginaler ute i trafiken.
Citera
2024-08-24, 12:29
Medlem
Finns det bilder från olycksplatsen?
Citera
2024-08-24, 18:46
Medlem
LordOfWaffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Finns det bilder från olycksplatsen?

Från olyckstillfället? Annars borde det gå att kolla på Google Street view.
Citera
2024-08-24, 18:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Alla bussar är inte helt släta och perfekta i nedre delen av kaross och i kanten på chassit. Det är nog lätt hänt att kläder fastnar i nån kant, och att man då dras in under bussen.

Under de fem år jag körde postbil i Stockholm City såg jag tre olyckor där personer hade vikts ihop under bussar. Två av dem hade dessutom rullats framför bakhjulet, med avslitna kroppsdelar som resultat.

Dagens bussar är iofs lite prydligare byggda än då på 90-talet, men det är trots allt grova konstruktioner som i viss mån saknar finess.

Det händer att chaufförerna glömmer stänga vissa luckor i höljet, eller om de åker ut av sig själva.

Gäller att alltid ha lite marginal så man inte fastnar i nåt.
Citera
2024-08-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfWaffles
Från olyckstillfället? Annars borde det gå att kolla på Google Street view.

Ja olyckstillfället. Såg en annan kommentar som beskrev kroppen. Tänkte om det fanns bilder på stackarn.
Citera
2024-08-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
1. Man kan vara social och snacka med folk även vid asperger. Skulle säga att många med Aspergers snarare snackar lite för mycket och lite för urskiljningslöst. Myt att alla skulle vara inbundna.
2. Man kan vara ”fantastisk och kompetent” även vid autism. Att Fredriks var en bra, omtyckt människa är absolut inte likställt med att han var ”neurostraight”. Tråkig inställning många har till npf-are. De kan vara fantastiskt gulliga och fina människor.
(Vill påpeka att jag inte vet något alls om denne Fredrik, hade aldrig hört talas om honom, så vet ingenting om eventuell ast.)
Sen spelar det väl ingen roll i sammanhanget, visserligen har många med npf påfallande sämre motorik men alla kan väl snubbla?
Men de flesta snubblar tack och lov inte just som det kommer ett fordon.

För övrigt förstår jag inte teorin om att han skulle ha sprungit efter bussen. Det vittnas ju om att han ställde sig FRAMFÖR bussen för att stoppa den.
Sedan hamnade han vid mitthjulen.
Varför skulle han, om han ville med, sprungit längs med bussen bort från förardörren?
Troligare är väl att han sedan ställde sig vid framdörren, bussen började dock köra, han kanske blev sur och måttade ett slag eller en spark mot bussens sida men eftersom den var i rörelse hamnade sparken inte vid plåt som tog emot den utan vid hjulet som gjorde att han i stället föll in mot det.
Eller om han vid rörelsen tappade balansen och föll.
Obs! 100% spekulationer.
Men jag får verkligen inte ihop stå framför bussen - springa efter bussen - hamna i mitten på en ledbuss (dvs långt bak, de är ju långa).
Även om han skulle ha fallit in långt framme och sedan på något sätt jag inte fattar dragits bakåt när bussen åkte framåt - är det ens möjligt? - skulle han ju inte ha sprungit längs med sidan.
Eller så stod han kvar ute på vägen och bussen svängde? Eller stod nära kanten på trottoaren och bussen svängde och kom delvis över trottoaren?
Det gör de ju tyvärr ibland om chauffören kör för nära kanten.
Man vad vet jag, är inte med i Mensa som tydligen många i tråden är…

Oavsett vilket är det otroligt sorgligt. Så många situationer i vardagen som har potential att leda till tragedier men folk blir räddade av försyn och tillfälligheter oftast, men sedan plötsligt en dag…
Snälla alla, var försiktiga i trafiken och se er noga för och gå inte på autopilot. Även om ni gör rätt behöver ju inte andra göra det och orsakar olyckor där andra är de som blir drabbade.

Man kan ha NPF utan att vara autistisk.
Citera
2024-08-24, 22:43
Medlem
JymdKjams avatar
Det är väldigt - väldigt- ovanligt att dö som fotgängare genom att bli överkörd av en buss.

Vet inte om det finns officiell eller inofficiell statistik. Jag har försökt googla länge och väl. Kanske ett dödsfall vart tredje år.

Märklig händelse på så många sätt!
Citera
2024-08-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Han stack ut rejält från mängden. Var tydligt annorlunda.
Däremot har jag inget illa att säga om honom, han var trevlig och gjorde ingen illa. Men socialt var han en kuf.
Det är ingen bullshit, ett konstaterande bara.

Högintelligenta människor brukar sticka ut för normalbegåvade. Precis som mentalt retarderade människor sticker ut för normalbegåvade. Jag vet ingen som tyckte något konstigt om Fredrik, tvärtom, folk pratade mycket om hans höga sociala kompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in