Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-24, 14:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Som många säkert hört har Kombucha blivit väldigt populärt. Många hälsoeffekter utlovas, bl.a. ska det vara bra för huden då ingredienserna motverkar rynkor och fina linjer, främjar cellförnyelse och bekämpa hudens åldrande.

Drycken uppges även ha antimikrobiella egenskaper som kan reglera pH-balansen i huden och motverka akne och inflammation, samtidigt som det ska vara bra för hudens elasticitet, hudton och hudens struktur.

Kombucha uppges även ha antioxidativa, leverskyddande och cancerförebyggande effekter samt verka som probiotika tack vare levande bakterier, som ska vara bra för magen.

Finns något vetenskapligt stöd för dessa påståenden? Själv dricker jag Kombucha för att det är gott och läskande samt kalorisnålt, men det kostar ju ca 40 kr för en flaska. Finns de hälsoeffekter som förespråkas?
Citera
2024-08-24, 14:36
Medlem
MrMadoffs avatar
Nu är väl inte kombouchan man kan köpa i affären den allra bästa då många av nyttigheterna försvinner då de kommee i kontakt med syre då de tappas upp på flaska.. Vill man ha de alla nyttigheter som svampen kombouchan kommer med ska man köpa en egen komboucha "scoby" som jag tror de kallas (även startvätska). Fermentera det själv (instruktioner finns att ladda ned på internet).

Jag själv tror på hälsoeffekterna som förespråkas men det är ju upp till var och en de tror på.
Citera
2024-08-24, 14:53
Medlem
Urinterapeuts avatar
Nej det finns inga vetenskapliga belägg. Ät kimchi och surkål istället.
Kombucha är kinesiologiskt trams med lika vetenskaplig bäring som akupunktur.
Citera
2024-08-24, 15:18
Ät en skål bär (som innehåller antioxidanter) varje dag som jag gör, har perfekt hy. Bra för miljön också att äta bär då de växer i skogen.

Undvik också alkohol så gott du kan eller uteslut helt.
Citera
2024-08-24, 15:28
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Som många säkert hört har Kombucha blivit väldigt populärt. Många hälsoeffekter utlovas, bl.a. ska det vara bra för huden då ingredienserna motverkar rynkor och fina linjer, främjar cellförnyelse och bekämpa hudens åldrande.

Drycken uppges även ha antimikrobiella egenskaper som kan reglera pH-balansen i huden och motverka akne och inflammation, samtidigt som det ska vara bra för hudens elasticitet, hudton och hudens struktur.

Kombucha uppges även ha antioxidativa, leverskyddande och cancerförebyggande effekter samt verka som probiotika tack vare levande bakterier, som ska vara bra för magen.

Finns något vetenskapligt stöd för dessa påståenden? Själv dricker jag Kombucha för att det är gott och läskande samt kalorisnålt, men det kostar ju ca 40 kr för en flaska. Finns de hälsoeffekter som förespråkas?

Det bästa med det är väl en subkulturell självsanering via botulism.

Det är säkert bra att äta syrad mat men det är garanterat mer smäll per peng att göra eller köpa surkål. Äts med fördel värmd med lite kummin.
Citera
2024-08-24, 15:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Nu är väl inte kombouchan man kan köpa i affären den allra bästa då många av nyttigheterna försvinner då de kommee i kontakt med syre då de tappas upp på flaska.. Vill man ha de alla nyttigheter som svampen kombouchan kommer med ska man köpa en egen komboucha "scoby" som jag tror de kallas (även startvätska). Fermentera det själv (instruktioner finns att ladda ned på internet).

Jag själv tror på hälsoeffekterna som förespråkas men det är ju upp till var och en de tror på.
Du kan odla fram en egen scoby från kombucha du köper i butiken. Den kommer vara väldigt tunn först, men den växer snabbt, så snart kommer du behöva dela den och slänga bort om du inte vill tillverka väldigt mycket.
Citera
2024-08-24, 23:45
Moderator
Lapapps avatar
Flyttar

Medicin och hälsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera
2024-08-25, 02:43
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du kan odla fram en egen scoby från kombucha du köper i butiken. Den kommer vara väldigt tunn först, men den växer snabbt, så snart kommer du behöva dela den och slänga bort om du inte vill tillverka väldigt mycket.
Om de inte har pastöriserat kombuchan som säljs på flaska så fungerar det nog att starta med bakteriekulturen i flaskan.
Citera
2024-08-25, 02:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Om de inte har pastöriserat kombuchan som säljs på flaska så fungerar det nog att starta med bakteriekulturen i flaskan.
Vet inte om de brukar pastörisera nuförtiden, men jag har alltid lyckats odla från drycken jag köpt i butik. Det var visserligen flera år sedan jag gjorde det senast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in