Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-24, 17:33
Medlem
forlatforatts avatar
Har just börjat träna på ett utegym vid mig kör igenom alla "maskiner" * 3 (söndag - fredag) chillar lördagar mest för att hålla igång kroppen men vill självklart få mer muskler och en bättre kropp är detta optimalt eller borde jag göra på något annat sätt. Anledning att jag kör igenom alla maskiner är mest för att vara där i mer 20 minuter om jag tex bara skulle köra bröst och axlar en dag rygg och ben en annan dag
Citera
2024-08-24, 17:49
Medlem
Hirdmans avatar
Farligt är det väl inte, men musklerna behöver vila för att bli starkare och byggas upp. Jag går på gym och brukar ha två dagars vila innan jag kör samma muskelgrupp igen. Skulle ge råd om 1-2 dagars vila innan du kör samma muskelgrupp igen. Hur mycket vila beror också på hur hårt du tränar, träna och känn efter.

Du skulle kunna dela upp passen i olika muskelgrupper. Om du kör tre gånger i veckan så kan du lägga upp det exempelvis:

Dag 1: Bröst och armar
Dag 2: Rygg och axlar
Dag 3: Ben och mage

Om du vill köra längre pass så kan du köra flera set och lägga in lite vila mellan seten.
Senast redigerad av Hirdman 2024-08-24 kl. 17:51.
Citera
2024-08-24, 17:53
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Farligt är det väl inte, men musklerna behöver vila för att bli starkare och byggas upp. Jag går på gym och brukar ha två dagars vila innan jag kör samma muskelgrupp igen. Skulle ge råd om 1-2 dagars vila innan du kör samma muskelgrupp igen. Hur mycket vila beror också på hur hårt du tränar, träna och känn efter.

Du skulle kunna dela upp passen i olika muskelgrupper. Om du kör tre gånger i veckan så kan du lägga upp det exempelvis:

Dag 1: Bröst och armar
Dag 2: Rygg och axlar
Dag 3: Ben och mage

Om du vill köra längre pass så kan du köra flera set och lägga in lite vila mellan seten.

Omöjligt att träna rygg utan att armar tränas sekundärt.
Citera
2024-08-24, 18:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Omöjligt att träna rygg utan att armar tränas sekundärt.

Ryggresningar?
Citera
2024-08-24, 22:23
Medlem
Farligt? Tvärtom, majoriteten får bättre resultat desto högre frekvens, inte bara behöver musklerna inte 4+ dagar att återhämta sig, därefter går dom in i riskzonen för atrofi.

Vem får bäst resultat? Bro split killen som kör ben en gång i veckan, eller upper/lower killen som kör ben tre gånger i veckan? Sprid ut det över ett par månader så har den sistnämnde kört 70+ (exempel) fler benpass än den förstnämnda, svaret blir rättså logiskt.

Tränar du inte hårt så räcker det med en dags vila, tränar du hårt så vilar du två dagar.
Citera
2024-08-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Farligt? Tvärtom, majoriteten får bättre resultat desto högre frekvens, inte bara behöver musklerna inte 4+ dagar att återhämta sig, därefter går dom in i riskzonen för atrofi.

Vem får bäst resultat? Bro split killen som kör ben en gång i veckan, eller upper/lower killen som kör ben tre gånger i veckan? Sprid ut det över ett par månader så har den sistnämnde kört 70+ (exempel) fler benpass än den förstnämnda, svaret blir rättså logiskt.

Tränar du inte hårt så räcker det med en dags vila, tränar du hårt så vilar du två dagar.

Jag kör crossfit, dvs allsidigt och ganska tunga vikter och under press. 4-5 dagar/vecka. Har kört hela sommaren så. Det har funkat utmärkt. Nu kör jag 2-3ggr xfit och 2-3ggr Ashtanga i veckan. Så mellan 4-6 ggrv. Ashtangan ger nervsystemet tid att utvecklas, det är det viktigaste.

Kör man som jag är det inte optimerat för de första 2-3månaderna men på lite längre sikt är det super. Kroppen är gjort dör att jobba. Varje dag.
Citera
2024-08-25, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forlatforatt
Har just börjat träna på ett utegym vid mig kör igenom alla "maskiner" * 3 (söndag - fredag) chillar lördagar mest för att hålla igång kroppen men vill självklart få mer muskler och en bättre kropp är detta optimalt eller borde jag göra på något annat sätt. Anledning att jag kör igenom alla maskiner är mest för att vara där i mer 20 minuter om jag tex bara skulle köra bröst och axlar en dag rygg och ben en annan dag

Farligt: Nej
Optimalt: Nej

Lite otydligt vad syfter/målet är, men att träna är bättre än att inte träna. Om träningen är så ofta varje dag så anser jag att man inte ska köra till fail varje pass, mer nån enstaka gång ibland.

En stor risk att det kommer bli tråkigt i längden. Jag gillar frekvens personligen men finns inget svartvitt svar på vad som är optimalt. Det är flytande och individuellt. Så kör det som gör att du tycker att träningen är rolig. Om du blir mer seriös så nörda in dig mer isf, annars behöver du inte bry dig så mycket om vad som är optimalt utan fokusera på att må bra och inte ha ont.
Citera
2024-08-25, 08:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forlatforatt
Oklart vad du menar. Om du menar att du kör 3 set av alla muskelgrupper varje dag sex dagar i veckan så kommer du inte att få några bra resultat. Musklerna behöver återhämtning. Att träna en muskelgrupp 2-3 dagar i veckan fungerar för de flesta.

Du måste höja insatsen och träna mycket hårdare än du gör. Det tar inte 20 minuter att träna bröst och axlar, det tar betydligt längre. Vilar du kortare än tre minuter mellan seten så tränar du inte tillräckligt hårt, du ligger väl på golvet och kvider och tror du ska dö efter det sista repset?

Vill man ha resultat så handlar inte så mycket om hur ofta och hur länge man tränar som hur hårt man tränar. De sista två repsen ska ta sjukt, ja inte i lederna då.
Citera
2024-08-25, 08:35
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Oklart vad du menar. Om du menar att du kör 3 set av alla muskelgrupper varje dag sex dagar i veckan så kommer du inte att få några bra resultat. Musklerna behöver återhämtning. Att träna en muskelgrupp 2-3 dagar i veckan fungerar för de flesta.

Du måste höja insatsen och träna mycket hårdare än du gör. Det tar inte 20 minuter att träna bröst och axlar, det tar betydligt längre. Vilar du kortare än tre minuter mellan seten så tränar du inte tillräckligt hårt, du ligger väl på golvet och kvider och tror du ska dö efter det sista repset?

Vill man ha resultat så handlar inte så mycket om hur ofta och hur länge man tränar som hur hårt man tränar. De sista två repsen ska ta sjukt, ja inte i lederna då.

Betydligt längre? Säg det till Sam Sulek, som kan nöja sig med 6 set på ett pass.
Citera
2024-08-25, 08:55
Medlem
Epimaness avatar
Är det hypertrofi man är ute efter så är volym kung.

Således så är det rent larv i hypertrofi-syfte hålla på att vila sig igenom passen för att få +2 reps i varje set när man kan plussa på 5 set på träningspasset genom att vila måttligare och kanske även hålla på med supersets. Utgår ifrån att man är en aktiv person dvs normal kondition och inte är en fetlagd soffpotatis. Om du är ute efter styrka så är det annorlunda, men funktionell styrka i allt från brottning till Strong Man kräver uthållighet.

Sen att ta rygg på en anabolatorsk skall man inte göra som ren, det är en trivial sanning. Så dra inte in Sulek i diskussionen.
Citera
2024-08-25, 09:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
Betydligt längre? Säg det till Sam Sulek, som kan nöja sig med 6 set på ett pass.
Tror du att Sulek tränar A) 20 minuter per pass, B) mer än 20 minuter per pass?

Citera
2024-08-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Är det hypertrofi man är ute efter så är volym kung.

Således så är det rent larv i hypertrofi-syfte hålla på att vila sig igenom passen för att få +2 reps i varje set när man kan plussa på 5 set på träningspasset genom att vila måttligare och kanske även hålla på med supersets. Utgår ifrån att man är en aktiv person dvs normal kondition och inte är en fetlagd soffpotatis. Om du är ute efter styrka så är det annorlunda, men funktionell styrka i allt från brottning till Strong Man kräver uthållighet.

Sen att ta rygg på en anabolatorsk skall man inte göra som ren, det är en trivial sanning. Så dra inte in Sulek i diskussionen.

Alla studier pekar på att längre vila är bättre än kortare för hypertrofi, verkligen alla.

Volym är heller inte kung eller någon drivande faktor för hypertrofi, hade det varit så så hade man behövt eller kunnat öka volymen kontinuerligt för att fortsätta växa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in