2024-08-26, 12:29
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
För att ytterst få idag skulle kunna tänka sig att ta ett enkelt arbete och hyra ett rum hos någon ja.
Ett rum kostar 4500 kr i månaden, även i Linköping, bara att kolla på blocket. Om det kostade 1000 kr som på 90-talet så hade kanske intresset varit större.

Min frus 1:a med badrum på Ringvägen mitt i Stockholm hade 1000 kr i månadshyra så sent som 1997. Hon fick den gratis 1994, ingen kötid.

För övrigt har precis Linköping och Norrköping blivit av med sitt bostadsunderskott och man kan direkt hyra centrala lägenheter här. En 1:a i Linköping hyra ca 5500 kr om gammal och 7500 kr om nybyggt, bara att flytta in. När detta inses av allmänheten kommer priserna på bostäder att sjunka rejält i de städer som inte längre har underskott. Stockholm kommer att komma dig, i år sjunker troligen Sveriges befolkning för första gången på kanske 100 år.

Japan har haft sjunkande befolkning i 10 år. Där får man en villa gratis 1 timme från Tokyo. Även Sverige kommer dit med sjunkande befolkning.
Senast redigerad av ManicToo 2024-08-26 kl. 12:35.
Citera
2024-08-26, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast jag talade inte om genomsnittlig förbrukning utan om förbrukningen för en effektiv villa. Dvs inte alltför stor, värmd med bergvärmepump och med energieffektiva apparater. ~5000 kWh för en nybyggd tvåa låter absurt högt när jag vet att jag själv låg kring 1500 kWh/år. Boverkets minimikrav är för övrigt 45 kWh/kvm/år för att få en A-klassning.

Amorteringen på 85 procent av 2 miljoner är 2800 kr/månad. Nettoräntan vid 3,5 procents ränta (om vi antar att detta är den långsiktigt realistiska räntan) blir 3500 kr/månad. Totalt 6300 kr/månad. Det ger det tidigare nämnda paret 3700 kr/månad att spendera på el, V&A, sophämtning, försäkring, bredband, fastighetsavgiften etc. Flera av dessa är för övrigt även kostnader som för de flesta tillkommer om man bor i en lägenhet, ex el, bredband, försäkring, parkeringsplats etc.

En stor fråga är ju den om hur mycket man ska avsätta för renoveringar. Men ett sparande är ju något som man bör ha i vilket fall som helst.

Men för att återgå till huvudfrågan. Om det anses som ekonomiskt fullt realistiskt att som ensamstående bo i en halvbillig etta är det även ekonomiskt fullt realistiskt att som ett par bo i ett hus i tvåmiljonerkronorsklassen. Om inte annat så är det ju detta med kartan och terrängen - jag ser ju hela tiden både ensamstående och par köpa och bo i dessa typer av kåkar och få av dem verkar ha några direkta problem med ekonomin.

Din kalkyl är orimlig. Energieffektiv villa med A-klass kräver en nyproducerad villa eller omfattande renoveringar. Tilläggsisolering på hela kåken (vind,tak,golv,ytterväggar) ,treglas fönster med rejäl tätning runtom, luftvärmepump eller bergvärme och installera någon form av frånluftsventilation som löper genom hela huset. Du hittar ingen kåk i A-klass för 2mkr. VA+sophämtning är minst en tusenlapp i månaden, villaförsäkring 700-800 SEK, fastighetsskatt 980 SEK per månad, villafiber 500-600 per månad. Dina vänner är förövrigt i åldern 35- och har mao kommit in på bostadsmarknaden när kontantinsatsen var som högst 5% och slopat amorteringskrav. Värdeökningen är i runda slängar nästan hundraprocentig för 80-talisterna.
Senast redigerad av hank1338 2024-08-26 kl. 12:32.
Citera
2024-08-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du har ett radhus. Buhu buhu 😿 Tror nog många mellan 25 - 30 år skulle vara väldigt glada över det.

Jag hade inget radhus när jag var mellan 25-30 år heller. Det ni behöver är en reality-check, nästa gång ni träffar era boomer släktingar, intressera er för dom och be dom berätta om hur de flyttade hemifrån, hur deras bostadskarriär såg ut och fundera sen på om era förväntningar på livet är rimliga.
Citera
2024-08-26, 12:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Du skriver som att det bara är StorStockholm som existerar, och allt annat i landet är fel. En stor majoritet av folket i detta land bor inte i Stockholm, eller har ens intresse av att bo där.

Jag utgår bara från mina egna erfarenheter.

Men jag antar att trådstarten handlar om villor i storstäder eftersom det är självklart att vem som helst med ett jobb kan köpa en kåk ute på landsbygden.
Citera
2024-08-26, 12:34
Medlem
swdrdzs avatar
Citat:
Fast nu flyttar du målstolparna ganska ordentligt. Först handlade det om att priset var 5-6 miljoner. När du motbevisas menar du att boendestandarden är för låg. När du återigen motbevisas så är det skolorna som det är fel på.
Personen som gjorde räkneexemplet tog ett hus för 1.8 miljoner och skrev Falu kommun. Det om något är snedvridet.

Jag har skrivit villor i vettiga områden. Antar att du aldrig bott i Falun då du/ni hänvisar till områden med kriminalitet/låg social faktor. De yngre har inte råd att köpa hus i centrala Falun utan tvingas ut till Bjursås/Vika/Svärdsjö etc då de inte vill ha sina barn i utsatta områden.

Boomer-generationens arbetarklass hade däremot råd att köpa hus i de finare/centrala områdena. Så nog är det stor skillnad mot förr.
Senast redigerad av swdrdz 2024-08-26 kl. 12:38.
Citera
2024-08-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Min frus 1:a med badrum på Ringvägen mitt i Stockholm hade 1000 kr i månadshyra så sent som 1997. Hon fick den gratis 1994, ingen kötid.

Hon måste ha haft rejält med tur eller kände någon, jag flyttade hemifrån -94, blev en lägenhet i det som numer kallas ”särskilt utsatt område” med en hyra på 3.000kr. Bo i Stockholm var bara att glömma utan kontakter och kötid redan då.
Citera
2024-08-26, 12:36
Avstängd
Citat:
Nu vet jag ingenting om just Falun och vad som är attraktiva områden etc, men en snabb titt på Hemnet visar att det finns iaf en handfull hus till salu som både ser helt ok ut och som kostar under 3 miljoner.

Just detta är ju vad dagens "unga" inte verkar fatta. Att kunna skaffa ett hus är inget som man kan göra på en impuls eller efter 3 månaders sparande. Men är man beredd att rätta munnen efter matsäcken och försaka annat under några år är det fullt möjligt för de absolut flesta på de flesta ställen i landet att skaffa sitt helt egna boende. För ett enkelt räkneexempel. Kåk för 3 miljoner. 15 procent egen insats. Det är 450 000 kronor. Man köper huset med sin sambo så 225 000 kr/person. 5 års sparande. Det blir 3750 kronor per månad. Mycket pengar, men samtidigt den typen av summa som går att jobba eller spara ihop om man är beredd att kötta på under några år. Och börjar man när man är 23 och precis avslutat sin utbildning så har man fått ihop den där summan vid 28.

Din generation behövde inte ens spara då belåningsgraden på den tiden var 100%.
Citera
2024-08-26, 12:36
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Jag hade inget radhus när jag var mellan 25-30 år heller. Det ni behöver är en reality-check, nästa gång ni träffar era boomer släktingar, intressera er för dom och be dom berätta om hur de flyttade hemifrån, hur deras bostadskarriär såg ut och fundera sen på om era förväntningar på livet är rimliga.
Skillnaden var väl att du hade möjlighet men valde att spendera pengarna på Marlboro och annat skit. Idag går halva inkomsten till boende för yngre. När du var ung kanske 20% gick till boende. Ni är den mest gnälligaste generationen av alla!

Uppvuxna med silversked i munnen men det kommer ni aldrig förstå. Idag spenderar är kidsen sina pengar på skit också. Det beror på att de är barn fram till 23, först då har de råd med att flytta hemifrån. Så de blir aldrig vuxna.
Citera
2024-08-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swdrdz
Boomer-generationens arbetarklass hade däremot råd att köpa hus i de finate områdena. Så nog är det stor skillnad mot förr.

Det där är bara i er fantasi, arbetarklassen har aldrig haft råd att köpa i de finaste områdena, däremot så köpte en del i områden som ni NU anser tillhör de finaste.
Citera
2024-08-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Men jag vill nog flytta utomlands ändå så jag oroar mig inte riktigt mer än att det är en dyster framtid.
Inte fan är det bättre där på boendefronten dessvärre, i flera fall sämre av olika anledningar, både vad gäller priset du betalar och hur långt lånet löper.
Citera
2024-08-26, 12:38
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Hon måste ha haft rejält med tur eller kände någon, jag flyttade hemifrån -94, blev en lägenhet i det som numer kallas ”särskilt utsatt område” med en hyra på 3.000kr. Bo i Stockholm var bara att glömma utan kontakter och kötid redan då.
Det stämmer inte, ny hyreslägenheter i Stockholm annonserades ut gratis i Gula tidningen ca 1990-95, jag fick också en nybyggd i Vällingby. Hyran var 4500 kr för en 2:a och det ansågs dyrt. Noll kötid, bara att hämta nyckeln.
Citera
2024-08-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Skillnaden var väl att du hade möjlighet men valde att spendera pengarna på Marlboro och annat skit. Idag går halva inkomsten till boende för yngre. När du var ung kanske 20% gick till boende. Ni är den mest gnälligaste generationen av alla!

Jag la 45% av min inkomst på hyran och nej, särskilt mycket skit blev det inte de första åren.

Ni har byggt upp någon fantasi om silversked i er egen fantasi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in