Nej, har inte varit med om det. Min exman och jag valde ringarna tillsammans, och vi pratade igenom det innan. Men om du har blivit friad till på det gamla sättet, och karl'n har överräckt en ring - ja då skulle jag nog försöka tycka om ringen, just för att det är han som har valt den med en fin tanke bakom. Men om det är HELT omöjligt att tycka om den (jag skulle t.ex. inte ha kunnat tänka mig oädla stenar - hellre då inga stenar alls - eller något rosa), så skulle jag prata med karl'n om att jag vill byta den. Men var beredd på att han blir sårad!
Citat:
Ursprungligen postat av
jjujju
Nej, det är vigselringen du talar om.
Den gamla svenska tradtionen är två likadana släta guldringar, en till förlovningen och sedan en till till vigseln. Detta att det ska vara antingen en stor solitär (som ofta är en diamant, men även kan vara någon annan ädelsten eller en pärla) eller en rad mindre stenar i förlovningsringen, kommer från USA. Nu har det förstås blivit så vanligt här i Sverige också, att man inte längre kan säga att det är fel. Men en svensk tradition är det inte.