• 10
  • 11
2025-01-29, 07:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Eller så gör man som man vill. Jag bryr mig inte alls och min fru är fortfarande lyrisk över sin ring trots att det gått ett gäng år nu.

Klart att man kan göra som man vill - detta står inte i lagen! - men jag tycker ändå att det finns ett värde i att följa traditioner. De har ju uppstått av en anledning. En kvinna som har två ringar är gift och tagen, hon är helt tabu. Men en kvinna som bara har en ring är förlovad, och en förlovning går fortfarande att bryta utan alltför mycket upheaval. Så det är inte lika hemskt om en man lägger in en stöt på henne, som om han gör det på en gift kvinna.

En annan sak som jag ogillar - men jag fattar fortfarande att man FÅR göra som man vill! - är när folk "leker" förlovade. Jag menar: när de tar på sig ringar och kallar sig förlovade, fast de inte har en tanke på att gifta sig. Och särskilt om de då anser sig vara lite finare än andra sambo- eller särbopar.

Enligt traditionen så bestämmer man sig för att gifta sig, och då ÄR man förlovade, vare sig man har ringar eller inte (en del var ju hemligt förlovade förr, innan de hade möjlighet att frigöra sig från sina föräldrar och gifta sig, och då bar de såklart inga ringar). Det är inte ringväxlingen som ÄR förlovningen, utan den kan komma senare - från det att man har bestämt sig för att gifta sig så är man förlovade, och har man inte tänkt gifta sig så kan man heller inte vara förlovade. I det senare fallet blir de där ringarna falska symboler.

Jag har för övrigt sett en ännu värre grej: mannen går ner på ena knäet inför kvinnan, räcker fram en ask med en ring med en stor solitär i, och frågar: "vill du förlova dig med mig?" Alltså inte "vill du gifta dig med mig?" Folk gör sig DUMMA, men tror själva att de gör något avundsvärt...
Citera
2025-01-29, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Klart att man kan göra som man vill - detta står inte i lagen! - men jag tycker ändå att det finns ett värde i att följa traditioner. De har ju uppstått av en anledning. En kvinna som har två ringar är gift och tagen, hon är helt tabu. Men en kvinna som bara har en ring är förlovad, och en förlovning går fortfarande att bryta utan alltför mycket upheaval. Så det är inte lika hemskt om en man lägger in en stöt på henne, som om han gör det på en gift kvinna.

En annan sak som jag ogillar - men jag fattar fortfarande att man FÅR göra som man vill! - är när folk "leker" förlovade. Jag menar: när de tar på sig ringar och kallar sig förlovade, fast de inte har en tanke på att gifta sig. Och särskilt om de då anser sig vara lite finare än andra sambo- eller särbopar.

Enligt traditionen så bestämmer man sig för att gifta sig, och då ÄR man förlovade, vare sig man har ringar eller inte (en del var ju hemligt förlovade förr, innan de hade möjlighet att frigöra sig från sina föräldrar och gifta sig, och då bar de såklart inga ringar). Det är inte ringväxlingen som ÄR förlovningen, utan den kan komma senare - från det att man har bestämt sig för att gifta sig så är man förlovade, och har man inte tänkt gifta sig så kan man heller inte vara förlovade. I det senare fallet blir de där ringarna falska symboler.

Jag har för övrigt sett en ännu värre grej: mannen går ner på ena knäet inför kvinnan, räcker fram en ask med en ring med en stor solitär i, och frågar: "vill du förlova dig med mig?" Alltså inte "vill du gifta dig med mig?" Folk gör sig DUMMA, men tror själva att de gör något avundsvärt...

Ja, det är lite märkligt tycker jag när tonåringar förlovar sig och du tog på slutet upp något jag tänkt lägga till. Man ska inte bli man och hustru utan enbart förlova sig.
Citera
2025-01-29, 08:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Ja, det är lite märkligt tycker jag när tonåringar förlovar sig och du tog på slutet upp något jag tänkt lägga till. Man ska inte bli man och hustru utan enbart förlova sig.

Inte bara tonåringar! Jag känner 50-60-åringar som håller på och fjantar sig med låtsasförlovningsringar! När tonåringar gör det kan jag ändå tycka att det är lite gulligt...
Citera
2025-01-29, 09:18
Avstängd
Bättre en avbiten haribonapp som symbol av genuin, harmonisk, äkta och varm kärlek sinsemellan än en exklusiv blingring av trist tråkig och grå kärlek -men den är ju såååååå dyr på fingret som jag kan visa upp till fåren till ingen nytta alls.
Citera
2025-02-03, 19:52
Medlem
KeligKapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vad händer om man blir friad till och får en förlovningsring man inte tycker om?

Du ska ändå ha på dig den livet ut. Det finns så många olika, vissa gillar stora stenar, andra gillar vitt guld och andra gillar en blandning, vissa vill ha en färg på stenarna, andra vill ha två, vissa vill ha en stor diamant medan andra vill ha små diamanter.

Vad gör man om man inte gillar ringen?

Har ni varit med om det? Vad hände? Lärde ni er tycka om den eller bytte ni den?

Samtidigt vill man ju att HAN ska ha valt den.

Är han fel man om han väljer fel ring? Jag tror att han bör veta vad som passar mig..
Skulle aldrig säga ja till en förlovning. Något mer nördigt finns inte. Obekvämt och jobbigt med ring på fingret.
Senast redigerad av KeligKapybara 2025-02-03 kl. 19:56.
Citera
  • 10
  • 11

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in