2024-08-18, 06:40
Medlem
Fangfaces avatar
Hade sett fram emot en regnig och sval söndag. Den "ganska säkra" prognosen igår kväll sade 9mm regn och 17 grader. Nu på morgonen möts man av en "säker" prognos som säger 0mm, halvklart, och 21 grader.
Jag fick dubbelkolla så jag verkligen var inne på rätt ort. Tittar jag på den förväntade banan för regnet så har den ändrats ca 20-30 mil österut.

Utöver det så har de lyckats ha för låg temperatur i prognosen dagen innan i nästan 100% av samtliga mina semesterdagar (har fört statistik). Alltid 1-4 grader varmare än i prognosen. För att inte tala om långtidsprognoserna, där har det skilt över 10 grader som mest.
YR.no har mycket bättre koll på temperaturen.
Citera
2024-08-30, 11:05
Medlem
Därför missade SMHI åskan.
När det kraftiga ovädret drog in under torsdagen togs SMHI på sängen.
– Vi kollar på radar, satellitbilder och våra vädermodeller som indikerar att det finns risk
för kraftig åska, men om det blir som igår eller inte kan vi inte säga, säger Linnea Rehn Wittskog,
vakthavande meteorolog på SMHI. Ingen vädervarning hade utfärdats över Stockholm i torsdags.
Enligt SMHI beror det på att åskan uppstod i varmluft vilket gör den betydligt svårare att förutse.

Den åska som kommer nu är kopplad till en kallfront där man har tydliga gränser mellan
varm och kalluft, vilket gör det till ett skolboksexempel på när åska uppstår.

- På Lidingö utanför Stockholm träffades flera ungdomar av blixten i samband
med en fotbollsträning, varav tre skadades allvarligt.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...de-smhi-askan/
Citera
2024-08-30, 11:33
Medlem
KinesiskaNudelns avatar
Sjukt hur man får betalt för en tjänst som har fel så jävla ofta
Citera
2024-09-01, 16:39
Citat:
Ursprungligen postat av KinesiskaNudeln
Sjukt hur man får betalt för en tjänst som har fel så jävla ofta

Idag känns det som höst, 13 grader, mulet och regn, precis som September brukar vara.
Tvivlar på att det kommer bli 25 grader till veckan?
Det stämde inte förra gången heller.
Klart.se visar 19 grader, det verkar mer rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in