Citat:
Ursprungligen postat av
.420lifestyle
LÅST ARTIKEL
Någon som kan dela vad som sägs?
Kuylenstierna har fått 2,7 miljoner euro i kontanter. Pengar som han vet kan vara smutsiga, säger Falk.
Av dig?
– Nej, inte av mig. Han har fått dem av min moster. Och jag känner personerna som han är skyldig pengarna.
---
– Min moster har naturligtvis hamnat i en svår situation eftersom hon har frontat det här och folk vill ha tillbaka sina pengar, säger Falk.
---
I april häktades även Harriette Broman misstänkt för inblandning i utpressningshärvan. Men enligt åklagare Anna Stråth är häktningen hävd i den delen. Hon är fortsatt misstänkt, men kommer inte att ingå i ”del ett” av åtalet där övriga häktade i Sverige ingår.
– Vi känner inte de här människorna över huvud taget. Aldrig pratat med dem, aldrig hört talas om dem, säger Falk.
---
– Kuylenstierna har fått pengarna, men hur de förvandlats och sen gått in i Fastator som har renderat hundratals miljoner eller miljarder till ägarna vet inte jag, säger Falk.
---
Du och Kuylenstierna då?
– Nej, jag har aldrig träffat honom, aldrig pratat med honom. Men han är ett ex till min moster.
Träffades ni aldrig när de var tillsammans eller?
– Nej, de var tillsammans när jag satt i fängelse. Jag tror jag satt i bunkern eller nåt.
---
Den 13 augusti i år gick Jonas Falk ut på morgonpromenad med sin frus kusin. När han lämnade hemmet körde en mörk bil förbi och ställde sig en bit bort.
– Jag säger till kusinen att “det där var väldigt märkligt”. Och jag fattar ju naturligtvis att det måste vara polisen, säger Falk.
Efter ett par timmars promenad är han tillbaka, lagom till att en andra bil parkerar vid hans lyxvilla. Han inser att de håller på att omringa området så han frågar vad de vill.
– Och de säger: “Nej nej, inga problem. Men du vet vad det gäller, eller hur? Sverige har satt en europeisk arresteringsorder på dig”, säger Falk.
Sen menar Jonas Falk att han grips utan att någon visat arresteringsordern.
– Jag sitter i den där bilen i en halvtimme, 45 minuter på en parkeringsplats. Det är jättekonstigt allting.
Sen körs han till sitt hus.
– Då ringer vi på och jag får stå med handbojor och vänta på att min fru ska komma ut med kläder och så. För det finns ju ingen husrannsakan så jag får inte gå in. Jättekonstig situation och vi har ju allt det här på film, säger Falk.
Först nio dagar senare hämtas han upp i häktet och körs hem till lyxvillan så polisen kan göra en husrannsakan.
---
Trots inlåsningen är han vid gott mod. Dagarna förflyter snabbt med fasta rutiner i Brians 1. På rastgården får man gå runt i cirklar under bar himmel eller träna.
– Jag går runt och pratar med den enda personen som jag umgås med här. Sen går man upp och är inlåst mellan klockan 14-17 i cellen. Då kan man kolla på tv och sånt, eller vila.
Sen får man gå ner en sväng igen. Då kan man ringa och käka. Klockan 20 ska man vara på rummet igen.
---
Dörren öppnas igen klockan 08 på morgonen, då kan man duscha innan frukost klockan 09. Sen börjar allt om.
– Jag är på konfliktavdelningen, den värsta avdelningen. Men Sverige har ju begärt att jag ska sitta totalt isolerad, men det vägrar de göra här, för så behandlar man ingen. Det skulle anses som någon form av tortyr.
---
Falk är kritisk till att han skulle behöva hållas inlåst. Sedan han greps på Ibiza för två år sen har han haft anmälningsplikt varje dag och hållit den.
Han är övertygad om att han kommer att släppas på fri fot igen.
– De häktar mig för att jävlas naturligtvis, säger han.
Enligt honom lär Spanien redan ha meddelat att man inte kommer lämna ut honom.
Dels för att man i fjol nekade utlämning till Portugal där han misstänks ha beställt ett mord av danska gängmedlemmar på en man som uppges ha stulit en kokainlast av Falk.
Men framför allt för att han redan åtalats i ett massivt knarkmål i Spanien med potentiellt straff på 18 år och svindlande böter. Utlämning vore därför att underkänna sig själva, menar Falk.
– Portugal är ju före Sverige. Men man har ju ansett att målen i Spanien är så pass viktiga att man inte lämnar ut, säger han.
---
Men han medger att det finns en poäng i att ha en europeisk arresteringsorder liggande.
– I framtiden kanske det går att lämna ut mig.
Men du förnekar att du har nåt att göra med alla de tunga brott du anklagas för från Sveriges, Spaniens och Portugals håll?
– Ja, ja.
Varför blir det så här då? Varför försöker alla få fast dig?
– Nej, men det är inte alla som försöker det. Sverige som ligger bakom den här häxjakten. Det betyder inte att jag är någon form av ängel eller aldrig gjort någonting i hela mitt liv. Det är två skilda saker. De är helt rabiata och lägger ner full energi på det här. De kanske borde lägga den på morden i Sverige. Men de har fortfarande resurser till att jaga mig runt jorden.
Hur lång tid Jonas Falk kommer sitta inlåst den här gången är oklart. Men nu har han blivit ansvarig för biblioteket på Brians 1 och fått ännu lite mer frihet.
– Spanien är naturligtvis hundra gånger bättre än hemma. Sverige är det värsta landet i Europa att sitta häktad i, säger Jonas Falk precis innan samtalet bryts.