2024-09-07, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
En frimurare får i samband med initiering ett par vita handskar. Dessa kan han ge till en kvinna han högaktar (med undertonen en kvinna som han hade kunnat tänka sig som medlem). Har han inte mött en lämplig dam kan han också behålla dem i en låda någonstans. Personen behöver inte alls vara en partner.

Jag blev nyfiken på hur TS tänkt, om han har lämnat ifrån sig sitt par. Gick de till kvinnan i hans liv just då eller till den mest kompetenta och kloka kvinnan i omgivningen?
Tack för svar.
En något märklig gest/ idé med handske överlåtning, kan ju såklart vara att dessa handskar ändå inte kommer komma att användas av kvinnan och förblir i frimurarens ägo, det är tanken som räknas så att säga, men varför just handskarna ?
Citera
2024-09-07, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Tack för svar.
En något märklig gest/ idé med handske överlåtning, kan ju såklart vara att dessa handskar ändå inte kommer komma att användas av kvinnan och förblir i frimurarens ägo, det är tanken som räknas så att säga, men varför just handskarna ?

Handskarna är hemliga liksom orden, de ska aldrig bäras.

1. Vilka klädesplagg eller föremål överhuvudtaget tror du en man kunde ge till en kvinna han inte är i relation med, från sent 1700-tal, utan att orsaka skandal?
2. Symboliken i handen och dess verktyg är stark i orden. Handskar verkar som ett rimligt val då tycker jag.
Citera
2024-09-07, 08:16
Medlem
Citat:
Handskarna är hemliga liksom orden, de ska aldrig bäras.

1. Vilka klädesplagg eller föremål överhuvudtaget tror du en man kunde ge till en kvinna han inte är i relation med, från sent 1700-tal, utan att orsaka skandal?
2. Symboliken i handen och dess verktyg är stark i orden. Handskar verkar som ett rimligt val då tycker jag.
Jo så kan de vara med symboliken, man kan ju anta att kvinnan känner sig speciellt utvald och uppvaktad av ett par manliga handskar i gåva
Citera
2024-09-07, 08:21
Medlem
Citat:
Jo så kan de vara med symboliken, man kan ju anta att kvinnan känner sig speciellt utvald och uppvaktad av ett par manliga handskar i gåva

De är unisex och diskreta, idag i alla fall.
Citera
2024-09-07, 08:31
Medlem
Citat:
De är unisex och diskreta, idag i alla fall.
Diskreta? De är väl vita ? Inte det vanligaste valet av handskar
Citera
2024-09-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sueht1emorp0
Kunskap är relativ.

Men du har korrekt i den mån att jag inte kan objektivt bevisa något per say. För det finns nog ingen bok där ute som ger alla svar klart och tydligt, en efter en. Inte ens inom SFMO. Eller?

Oftast är det så att du som utomstående får pussla ihop idéer från olika böcker och därmed hitta ett sammanhang som tyder på korrelation. Sedan har du problematiken att en symbol innehar många olika betydelser. Så att säga att en symbol innehar X betydelse förbrukar inte symbolikens syfte. Gissningsvis så följer SFMO likadan utveckling, där man allt eftersom får mer kunskap om en viss symbolik. Desto mer man läser på och desto högre upp man kommer i graderna. Då kan du göra samma argumentation om att endast de frimurare som är av högst grad och/eller mest pålästa är medvetna om symbolikens fulla betydelse.

Så vart går gränsen för kunskap för utomstående part i relation med innestående? Speciellt när ni innehar externa influenser.
Vi har ju hundratals böcker i varje grad som man kan läsa, jag försöker läsa alla, andra läser ingen, beror på hur man vill vandra på sin frimurarvandring, en del tycker det är kul att träffas ibland och ta en kaffe och konjak, andra som mig vill gå in på djupet och nörda ner sig totalt, alla gör som de vill.
Citera
2024-09-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vi har ju hundratals böcker i varje grad som man kan läsa, jag försöker läsa alla, andra läser ingen, beror på hur man vill vandra på sin frimurarvandring, en del tycker det är kul att träffas ibland och ta en kaffe och konjak, andra som mig vill gå in på djupet och nörda ner sig totalt, alla gör som de vill.
Innebär detta att frimurarnas ritualer och symboler inte egentligen är av övervägande vikt i ett medlemskap ?
Att man egentligen inte behöver vara begåvad med något intresse av spirituell natur för medlemskap ?
Vad tillför kaffe o konjak medlemmar till frimurare orden mer än till ett festligt fest sällskap ?
Citera
2024-09-08, 11:16
Medlem
Citat:
Innebär detta att frimurarnas ritualer och symboler inte egentligen är av övervägande vikt i ett medlemskap ?
Att man egentligen inte behöver vara begåvad med något intresse av spirituell natur för medlemskap ?
Vad tillför kaffe o konjak medlemmar till frimurare orden mer än till ett festligt fest sällskap ?
Strävan att bli frimurare blir svår om man inte studerar, men inget krav, som sagt finns de som gör ett par besök om året mest för att umgås och inte gått djupt in på vad gradgivningarna innebär, helt ok men för mig hade det känts meningslös.
Citera
2024-10-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vet inte vad du yrar om men ingen kollar om du är kristen.
Vi har enorma bibliotek för var grad och även annat.
Har aldrig sett något om satan men än det som står i bibeln, menar du att kristna ät satanister bara för att satan nämns i bibeln?
Du har i åravis hävdat att frimurarna är satanister, om vi vore det varför skulle vi inte erkänna att vi var det, är inte olagligt att vara satanist, din logik haltar.

om du inte vet vad jag pratar om - men ändå måste vara nedlåtande och värdesätta mina ord som "yrar om".. och trots detta sedan svarar på vad jag pratar om..?!

sorry, men det är din logik som haltar.

Citat:
Du citerade mig och skrev en kommentar och följaktligen kommenterar jag det.
Din kommentar var i andan att du tycker dig sitta i mitt huvud , min kommentar var att du fantiserar ihop något som du vill tycka att jag tidigare redogjorde om
Alltså, det var du som först citerade mig och gör en knasigt obegriplig kommentar, så vart vill du komma med detta?

du låter som en orm som inte kan hålla dig till sanningen..
låter Johannes 8:44 bekant?
Senast redigerad av Fittsill 2024-10-22 kl. 23:25.
Citera
2024-10-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Vi har ingen uppfattning om att vägen till himlen sker genom goda gärningar. Vi har inga inga egna religiösa dogmer kring detta som ska ersätta medlemmarnas egna kyrkoutövning. Vi är ingen religion.

Jag är grad X i den Svenska Riten vilket motsvarar grad 32 i den Skotska Riten. Jag sysslar med utbildning inom Orden, jag leder logen. Det du påstår ska stå i klartext i studielektyr är inte sant. Det uppdagas ingenting genom graderna som går ut på att man ska indoktrineras eller dyrka någon annan gud än den du bär med dig i ditt hjärta som kristen när du går med i Orden.
oj du pratar som en orm..? jag misstänker starkt att du är indoktrinerad i att det är skillnad på att ljuga och att manipulera sanningen genom ord med en dubbel innebörd och syftes böjningar.. inte så konstigt att du är grad 32 ??

jag påstår inte, jag säger att att det finns vittnesmål som säger att studie lektyren i klartext beskriver "guden i ert hjärta" som är satan/lucifer/pengar.

och du blåljuger ju dessutom..
"Vi är ingen religion." ehh, återigen manipulativa ordval.. men jo, det är ni.

Citat:
Om det finns så många exempel på detta så kan du väl hänvisa till något vederhäftigt. Man behöver inte avprogrammeras eftersom ingen indoktrinering sker.
Vad är det du EGENTLIGEN försöker säga - med tanke på att jag hänvisade till något när jag sa det.
Citat:
Att vissa, t ex många frikyrkor tror det beror nog snarare på att de själva sysslar med sådant. Det finns massor av exempel på hur kristna frikyrkor utvecklas till sektliknande avarter. Räcker med att nämna Knutby.
aww räcker det med att nämna Knutby såå "vet alla" att det är frikyrkor som är problemet och inte Frimurarna SOM OCKLSÅ ÄR EN FRIKYRKA.. ni är ju knutby on steroids.. ni är hemliga och invite only.. och det finns flera vittnesmål om rituell pedofili och satanism inom er frikyrka....
Citat:
Dessa människor tror att det förekommer likriktning i tänkesätt, makt och statushierarkier, social bestraffning, korruption, hemliga uppenbarelser och underkastelse, helt enkelt därför att det finns det i deras egna organisationer. De projicerar en bild av hur det "måste" fungera hos frimurarna.

det är alltså BARA ex-frimurare som har lämnat vittnesmålen
Citat:
Då de inte vet vad vi gör så väljer de att tro på sådant som stöder deras redan antagna uppfattning. Dvs. Om frimurarna säger att de är kristna så håller de på med religionsutövning. Om religionsutövningen inte är tillgänglig för alla så måste den vara satanistisk. Det bara staplas felslut på felslut...
låter mest som en dålig bortförklaring, lite som att du försöker byta ämne..
Citat:
Det finns absolut hemliga tecken och handsignaler. Dessa skapades för länge sedan då man inte kunde ha centrala register över medlemmar. Om en broder befann sig någon annanstans än på sin hemort så kunde man då ändå visa att man medlem av en viss grad om man ville besöka loge. Idag finns det ingen anledning att ha dem kvar då vi har andra sätt att identifiera varandra. Mer kvar som en historisk, kul grej faktiskt även om de också har symbolisk innebörd. Det handlar inte om att man vill skaffa sig fördelar. Det är förbjudet. En broder som begår brott blir utesluten.

alltså nej men guud om du säger "det finns inga anledningar", så är det ju så.. "en broder som begår brott blir utesluten"..

som den där gången när frimuraren/sångaren i satanist-bandet GHOST vart frikänd av frimurare/domaren, som ansåg att sångaren INTE hade snott pengar av resten av bandet.. eftersom det var sångaren som tydligen var bandet/"varumärket" och de andra band-medlemmarna bara var typ inhyrda konsulter..

Citat:
Vi säger inte både ja och nej på samma gång. Vi säger att vi inte är någon kyrka och inte heller kräver någon speciell trosbekännelse. Vi välkomnar alla kristna män som uppfyller de offentligt anslagna kriterierna.
ingen speciell trosbekännelse men välkomnar alla som är kristna..
spelar ingen roll - så länge du är kristen.
inget dubbelmeningar och inte både ja/nej samtidigt.. zzz /facepalm.
Citat:
"Att ha hunnit kortare i tron" omfattar t ex personer som ser sig som allmänkulturellt kristna (firar jul, påsk, döper ungarna i kyrkan och så men som inte ägnar sig åt djupare funderingar eller bibelstudier). "Hunnit längre i tron" kan vara teologiakademiker, biskopar eller andra prästvigda som ägnat mer tid i att utveckla sin förståelse för både sin egen och andras tro.

Det spelar ingen roll för oss hur långt du kommit så länge du definierar dig som kristen. Det spelar ingen roll för oss eftersom vi inte är någon kyrka/religion och inte heller har för avsikt att ändra din tro. Din tro är mellan dig och gud.
Vi "dubbelkollar" ingen angående detta (vad det nu skulle innebära). Anledningarna till det, är dem du själv för fram. Hur skulle det gå till? Och det vet väl egentligen bara gud. Finns ingen poäng att göra det då vi inte avkräver någon specifik kristen trosuppfattning eller nivå av djupare förståelse. Eftersom vi sysslar med annat än religion så behövs det inte mer kontroller av "kristenhet" än en egen bekännelse. Den behövs för att se relevans i det vi gör.

orkar helt enkelt inte poäntera ut allt som är fel här i..
men det är mer eller mindre samma manipulativa dubbelmeningar återigen.

saken som är viktigast att förstå för alla utomstående är väl.. anledningen till varför ni bara accepterar kristna men ändå inte bryr er eller dubbel kollar något.. är för att om människor inte tror på jesus så kan ni inte av-koda dom och programera om medlemarna till att "förstå" att lucifer/satan EGENTLIGEN är den "goda" som offra sig för männsklighetens skull.. och lucifer EGENTLIGEN har gud acceptans och ni är Guds utvalda att leda (ungefär som att ni intalar er): att ni ska leda de dumma fåren som tror på jesus.. men egentligen så måste det finnas vargar i samhället för annars funkar det inte..

eller någe liknade.. ???
Senast redigerad av Fittsill 2024-10-22 kl. 23:59.
Citera
2024-10-23, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill

En orm ? Och Johannes 8:44 vet jag inte vad det är.
Att förtala mig som lögnare när jag inte är är så klart inte bra
Citera
2024-10-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
om du inte vet vad jag pratar om - men ändå måste vara nedlåtande och värdesätta mina ord som "yrar om".. och trots detta sedan svarar på vad jag pratar om..?!

sorry, men det är din logik som haltar.

Logik är nog inget du skall uttala dig om 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in