Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Vi har ingen uppfattning om att vägen till himlen sker genom goda gärningar. Vi har inga inga egna religiösa dogmer kring detta som ska ersätta medlemmarnas egna kyrkoutövning. Vi är ingen religion.
Jag är grad X i den Svenska Riten vilket motsvarar grad 32 i den Skotska Riten. Jag sysslar med utbildning inom Orden, jag leder logen. Det du påstår ska stå i klartext i studielektyr är inte sant. Det uppdagas ingenting genom graderna som går ut på att man ska indoktrineras eller dyrka någon annan gud än den du bär med dig i ditt hjärta som kristen när du går med i Orden.
oj du pratar som en orm..? jag misstänker starkt att du är indoktrinerad i att det är skillnad på att ljuga och att manipulera sanningen genom ord med en dubbel innebörd och syftes böjningar.. inte så konstigt att du är grad 32 ??
jag påstår inte, jag säger att att det finns vittnesmål som säger att studie lektyren i klartext beskriver "guden i ert hjärta" som är satan/lucifer/pengar.
och du blåljuger ju dessutom..
"Vi är ingen religion." ehh, återigen manipulativa ordval.. men jo, det är ni.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Om det finns så många exempel på detta så kan du väl hänvisa till något vederhäftigt. Man behöver inte avprogrammeras eftersom ingen indoktrinering sker.
Vad är det du EGENTLIGEN försöker säga - med tanke på att jag hänvisade till något när jag sa det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Att vissa, t ex många frikyrkor tror det beror nog snarare på att de själva sysslar med sådant. Det finns massor av exempel på hur kristna frikyrkor utvecklas till sektliknande avarter. Räcker med att nämna Knutby.
aww räcker det med att nämna Knutby såå "vet alla" att det är frikyrkor som är problemet och inte Frimurarna SOM OCKLSÅ ÄR EN FRIKYRKA.. ni är ju knutby on steroids.. ni är hemliga och invite only.. och det finns flera vittnesmål om rituell pedofili och satanism inom er frikyrka....
Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Dessa människor tror att det förekommer likriktning i tänkesätt, makt och statushierarkier, social bestraffning, korruption, hemliga uppenbarelser och underkastelse, helt enkelt därför att det finns det i deras egna organisationer. De projicerar en bild av hur det "måste" fungera hos frimurarna.
det är alltså
BARA ex-frimurare som har lämnat vittnesmålen
Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Då de inte vet vad vi gör så väljer de att tro på sådant som stöder deras redan antagna uppfattning. Dvs. Om frimurarna säger att de är kristna så håller de på med religionsutövning. Om religionsutövningen inte är tillgänglig för alla så måste den vara satanistisk. Det bara staplas felslut på felslut...
låter mest som en dålig bortförklaring, lite som att du försöker byta ämne..
Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Det finns absolut hemliga tecken och handsignaler. Dessa skapades för länge sedan då man inte kunde ha centrala register över medlemmar. Om en broder befann sig någon annanstans än på sin hemort så kunde man då ändå visa att man medlem av en viss grad om man ville besöka loge. Idag finns det ingen anledning att ha dem kvar då vi har andra sätt att identifiera varandra. Mer kvar som en historisk, kul grej faktiskt även om de också har symbolisk innebörd. Det handlar inte om att man vill skaffa sig fördelar. Det är förbjudet. En broder som begår brott blir utesluten.
alltså nej men guud om du säger "det finns inga anledningar", så är det ju så.. "en broder som begår brott blir utesluten"..
som den där gången när frimuraren/sångaren i satanist-bandet GHOST vart frikänd av frimurare/domaren, som ansåg att sångaren INTE hade snott pengar av resten av bandet.. eftersom det var sångaren som tydligen var bandet/"varumärket" och de andra band-medlemmarna bara var typ inhyrda konsulter..
Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Vi säger inte både ja och nej på samma gång. Vi säger att vi inte är någon kyrka och inte heller kräver någon speciell trosbekännelse. Vi välkomnar alla kristna män som uppfyller de offentligt anslagna kriterierna.
ingen speciell trosbekännelse men välkomnar alla som är kristna..
spelar ingen roll - så länge du är kristen.
inget dubbelmeningar och inte både ja/nej samtidigt.. zzz /facepalm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
"Att ha hunnit kortare i tron" omfattar t ex personer som ser sig som allmänkulturellt kristna (firar jul, påsk, döper ungarna i kyrkan och så men som inte ägnar sig åt djupare funderingar eller bibelstudier). "Hunnit längre i tron" kan vara teologiakademiker, biskopar eller andra prästvigda som ägnat mer tid i att utveckla sin förståelse för både sin egen och andras tro.
Det spelar ingen roll för oss hur långt du kommit så länge du definierar dig som kristen. Det spelar ingen roll för oss eftersom vi inte är någon kyrka/religion och inte heller har för avsikt att ändra din tro. Din tro är mellan dig och gud.
Vi "dubbelkollar" ingen angående detta (vad det nu skulle innebära). Anledningarna till det, är dem du själv för fram. Hur skulle det gå till? Och det vet väl egentligen bara gud. Finns ingen poäng att göra det då vi inte avkräver någon specifik kristen trosuppfattning eller nivå av djupare förståelse. Eftersom vi sysslar med annat än religion så behövs det inte mer kontroller av "kristenhet" än en egen bekännelse. Den behövs för att se relevans i det vi gör.
orkar helt enkelt inte poäntera ut allt som är fel här i..
men det är mer eller mindre samma manipulativa dubbelmeningar återigen.
saken som är viktigast att förstå för alla utomstående är väl.. anledningen till varför ni bara accepterar kristna men ändå inte bryr er eller dubbel kollar något.. är för att om människor inte tror på jesus så kan ni inte av-koda dom och programera om medlemarna till att "förstå" att lucifer/satan EGENTLIGEN är den "goda" som offra sig för männsklighetens skull.. och lucifer EGENTLIGEN har gud acceptans och ni är Guds utvalda att leda (ungefär som att ni intalar er): att ni ska leda de dumma fåren som tror på jesus.. men egentligen så måste det finnas vargar i samhället för annars funkar det inte..
eller någe liknade.. ???