• 1
  • 2
2024-09-07, 04:38
Medlem
Run3s avatar
Många här verkar vara måna om att ta bort sig själva från hemsidor som Ratsit, Eniro, MrKoll, Hitta, osv.

Det jag undrar är:

1. Vad är fördelarna med att ta bort sig? Verkar som sagt vara många här som vill ta bort sig själva. Men jag har själv lite svårt att se varför om man inte har något att dölja. T.ex. kan jag förstå om man lever under hot, har tidigare partners man vill gömma sig ifrån, har begått eller begår brott. Är det fallet för flashbackare, eller vad är anledningen till att folk vill ta bort sig själva?

2. Finns det inte fördelar med att finnas på sådana sidor? Om någon närstående eller vän vill skicka mig något så kan de enkelt hitta min adress. Om någon ska göra en affär med mig, t.ex. på Blocket eller Facebook Marketplace, så kan de se att jag är en riktig person. Kollegor kan enkelt hitta uppgifter om mig och mitt bolag. Vänner som besöker mig kan hitta min adress. Undrar någon när min födelsedag så är det enkelt att kolla.

Jag kan lockas lite av tanken av att vara anonym och ta bort mig själv från de sajterna. Men samtidigt känner jag spontant att fördelarna överväger nackdelarna med att finnas på de sidorna.

Kom gärna med era bästa för- och motargument till varför man ska eller finnas på Ratsit, MrKoll, osv!
Citera
2024-09-07, 06:40
Medlem
Med handen på hjärtat:

Om du som ska anställa någon ser en ansöka där personen i frågan är helt anonym och finns inte på nätet över huvud taget:

Skulle du anställt den personen?

Jag skulle kastat den där ansökan direkt till papperskorgen...
Citera
2024-09-07, 07:42
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Med handen på hjärtat:

Om du som ska anställa någon ser en ansöka där personen i frågan är helt anonym och finns inte på nätet över huvud taget:

Ja, det är lite så jag tänker också. Om jag ska göra en dyrare affär med någon, och jag försöker söka efter personen på nätet, och sen inte hittar personen på Ratsit, Facebook, Instagram, Eniro eller liknande, så skulle jag bli lite misstänksam och undra ifall det är ett scam. Jag kan tänka mig att arbetsgivare också blir suspekta.
Citera
2024-09-07, 07:48
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Många här verkar vara måna om att ta bort sig själva från hemsidor som Ratsit, Eniro, MrKoll, Hitta, osv.

Det jag undrar är:

1. Vad är fördelarna med att ta bort sig? Verkar som sagt vara många här som vill ta bort sig själva. Men jag har själv lite svårt att se varför om man inte har något att dölja. T.ex. kan jag förstå om man lever under hot, har tidigare partners man vill gömma sig ifrån, har begått eller begår brott. Är det fallet för flashbackare, eller vad är anledningen till att folk vill ta bort sig själva?

2. Finns det inte fördelar med att finnas på sådana sidor? Om någon närstående eller vän vill skicka mig något så kan de enkelt hitta min adress. Om någon ska göra en affär med mig, t.ex. på Blocket eller Facebook Marketplace, så kan de se att jag är en riktig person. Kollegor kan enkelt hitta uppgifter om mig och mitt bolag. Vänner som besöker mig kan hitta min adress. Undrar någon när min födelsedag så är det enkelt att kolla.

Jag kan lockas lite av tanken av att vara anonym och ta bort mig själv från de sajterna. Men samtidigt känner jag spontant att fördelarna överväger nackdelarna med att finnas på de sidorna.

Kom gärna med era bästa för- och motargument till varför man ska eller finnas på Ratsit, MrKoll, osv!

De fattar väl inte att det är priset man betalar för att kunna hålla koll på sina makthavare, eller så är de eliternas knähundar.
Citera
2024-09-07, 07:50
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Med handen på hjärtat:

Jag har ju fått personnamn, kontaktuppgifter och ett CV. Om personen har ett stängt repo med kod istället för ett publikt och ger mig tillgång till det och det ser bra ut lär jag anställa oavsett om det finns någon blogg eller Facebookkonto eller vad det nu kan vara.
Citera
2024-09-07, 08:01
Medlem
Citat:
Med handen på hjärtat:

Jag hade kastat en översynlig persons ansökan i papperskorgen. Tänk att få in jiddrare och skvallerbyttor på företag.
Det finns nog många orsaker men man kan knappast utgå från att kläder på kroppen handlar om att personer har något kriminellt att dölja genom att inte gå naken.
I en del fall handlar det om extraversion vs introversion. Alla är inte som den vita MENA-afghanen Donald Trump.

Äkta yttrandefrihet blir sidor som Flashback eftersom de har för mycket att förlora på bryta medlemmars sekretess. Facebook, Instagram mm är noll värt då allting i offentligheten är eller måste vara fasader.
Personers med din inställning är boomers och kriminella narcissister, psykopater och ADHD. Du kan inte utgå från dig själv när du applicerar ditt liv eller inställning på andra.
Citera
2024-09-07, 08:05
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
De fattar väl inte att det är priset man betalar för att kunna hålla koll på sina makthavare, eller så är de eliternas knähundar.
1) Menar du är vi har "koll" på makteliten genom att personerna finns sökbara på Eniro?

2) Jag har inte kollat, men jag är skeptisk till ifall jag kommer hitta Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, Jan Helin och andra landsförrädare på Eniro.

3) Är man en knähund ifall man tar bort sig sjäv från Eniro? Jag hänger inte riktigt med

Jag kan ändå attraheras av tanken av att medborgare i stor skara skulle börja ta bort sig själva från Eniro m.fl., till den grad att hälften av människor saknas där och tjänsterna blir tämligen värdelösa. Det skulle kännas som en signal att medborgare värderar anonymitet och en motståndshandling mot förtryckarstaten.
Citera
2024-09-07, 08:12
Medlem
Om man inte har nåt att dölja så är det ju oförargligt.
Citera
2024-09-07, 08:16
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Tack för invektiven.
Det visar verkligen att du vill ha ett seriöst samtal, inte sant?
Du radar upp rätt många olika tjänster i din TS.
Men du vet ju såklart samtidigt att även om man vill få saker maskade/bortplockade så finns det inget som gör att man har rätt till det.
Tråden handlar inte om man har rätt till att bli bortplockad. Det har jag aldrig hävdat att man har?

Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Så vad är det vi ska diskutera?

Om det finns dårar på Flashback som tror att dom kan bestämma över vad som är lagligt?

Vad som är en fördel är väl snarare en filosofisk fråga. Fast det här är väl inget forum för filosofi?
Eftersom att det är svårt för dig att förstå, så ska jag försöka igen med att formulera frågeställningen.

I delforumet "Övervakning och integration" finns det populära trådar som dessa:

- (FB) Man kan nu ta bort sig själv ifrån Ratsit!
- (FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)
- (FB) Ta bort sig från hitta.se, birthday.se, ratsit, eniro, merinfo mm (samlingstråd)
- (FB) Att få bort sitt offentliga telefonnummer från nätet
- (FB) Undkomma Lexbase, MrKoll med mera.
- (FB) Upplysning.se tar inte bort personuppgifter trots att andra nu gör det
- (FB) Flashback VS Upplysning.se - NU GÖR FLASHBACK HISTORIA (Gör Din Röst Hörd)
- (FB) Vilka personuppgiftssidor finns det?

Frågan är: Är det smart att läsa dessa trådar och följa dess instruktioner för att plocka bort sig själv från de sidorna?
Citera
2024-09-07, 08:21
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
1) Menar du är vi har "koll" på makteliten genom att personerna finns sökbara på Eniro?

2) Jag har inte kollat, men jag är skeptisk till ifall jag kommer hitta Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, Jan Helin och andra landsförrädare på Eniro.

3) Är man en knähund ifall man tar bort sig sjäv från Eniro? Jag hänger inte riktigt med

Jag kan ändå attraheras av tanken av att medborgare i stor skara skulle börja ta bort sig själva från Eniro m.fl., till den grad att hälften av människor saknas där och tjänsterna blir tämligen värdelösa. Det skulle kännas som en signal att medborgare värderar anonymitet och en motståndshandling mot förtryckarstaten.

Ja. Deras ekonomi, folkbokföring m.m. bör vara öppet sökbara, så att man kan bevaka hur de lever. Det går från att man vill kunna hålla koll på om lokala KSOer plötsligt bygger en pool och se om det finns något märkligt i att en större infrastrukturinvestering i ens kommun börjar på ett visst ställe, till att man kan enkelt kan följa toppolitikernas bolagsengagemang och fastighetsaffärer.

Reinfeldt försöker hålla sig undan och har antagligen skyddade uppgifter, men hans aktiebolag har samma adress som hans sambo, en lägenhet vid Vasaparken. Helin är inga problem att hitta. Löfven är det värre med, och så borde det givetvis inte vara.

Ja, om man tror att det är en bra idé att folk ska kunna hålla sina förehavanden gömda, vilket då även makthavarna kan göra.
Citera
2024-09-07, 08:29
Medlem
Jag tycker att personliga uppgifter ska vara skyddade. Informationen ska finnas där, men inte vara tillgänglig för vem som behagar att kolla upp.

Tyvärr så lever vi i en kriminell värld och möjligheterna att kolla upp folk i detalj är en guldgruva för de kriminella.

Man kan ha rättighet som svensk medborgare att kolla i olika register, men då ska det vara under känd identitet och varje kontroll ska registreras och vara spårbart. Man ska även bara få relevant information och inte samtidigt som man bara söker ett telefonnr få all info om dennes skulder etc.

Åtminstone myndigheten ska kunna se vem som kollar vem, vilka som kollar ofta och så vidare. Det blir då ett verktyg att erbjuda bra service när det är befogat och att bekämpa kriminalitet när så sker.

Privatpersoner ska under speciella omständigheter kunna begära ut utdrag vilka som har kollat upp en.

Konstigare än så behöver det inte vara. Bort med rätten att sprida personliga uppgifter överallt.
Citera
2024-09-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Ja. Deras ekonomi, folkbokföring m.m. bör vara öppet sökbara, så att man kan bevaka hur de lever. Det går från att man vill kunna hålla koll på om lokala KSOer plötsligt bygger en pool och se om det finns något märkligt i att en större infrastrukturinvestering i ens kommun börjar på ett visst ställe, till att man kan enkelt kan följa toppolitikernas bolagsengagemang och fastighetsaffärer.

Reinfeldt försöker hålla sig undan och har antagligen skyddade uppgifter, men hans aktiebolag har samma adress som hans sambo, en lägenhet vid Vasaparken. Helin är inga problem att hitta. Löfven är det värre med, och så borde det givetvis inte vara.

Ja, om man tror att det är en bra idé att folk ska kunna hålla sina förehavanden gömda, vilket då även makthavarna kan göra.

Såväl Reinfeldt som Löfven är fd Statsministrar.
Ditt sätt att skriva gör att man förstår ditt alias.

Sverige är extremt vad det gäller öppenhet kring information.
Det kommer att stramas åt mer och mer.
Det är bara att gilla läge och inse att man inte kan snoka i alla privatliv hursomhelst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in