Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
1) Menar du är vi har "koll" på makteliten genom att personerna finns sökbara på Eniro?
2) Jag har inte kollat, men jag är skeptisk till ifall jag kommer hitta Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, Jan Helin och andra landsförrädare på Eniro.
3) Är man en knähund ifall man tar bort sig sjäv från Eniro? Jag hänger inte riktigt med
Jag kan ändå attraheras av tanken av att medborgare i stor skara skulle börja ta bort sig själva från Eniro m.fl., till den grad att hälften av människor saknas där och tjänsterna blir tämligen värdelösa. Det skulle kännas som en signal att medborgare värderar anonymitet och en motståndshandling mot förtryckarstaten.
Ja. Deras ekonomi, folkbokföring m.m. bör vara öppet sökbara, så att man kan bevaka hur de lever. Det går från att man vill kunna hålla koll på om lokala KSOer plötsligt bygger en pool och se om det finns något märkligt i att en större infrastrukturinvestering i ens kommun börjar på ett visst ställe, till att man kan enkelt kan följa toppolitikernas bolagsengagemang och fastighetsaffärer.
Reinfeldt försöker hålla sig undan och har antagligen skyddade uppgifter, men hans aktiebolag har samma adress som hans sambo, en lägenhet vid Vasaparken. Helin är inga problem att hitta. Löfven är det värre med, och så borde det givetvis inte vara.
Ja, om man tror att det är en bra idé att folk ska kunna hålla sina förehavanden gömda, vilket då även makthavarna kan göra.