Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-09, 10:39
Medlem
handtralalas avatar
En person swishade mig precis 14 kr, och skrev sen direkt efter att det blev fel och bad mig swisha tillbaka. Verkar vara en person med utländsk bakgrund som bor i Östergötland. När jag söker efter personens namn på eniro så är det nummer som dyker upp bara en siffra ifrån mitt eget nummer. Själva swishen kom dock från ett annat nummer så inte otroligt att personen ifråga velat swisha 14 spänn mellan två av sina konton men skrivit fel.

Det jag är fundersam kring är om det finns någon risk för mig eller om jag bara ska swisha tillbaka de 14 kronorna till ursprungsnumret?
Citera
2024-09-09, 10:44
Medlem
Vem bråkar om 14:-. Låt bli att swisha och svara inte.
Citera
2024-09-09, 10:47
Medlem
HomoDeuss avatar
Swisha tillbaka såklart.
Citera
2024-09-09, 10:48
Medlem
YouNailedIts avatar
Du är inte skyldig att swisha tillbaka pengarna. 14 kr är dessutom en liten struntsumma. Misstänker att det är ett barn som skickat fel. Upp till dig om du får dåligt samvete och vill göra rätt för dig.
Citera
2024-09-09, 10:52
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
En person swishade mig precis 14 kr, och skrev sen direkt efter att det blev fel och bad mig swisha tillbaka. Verkar vara en person med utländsk bakgrund som bor i Östergötland. När jag söker efter personens namn på eniro så är det nummer som dyker upp bara en siffra ifrån mitt eget nummer. Själva swishen kom dock från ett annat nummer så inte otroligt att personen ifråga velat swisha 14 spänn mellan två av sina konton men skrivit fel.

Det jag är fundersam kring är om det finns någon risk för mig eller om jag bara ska swisha tillbaka de 14 kronorna till ursprungsnumret?

Verkar väl som ett uppenbart misstag, och det är ingen som har bett dig släppa ifrån dig pengar som är dina.
Citera
2024-09-09, 10:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Swisha alltid tillbaka till ursprungsnumret. Då sitter man säkert. Bedrägerier och pengatvätt bygger ofta på swish-kedjor så man bör alltid bryta kedjan om man misstänker något.
Citera
2024-09-09, 11:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Du är inte skyldig att swisha tillbaka pengarna. 14 kr är dessutom en liten struntsumma. Misstänker att det är ett barn som skickat fel. Upp till dig om du får dåligt samvete och vill göra rätt för dig.

Man är defintivt skyldig att swisha tillbaka pengar man fått av misstag. Min farhåga var mer om det var ett bedrägeriförsök. Liksom, vem swishar 14 spänn? Det är en 38-årig man som skickat.

https://www.swish.nu/faq/private/en-framling-har-swishat-mig-av-misstag
Citera
2024-09-09, 11:17
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Swisha tillbaka såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Verkar väl som ett uppenbart misstag, och det är ingen som har bett dig släppa ifrån dig pengar som är dina.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Swisha alltid tillbaka till ursprungsnumret. Då sitter man säkert. Bedrägerier och pengatvätt bygger ofta på swish-kedjor så man bör alltid bryta kedjan om man misstänker något.

Ok, bra. Då litar jag på Flashback och swishar tillbaka. Skulle någon "hacka mitt bank-id" och tömma mina konton så vet jag vem jag ska hemsöka efter att jag gått i personlig konkurs och fått ta livet av mig för att jag inte klarar att betala mina skulder.
Citera
2024-09-09, 11:19
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem bråkar om 14:-. Låt bli att swisha och svara inte.

Jag undrar förvisso också vem som bråkar om 14 spänn men att inte svara verkar ju också rätt onödigt om det är ett genuint misstag av den gode Abdulr@hman.
Citera
2024-09-09, 11:20
Medlem
Swisha tillbaka till de numret du fick pengarna ifrån så är de inga problem ifall du nu väljer att swisha de 14 kronorna
Citera
2024-09-09, 11:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Du ska inte swisha tillbaka. Låt personen ordna det med sin bank.

Välkänt lurendrejeriförsök. De försöker tajma in när du använder bank-id och på något sätt kan de då ta pengar från dig.

Banken, banken, banken är alltid svaret när detta händer. Har inget med dig att göra.
Citera
2024-09-09, 11:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Swisha tillbaka såklart.
Nej! En person som fått pengarna felaktigt har ingen skuld i detta.

Upp till avsändaren och dess bank att reda upp.
Jävla Flashback att komma med dåliga råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in