Citat:
Ursprungligen postat av
Katchingan
https://unt.se/nyheter/artikel/man-m...emiska-sjukhus
Mannen greps i torsdags i förra veckan och våldtäkterna ska ha ägt rum på Akademiska sjukhuset i december 2021, vilket SVT Uppsala var först med att rapportera om.
Samma man är även misstänkt för en tredje våldtäkt. Den ska ha skett i slutet av augusti i år på en annan adress i Uppsala.
Mannen häktades i helgen. Han nekar till samtliga brottsmisstankar men häktades på den starkare misstankegraden, sannolika skäl.
– Två av de misstänkta våldtäkterna har ägt rum i en vårdande situation på Akademiska sjukhuset 2021, men jag uttalar mig inte om vilka roller de olika personerna hade eller andra omständigheter i ärendet, säger assistentåklagare Karin Persson till UNT.
Akademiska sjukhuset uppger att det var först under måndagen som man fick kännedom om de misstänkta våldtäkterna.
Är det samma kräk som våldtog en äldre kvinna inom vården, artikel kom väldigt lägligt i samband. Någon som vet?
Vet ej om samma person.
Men en sak vet jag, då patienten Sverige är väldigt sjuk och inte heller denna gång kommer kunna hantera de patogener den dragit på sig, behövs akut oberoende utredare både från utlandet och politiskt oberoende expertgrupper inom landet för att göra en korrekt diagnos så rätt o effektiv behandling kan startas för tillfrisknande.
Hur, hantera roten till det onda som sker och hur förebygga ytterligare attacker.