Citat:
Bolaget borde inte ens vara p brsen. Det enda de gr r att kra med sin bonusutdelning, men det blir inget vrde i aktien p sikt.
Minus i stolpform:
- Grn omstllning kommer bli katastrof fr aktiegarna = Omstllning fossiloberoende och elektrifiering kommer kosta mer n det ger (Ls: Northvolt!)
- Fr stor konkurrens anlggningsmaskiner industri
- Rvarumarknad slagig globalt
- Valutakursrrelser slagiga globalt
- Leveranskedjor globalt slagiga
- Stor konkurrens frn Asien
- Nya aktrer p marknaden
- Omstllning teknik och politiska krav p milj kommer kosta mycket och pverka resultatet (dvs aktien kommer bli en valuetrap)
- Innovation och teknik kommer kosta fr mycket
Kan Volvo klara sig sjlv framver? Jag talar om lastvagnar och inte Cars givetvis. Vi har sett inom bilindustrin att det behvs konsortium fr att verleva kommer Volvo g samma de tillmtes inom en +10 rsperiod? Volvo som enskild aktie r inget jag skulle rekommendera om man vill sova tryggt om natten och vara en passiv aktiegare de nrmaste 60 ren. Utdelningarna kommer p sikt inte vara hllbara pga globala marknaden.
Minus i stolpform:
- Grn omstllning kommer bli katastrof fr aktiegarna = Omstllning fossiloberoende och elektrifiering kommer kosta mer n det ger (Ls: Northvolt!)
- Fr stor konkurrens anlggningsmaskiner industri
- Rvarumarknad slagig globalt
- Valutakursrrelser slagiga globalt
- Leveranskedjor globalt slagiga
- Stor konkurrens frn Asien
- Nya aktrer p marknaden
- Omstllning teknik och politiska krav p milj kommer kosta mycket och pverka resultatet (dvs aktien kommer bli en valuetrap)
- Innovation och teknik kommer kosta fr mycket
Kan Volvo klara sig sjlv framver? Jag talar om lastvagnar och inte Cars givetvis. Vi har sett inom bilindustrin att det behvs konsortium fr att verleva kommer Volvo g samma de tillmtes inom en +10 rsperiod? Volvo som enskild aktie r inget jag skulle rekommendera om man vill sova tryggt om natten och vara en passiv aktiegare de nrmaste 60 ren. Utdelningarna kommer p sikt inte vara hllbara pga globala marknaden.
Tack fr din frklaring.
Ja jag kan hlla med dig om konkurrensen frn Asien som jag i framtiden kommer bli nnu vrre. Fr de tillverkar ju de facto inte lngre enbart skit dr borta. Vad det gller anlggningsmaskiner.
Nr det gller lastbilar s finns det faktiskt ingen som r i nrheten av Volvo nr det gller kvalitet och prestanda. Volvo r ett vlknt namn som str fr kvalitet. Det gr inte kinesernas bussar och lastbilar som spyr ut sin skit hr p gatorna.
Du nmnder dock deras konkurrens p tre av dina punkter s jag bakar ihop dem.
Vad menar du med valuta kursen skulle vara ett problem fr?
Jag delar inte heller din sikt om att deras utdelning r ett problem. Snarare tvrtom det fr folk att verkligen kpa Volvo fr att de fr med tiden tillbaka sina investerade pengar.
Det finns fretag i Sverige som gr bra men dr pengarna slarvas och slsas bort p skit istllet fr att ge dem till aktiegarna (ls Nibe). Hade Volvo snlat som det smlndska fretaget och aldrig haft ngon hg utdelning s hade folk trttnat p ha aktien i portfljen.
Att inte ha utdelning r en sak man gr nr fretaget r i behov av pengar eller ett s.k "frhoppningsbolag". Men det delen har Volvo lmnat bakom sig fr lnge sedan och drfr r det helt okej med bde utdelning och bonusutdelningarna som kommit ibland.
Vilket bolag egentligen skulle du sova lugnt med p natten d nr du har en horisont p 60 r?
Finns ju inget sdant enskilt bolag verhuvudtaget och framfr allt inget svenskt s lnge det ser ut som det gr i landet. ven om det r ett annat mne.