Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vilka benövningar?

Du har hängt länge på forum. Du kan själv räkna upp övningar och träningsformer som tränar benen.
Citera
2024-09-12, 17:49
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Vilka benövningar?
Utfall i olika varianter är också riktigt bra för ben. Benpressen duger den med men jag håller nog ändå med om att knäböj är den ultimata övningen för att bygga styrka och massa för benen. Utgår bara från mig själv och hur jag upplever övningen.

Om jag bara fick välja två övningar för benen så skulle det nog bli front och vanliga knäböj.
Citera
2024-09-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Frontböj skulle jag säga är likvärdigt med knäböj.

Med det sagt så är det nog ytterst få som enbart gör frontböj och inte knäböj.
Klarar man inte bra knäböj så är det mer eller mindre kört med frontböj.

Frontböj är en variant bara. Det är fortfarande knäböj.
Citera
2024-09-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du har hängt länge på forum. Du kan själv räkna upp övningar och träningsformer som tränar benen.

Ja, jag har redan räknat upp övningen... 😄

Nä men seriöst, knäböj med skivstång är grunden. Kan utföras på lite olika sätt. Utfall, bulgariska splits, step-ups, benpress är också bra övningar OM man har knäböj som bas!
Citera
2024-09-12, 23:25
Medlem
Citat:
Frontböj är en variant bara. Det är fortfarande knäböj.
Nej knäböj och frontböj är två olika övningar.
Det finns variationer av knäböj, frontböj är dock ingen variant av knäböj.

Annars kan vi säga att benpress är en variant bara för att man böjer knäna.

Eller att pull ups är en variant av latsdrag.
Citera
2024-09-13, 00:08
Medlem
Citat:

Annars kan vi säga att benpress är en variant bara för att man böjer knäna.

Eller att pull ups är en variant av latsdrag.

Trams.
Citera
2024-09-13, 00:11
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:

Jadu min vän, det första man får upp när man googlar 'frontböj' är "Frontböj är en variant av knäböj".
Citera
2024-09-13, 09:02
Medlem
Citat:
Trams.

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Jadu min vän, det första man får upp när man googlar 'frontböj' är "Frontböj är en variant av knäböj".
För att beskriva frontböj.
Det är fortfarande inte samma övning vilket var min poäng.

Blir ju löjligt om vi säger att allt som kan ses som en variant är samma sak trotts att det kan skilja sig rejält imellanåt.

Frontböj är en variant bara. Det är fortfarande knäböj
Nej knäböj är back squats och frontböj är front squats.

Man säger ju inte att knäböj fortfarande är frontböj.
Knäböj är knäböj som har ett typiskt utförande och frontböj är frontböj med sitt typiska utförande.

Så visst man kan säga att det kan ses som en variant när man beskriver det, men det är ju inte samma sak.
Citera
2024-09-13, 09:06
Medlem
Huhhhhhs avatar
Jag är nästan lite tvärtom. Går inte att anstränga sig lika mycket med nätta små övningar som t.ex bänkpress

Efter att ha pressat mig själv på benpassat är jag riktigt glad, efter överkroppspass mer lite nöjd. Men självklart är det ett jävla helvete att köra några 5RM i knäböj
Citera
2024-09-13, 11:10
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Skillnaden är väl att frontböj belastar framsida lår lite mer än den vanliga knäböjen. För den som har svårt att gå riktigt djupt i knäböj är frontböjen bra för att nå djup.

Jag brukar börja mina benpass med frontböj, sedan gå över till knäböj och efter det går jag tillbaks till fronten igen som avslut. Frontböjen är också bra för att bygga bättre stabilitet i bålmusklerna.
Citera
2024-09-13, 11:31
Medlem
Citat:
För att beskriva frontböj.
Det är fortfarande inte samma övning vilket var min poäng.

Blir ju löjligt om vi säger att allt som kan ses som en variant är samma sak trotts att det kan skilja sig rejält imellanåt.

Frontböj är en variant bara. Det är fortfarande knäböj
Nej knäböj är back squats och frontböj är front squats.

Man säger ju inte att knäböj fortfarande är frontböj.
Knäböj är knäböj som har ett typiskt utförande och frontböj är frontböj med sitt typiska utförande.

Så visst man kan säga att det kan ses som en variant när man beskriver det, men det är ju inte samma sak.

Du kan göra knäböj med stången högt eller lågt på ryggen, frontböj, pressböj (overhead squats), knäböj med hantlar antingen vid sidan eller i axelhöjd eller i press, knäböj med viktskiva mot bröstet, motsvarande knäböj med kettlebell, landmine böj etc etc. I samtliga dessa kan du också variera fotbredden eller använda hälklack för ytterligare variation.

Alla dessa är variationer på grundövningen knäböj. Ingen av dessa är exakt lik den andra. Till och med variationerna high bar/low bar ger liiite olika effekt och har liiite olika teknik. Så de är ju med din logik olika övningar.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2024-09-13 kl. 11:40.
Citera
2024-09-13, 14:41
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Skillnaden är väl att frontböj belastar framsida lår lite mer än den vanliga knäböjen. För den som har svårt att gå riktigt djupt i knäböj är frontböjen bra för att nå djup.

Jag brukar börja mina benpass med frontböj, sedan gå över till knäböj och efter det går jag tillbaks till fronten igen som avslut. Frontböjen är också bra för att bygga bättre stabilitet i bålmusklerna.
Jojo, men personen i fråga skrev "frontböj är dock ingen variant av knäböj", vilket är ett direkt felaktigt påstående.

Citat:
Du kan göra knäböj med stången högt eller lågt på ryggen, frontböj, pressböj (overhead squats), knäböj med hantlar antingen vid sidan eller i axelhöjd eller i press, knäböj med viktskiva mot bröstet, motsvarande knäböj med kettlebell, landmine böj etc etc. I samtliga dessa kan du också variera fotbredden eller använda hälklack för ytterligare variation.

Alla dessa är variationer på grundövningen knäböj. Ingen av dessa är exakt lik den andra. Till och med variationerna high bar/low bar ger liiite olika effekt och har liiite olika teknik. Så de är ju med din logik olika övningar.
mic drop. Regnpojken kommer inte klara att resa sig efter detta inlägg, trots alla sina frontböj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in