Citat:
Ursprungligen postat av
Bonobo22
Du vänder allt uppochner, precis som staten vill att du ska göra.
Det samhälle som vi har NU bygger på att det finns snutar och militärer som vanliga människor inte kan besegra med våld eller bara kan besegra med oerhörda förluster och lidande genom revolution. Staten har vapenlagar för att vanliga människor inte bara ska kunna gå och köpa ett vapen och skjuta ihjäl en politiker.
Visst, folk borde kanske ha mer tillgång till vapen. Fast redan nu är det inte direkt svårt för vem som helst att lagligt skaffa vapen.
Och jag tror du har missuppfattat något... Det är knappast polis och militär som håller folket i schack. Folket är och kommer alltid vara många gånger fler än både de styrande och alla poliser som finns. Hade folk velat, hade de kunnat ta makten. Tro inget annat...
Citat:
Anarkismen däremot bygger på att åtminstone alla vuxna människor som är klara i skallen fredligt ska besluta saker tillsammans.
Genom konsensus... Det är ju ett lite flummigt begrepp och det funkar kanske med mindre grupper, men inte för att styra ett land.
Tror du själv att konsensus ens är möjligt att uppnå i ett stort land och att det går att använda för att fatta beslut?
Anarki fungerar möjligen med små grupper, inte stora samhällen...
Jag anar du är ganska ung kring 30. 27-32? Jag har rätt eller hur?