2024-09-13, 15:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vi har kommit fram till ett system hur samhället ska styras. Det må inte vara perfekt men ännu kan man åtminstone påverka genom att offentligt yttra sin åsikt och att rösta. I en diktatur har vanliga medborgare noll inflytande. Så vårt system är i varje fall bättre än det...

Eller skulle du lika gärna vilja bo i Nordkorea?

Fan vad dum i huvudet du är. Varför startar du ens en tråd!

Du och jag har INTE varit med om att bestämma att det ska finnas en stat med onaturliga hierarkier, politiker, snutar och lagar. Det är en minoritet på runt 1% som har TVINGAT på alla andra detta med våld. Sedan är de flesta bara så otroligt fega eller hjärntvättade så att de spelar med i den här charaden.
Senast redigerad av Bonobo22 2024-09-13 kl. 15:33.
Citera
2024-09-13, 15:31
Citat:
Det finns både bra och dåligt. Att bara se det bra är kanske naivt, men att bara se det dåliga är överdrivet negativt.

Fundera också på detta. Även om ditt liv inte är bra så finns kanske andra som har ett bra liv. Kan du inte glädjas med andra?

Varför vill du få det att se ut som att jag bara ser det negativa?
Citera
2024-09-13, 15:32
Medlem
Ur en evolutionär vinkel är människan optimerad för att överleva i sin nisch, precis som alla andra arter.
Dock har inga arter kunnat bilda civilisationer och bygga kärnvapen. Så människan är som en schimpans med dess drifter i en glasbutik,

Vilket antagligen kommer sluta illa för humanoiden, antagligen utrotar vi oss själva eller utvecklar teknologi och integrerar den med oss själva tills en ”vanlig” människa inte finns, vi är nått annat då.
Citera
2024-09-13, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Narcissism, eller helt enkelt ett stabilt, gott självförtroende - som varje vuxen karl bör ha efter 30 år fyllda. Men visst, fortsätt med ditt pinsamma raljerande mot "onda världen", den enda som förlorar på det är i slutändan du själv.

Haha, du bygger ditt liv på lögner och kallar det självförtroende.

Sådana som du gör att ALLA vi "vanliga människor" förlorar mot politiker, kapitalister och byråkrater hela tiden. Det är du som är en förrädare mot dina medmänniskor.
Citera
2024-09-13, 15:37
Medlem
p00ninos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Haha, du bygger ditt liv på lögner och kallar det självförtroende.

Sådana som du gör att ALLA vi "vanliga människor" förlorar mot politiker, kapitalister och byråkrater hela tiden. Det är du som är en förrädare mot dina medmänniskor.
Ja och du är säkert i bräschen av revolutionen när du sitter och skummar "Huey Long" och andra ämnen du snappat upp på nån impotent högersida på wikipedia
Väx upp, världen är tyvärr materialistisk min vän.
Citera
2024-09-13, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Ja och du är säkert i bräschen av revolutionen när du sitter och skummar "Huey Long" och andra ämnen du snappat upp på nån impotent högersida på wikipedia
Väx upp, världen är tyvärr materialistisk min vän.

Huey Long var ju egentligen ingen stor tänkare, men han gjorde mycket bra för vanliga människor, vilket troligen är skälet till att de mördade honom. Det är ett roligt citat.

Jag har studerat filosofi på universitetet och läst flera av de stora anarkistiska och libertarianska tänkarna.
Citera
2024-09-13, 16:02
Medlem
Citat:
Fan vad dum i huvudet du är. Varför startar du ens en tråd!

Du och jag har INTE varit med om att bestämma att det ska finnas en stat med onaturliga hierarkier, politiker, snutar och lagar. Det är en minoritet på runt 1% som har TVINGAT på alla andra detta med våld. Sedan är de flesta bara så otroligt fega eller hjärntvättade så att de spelar med i den här charaden.

Jag har väl inte varit med om att besluta det heller, och jag är knappast odelat positiv till hur samhället är och hur det styrs.

Men om du är smart och har läst så mycket, borde du inse att det alltid bildas hierarkier. Kanske därför kommunism aldrig har fungerat särskilt bra. Jag antar du har läst Orwell?

Och vad skulle hända om vi fick total anarki? De som är fysiskt starka och dominanta skulle troligen leda resten av folkmassorna.

Så det är möjligt att det inte går att skapa ett samhälle utan hierarkier, varför det vi har kanske inte är totalt skräp. Politiker har för höga löner, skatter är för höga, folk borde ha mer frihet och annat... Fast det finns få exempel på samhällen som fungerat bättre än Sverige åtminstone för några decennier sen. Det må låta naivt, men Sverige sågs faktiskt som en förebild i hela världen.

Utöver detta så rankas ofta nordiska länder ännu högt när det gäller lycka...
Citera
2024-09-13, 16:07
Avstängd
Citat:
Jag har väl inte varit med om att besluta det heller, och jag är knappast odelat positiv till hur samhället är och hur det styrs.

Men om du är smart och har läst så mycket, borde du inse att det alltid bildas hierarkier. Kanske därför kommunism aldrig har fungerat särskilt bra. Jag antar du har läst Orwell?

Och vad skulle hända om vi fick total anarki? De som är fysiskt starka och dominanta skulle troligen leda resten av folkmassorna.

Så det är möjligt att det inte går att skapa ett samhälle utan hierarkier, varför det vi har kanske inte är totalt skräp. Politiker har för höga löner, skatter är för höga, folk borde ha mer frihet och annat... Fast det finns få exempel på samhällen som fungerat bättre än Sverige åtminstone för några decennier sen. Det må låta naivt, men Sverige sågs faktiskt som en förebild i hela världen.

Utöver detta så rankas ofta nordiska länder ännu högt när det gäller lycka...

Du vänder allt uppochner, precis som staten vill att du ska göra.

Det samhälle som vi har NU bygger på att det finns snutar och militärer som vanliga människor inte kan besegra med våld eller bara kan besegra med oerhörda förluster och lidande genom revolution. Staten har vapenlagar för att vanliga människor inte bara ska kunna gå och köpa ett vapen och skjuta ihjäl en politiker.

Anarkismen däremot bygger på att åtminstone alla vuxna människor som är klara i skallen fredligt ska besluta saker tillsammans.
Citera
2024-09-13, 16:07
Medlem
Övriga djur dödar väl av hunger? Eller i självförsvar?

Men ju närmare släktingar de är med människor, av desto fler destruktiva anledningar dödar de andra.

Chimpanser dödar ibland varandra, eller stympar varandra, tex som bestraffning (efter våldtäkt som även förekommer bland apor) eller av vrede orsakat av att ha blivit kränkta. Känns bekant eller hur?

Katter sägs leka med möss innan de dödar dom, men det tror jag är ett resultat av att katten är mätt på mat från människor, och bara fångar och dödar möss av tristess eller på kul för att instinkter driver dom till detta. Människor dödar väl ändå aldrig varandra av den anledningen, men kampsport kanske existerar av samma anledning....

Människan är dåligt pga vi aldrig blir "mätta", och att vi ständigt tävlar socialt, dels inom vår egen grupp men särskilt mot andra grupper (krig). Jag tror inte något annat djur ägnar sig åt något liknande.

Män skulle kunna betrakta sig som mätta, att de har tillräckligt, och sluta delta i tävlingar om mer resurser eller status, eller om sex med kvinnor (som ratar män utan tävlingsinstinkt) och därigenom leva enkla behagliga liv. Dessa män kallar sig själva för mgtow.
Citera
2024-09-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Ur en evolutionär vinkel är människan optimerad för att överleva i sin nisch, precis som alla andra arter.
Dock har inga arter kunnat bilda civilisationer och bygga kärnvapen. Så människan är som en schimpans med dess drifter i en glasbutik,

Vilket antagligen kommer sluta illa för humanoiden, antagligen utrotar vi oss själva eller utvecklar teknologi och integrerar den med oss själva tills en ”vanlig” människa inte finns, vi är nått annat då.

Människan har faktiskt en troligen unik egenskap, och det är att nog ingen annan varelse på jorden eller åtminstone däggdjur, kan leva i lika varierande miljöer. Människor lever i städer, på öar med nästan konstant is och snö, i heta djungeler, i öknen etc. T.o.m. i rymden kan folk bo, åtminstone tillfälligt. Dessutom är människan som "däggdjur" kanske nummer 1 i antal, vilket innebär även enligt evolutionsteorin, att vi är "the fittest"...

Och vi har kanske redan ändrats kraftigt för längesen jämfört med "andra" däggdjur...
Citera
2024-09-13, 16:19
Medlem
Citat:
Du vänder allt uppochner, precis som staten vill att du ska göra.

Det samhälle som vi har NU bygger på att det finns snutar och militärer som vanliga människor inte kan besegra med våld eller bara kan besegra med oerhörda förluster och lidande genom revolution. Staten har vapenlagar för att vanliga människor inte bara ska kunna gå och köpa ett vapen och skjuta ihjäl en politiker.

Visst, folk borde kanske ha mer tillgång till vapen. Fast redan nu är det inte direkt svårt för vem som helst att lagligt skaffa vapen.

Och jag tror du har missuppfattat något... Det är knappast polis och militär som håller folket i schack. Folket är och kommer alltid vara många gånger fler än både de styrande och alla poliser som finns. Hade folk velat, hade de kunnat ta makten. Tro inget annat...

Citat:
Anarkismen däremot bygger på att åtminstone alla vuxna människor som är klara i skallen fredligt ska besluta saker tillsammans.

Genom konsensus... Det är ju ett lite flummigt begrepp och det funkar kanske med mindre grupper, men inte för att styra ett land.

Tror du själv att konsensus ens är möjligt att uppnå i ett stort land och att det går att använda för att fatta beslut?

Anarki fungerar möjligen med små grupper, inte stora samhällen...

Jag anar du är ganska ung kring 30. 27-32? Jag har rätt eller hur?
Senast redigerad av Snobird 2024-09-13 kl. 16:21.
Citera
2024-09-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Varför vill du få det att se ut som att jag bara ser det negativa?

Hur mycket har du skrivit inom de senaste timmarna som är positivt? Du "erkände" det kanske finns goda människor men det är något av det enda jag kommer ihåg. Utöver det en massa negativism...

Så det du själv skriver ger det intrycket plus att du kallar dig själv "pessimist"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in