Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-17, 22:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Vad sjutton är det här för soppa?

Kaos och konflikter i svenska skidförbundet (framför allt i skidförbundets styrelse)

https://www.aftonbladet.se/sportblad...miljoner-borta
https://www.aftonbladet.se/sportblad...t-elitidrotten

Citat:
Den 21 maj kommer en anmälan in till Riksidrottsnämnden. Vice ordföranden i Svenska skidförbundets styrelse Stefan Bessman anser sig ha blivit hotad till livet.

Upprinnelsen till allt är offentlig kritik mot Svenska skidförbundet. Något det funnits gott om på såväl sociala medier som i olika diskussionsforum kopplade till sporten under det senaste året.

För den alpina delen av Svenska skidförbundet är i knipa. Dokument Sportbladet kommit över visar att det budgeterade underskottet på 3,7 miljoner nu beräknas sluta med en total förlust på nästan 10 miljoner kronor.

Men det blir också förvirrande när man i artiklarna hela tider pratar om svenska skidförbundet när det verkar vara en konflikt uteslutande inom den alpina grenen. Dåligt av Brenning på Aftonbladet att inte tydliggöra det. Och att det också förts fram kritik offentligt har jag inte sett något om.

Dock att den alpina grenen rent sportsligt har misskötts under flera är något som varit tydligt för mig och det är något som jag kommenterat flera gånger i alpintrådarna här på FB.
Citera
2024-09-17, 23:03
Medlem
Megaforces avatar
Hur kan de få 10 miljoner i underskott när de nästan inte har någon verksamhet med några högt meriterade alpina åkare?
Citera
2024-09-17, 23:18
Moderator
Hjv9s avatar
Förstod först inte vad saken handlade om men efter lite uppfriskning av minnet insåg jag att upprinnelsen var diskussionen om Lisa Hörnblad och förbundets fartsatsning som Vinterstudion hade i vintras. Det var den diskussionen som föranledde skidförbundets inlägg på sociala medier där man ansåg sig nödgade att svara och rätta till några faktafel i Vinterstudions inslag. Inlägget och kommentarerna finns fortfarande kvar såg jag och det var väl inte särskilt snyggt skött kan jag tycka.

Att det annars skulle framförts gott om kritik är jag också frågande till. Visst har det kommit ut några nyhetsartiklar om ekonomiska förluster osv. men det är nästan det enda. Här inne diskuteras alpint mycket sparsamt och vad jag sett på andra sociala medier är det liknande där.

Även utan dessa personliga vendettor har det stått klart ganska länge att den alpina delen av förbundet varit rätt misskött. Vilket vi ser konsekvenserna av sportsligt.
Citera
2024-09-17, 23:51
Medlem
Utah att veta något i sakfrågan framstår Bessman som en stor pajas som inte är mogen för kritisk diskussion. Att hänga upp sig på att ”han måste neutraliseras” när han tydligen på ett oprofessionellt sett härjat i kommentarsfält, tolka det som ett mordhot och polisanmäla mejlarna är patetiskt.

Citat:
I en diskussion på Facebook i vintras grep förbundets vice ordförande Stefan Bessman in och svarade på upprörda kommentarer. Tonen i de meddelanden Sportbladet sett är konfrontativ och Bessman svarar bland annat att ”det är inte lönt att försöka förklara fakta för en viss gruppering”.
– Det var kanske mindre bra hur jag uttryckte mig på Facebook. Men att det ska leda till att man måste tysta mig…
Efter att ha uppmärksammats på ordväxlingen valde skidförbundet att stänga kommentarsmöjligheten. Den aktionen föranledde i sin tur en reaktion från Bessmans styrelsekollega Lisa Åberg, som ansåg att agerandet kunde uppfattas som oprofessionellt.
I ett mejl till förbundets ordförande Karin Mattsson beskriver Åberg hur aktionen skapat irritation, och bifogar ett mejl från en person som menar att förbundet genom att strypa diskussionen ”lägger locket på” och ”målar in sig i ett hörn där man klart och tydligt talar om att man inte kan hantera kritik”.
Mejlaren menar sedan att Bessman, som varit inne och diskuterat, ”måste neutraliseras!”.
Ett ordval som nu står i centrum för konflikten
…..
När Bessman, som även sitter i riksidrottsförbundets styrelse, fick det nu aktuella mejlet till sig kopplade han in Riksidrottsförbundets säkerhetsansvarig. Efter diskussion med denne valde Bessman sedan också att rapportera mejlet till polisen.
Men utöver det anmälde han dessutom styrelsekollegan Lisa Åberg till Riksidrottsnämnden.
Varför anmälde du Lisa Åberg?
– Som ledamot i Riksidrottsstyrelsen har jag anmälningsplikt vid hot. Jag ställdes därför inför en situation där jag behövde anmäla och då gjorde jag det.
Anklagelsen i anmälan till Riksidrottsnämnden är att Lisa Åberg ”tagit befattning med och agerat budbärare av ett mycket hotfullt meddelande som tar sikte på mig i min egenskap av idrottsledare” och ”vidare agerat och agerar fortsatt på ett sätt som skyddar avsändaren av meddelandet, sa att det inte ska kunna utredas vem denne är.”
Kravet från förbundets vice ordförande är nu att Lisa Åberg stängs av från all idrottslig verksamhet i Sverige.
Citera
2024-09-18, 00:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Lite mera om kaoset: https://www.svt.se/sport/vintersport...idrottsnamnden

Av Aftonbladets artiklar framgick det inte att det var kritiken i Vinterstudion som var det som startade det hela.
Citera
2024-09-18, 00:09
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Förstod först inte vad saken handlade om men efter lite uppfriskning av minnet insåg jag att upprinnelsen var diskussionen om Lisa Hörnblad och förbundets fartsatsning som Vinterstudion hade i vintras. Det var den diskussionen som föranledde skidförbundets inlägg på sociala medier där man ansåg sig nödgade att svara och rätta till några faktafel i Vinterstudions inslag. Inlägget och kommentarerna finns fortfarande kvar såg jag och det var väl inte särskilt snyggt skött kan jag tycka.

Att det annars skulle framförts gott om kritik är jag också frågande till. Visst har det kommit ut några nyhetsartiklar om ekonomiska förluster osv. men det är nästan det enda. Här inne diskuteras alpint mycket sparsamt och vad jag sett på andra sociala medier är det liknande där.

Även utan dessa personliga vendettor har det stått klart ganska länge att den alpina delen av förbundet varit rätt misskött. Vilket vi ser konsekvenserna av sportsligt.

Problemet med fartsatsningen verkar ha varit en kulturkrock av stora mått. Landslagschef Lars Melin anställde österrikaren Kurt Mayr som tidigare hjälpt bland annat Renate Götschl till världstoppen. Bauhaus sköt till miljonbelopp till "Team Åre 2019", med uttalade mål att vinna störtloppet i Kitzbühl 2021 och OS-guld i samma gren 2022. Mayr hade fått mer eller mindre fria händer att forma satsningen efter eget huvud men resultaten uteblev ju. Lin Ivarsson, Helena Rapaport, Ida Dannewitz och Lisa Hörnblad är idag mellan 25-29 år och alla har slutat. Samtliga har vittnat om härskartekniker och förminskanden från Mayrs sida. Utvärderingsformulär fylldes i efter varje säsong men Melin tyckte att det var bara att "anpassa sig och lyssna till den som vet bättre" enligt åkarna. Vidare skulle åkarna dricka läkande teer och ha salladshuvud på knäet vid smärta.
Senast redigerad av katw 2024-09-18 kl. 00:12.
Citera
2024-10-18, 08:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Skidförbundet har årsmöte i helgen.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...ngd-mot-alpint

https://www.aftonbladet.se/sportblad...ensk-skidsport

https://www.svt.se/sport/vintersport...ets-ordforande

Intressant vilken konkret förändring av skidförbundets verksamhet det är som man vill få till. Det handlar alltså inte bara om alpint utan man "på lång sikt att försöka skapa en större bredd" och "vi halkar efter ur ett resultatperspektiv, både på vissa delar av längdsidan och den alpina sidan".
Citera
2024-10-20, 14:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Anders Furbeck vald till ny ordförande efter att årsmötet gått emot valberedningen.

Citat:
Ny ordförande i skidförbundet

Anders Furbeck har valts till ny ordförande i Svenska skidförbundet. Han tar över efter Karin Mattson. Furbeck nominerades av nio distrikt i Götaland och vann med röstsiffrorna 22-20 mot Jonas Bauer.

Det har varit ett turbulent år för förbundet med interna stridigheter och polisanmälningar.

Lisa Åberg, styrelseledamot, avgick självmant under årsmötet och uttryckte kritik mot styrelsens hantering av konflikterna innan hon lämnade lokalen i dag. Furbeck var inte valberedningens förslag, det var Bauer.
(SVT Text)
Citera
2024-10-20, 19:34
Medlem
bcdefgs avatar
nån med insikt som vet vilka sakfrågor som står i fokus av konflikten? Eller är det "progressivitet" mot "förändringsobenägna"?
Citera
2024-10-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
nån med insikt som vet vilka sakfrågor som står i fokus av konflikten? Eller är det "progressivitet" mot "förändringsobenägna"?

Har jag förstått det rätt om traditionalisterna vann?
Citera
2024-10-21, 19:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

I grunden en konflikt inom alpint som sedan spritt sig till styrelsen. Styrelsebråket utlöstes av kritik som fördes fram i SVT:s Vinterstudion och hur enskilda styrelseledamöter gick ut och svarade på denna kritik. Men det verkar också som det funnits någon form av konflikt eller motsättning när det gäller styrelsen som går ett par år tillbaka. Så är inte en renodlad konflikt mellan traditionalister och förnyare även om det finns en sådan dimension också. Samt kanske också avundsjuka på den välmående längdverksamheten inom skidförbundet (?).
Citera
2024-10-22, 13:49
Medlem
Det finns en edel att läsa här om bakgrunderna till konflikterna (på engelska).
https://www.skitrotter.com/swedish-s...rld-of-sports/
Citat:
Ai sammanfattar: I Artikeln beskriver konflikter inom Svenska skidförbundet som involverar dåligt ledarskap, bristande kommunikation och beslut som missgynnar åkarna. Den kritiserar förbundet för maktmissbruk och själviska intressen, vilket har lett till en skadlig arbetsmiljö och splittringar mellan åkare och tränare. Specifika exempel inkluderar uppsägningar och hanteringen av ekonomiska resurser. Artikeln betonar behovet av reformer för att förhindra ytterligare negativa konsekvenser för svensk skidåkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in