2024-09-18, 19:55
Medlem
Va sjuk en vecka, jobbade 4 dagar och blev sjuk igen. Har inget sjukintyg, kommer jag behöva sjukintyg direkt eller kan jag vara sjukskriven i ytterligare 7 dagar? Alltså sjuk 7, frisk 4, sjuk 7, nu krävs intyg?

Jag har jobbat i tio år på samma ställe och aldrig varit sjukskriven men går igenom en personlig kris och har inte hunnit ringa min läkare på vårdcentralen då dom stänger tidigt.
Citera
2024-09-18, 20:01
Medlem
HBTKuks avatar
Du vet redan att du kommer behöver sjuka dig i sju dagar till? Hur kan du veta det redan?
Citera
2024-09-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Du vet redan att du kommer behöver sjuka dig i sju dagar till? Hur kan du veta det redan?
Det är psykisk ohälsa och familjetragedi. Om det blir 2 eller 7 dagar vet jag ej än
Citera
2024-09-18, 20:05
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmonAmarth
Det är psykisk ohälsa och familjetragedi. Om det blir 2 eller 7 dagar vet jag ej än
Jag förstår och beklagar.

Med tanke på att det aldrig hänt förr bör detta gå att förklara för din arbetsgivare utan större bekymmer.

Krya.
Citera
2024-09-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag förstår och beklagar.

Med tanke på att det aldrig hänt förr bör detta gå att förklara för din arbetsgivare utan större bekymmer.

Krya.
Jag tycker också dom bör ha överseende men vill veta den rent juridiska biten om någon vet
Citera
2024-09-18, 20:18
Medlem
Charlie-Whites avatar
Vet inte hur det fungerar men hade mitt barn hemma sjuk i 4 dagar förra veckan och sjuk 2 dagar den här veckan. Tydligen behöver jag nu lämna intyg till försäkringskassan för det. (Han var på förskolan mellan sjukdagarna)
Citera
2024-09-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmonAmarth
Va sjuk en vecka, jobbade 4 dagar och blev sjuk igen. Har inget sjukintyg, kommer jag behöva sjukintyg direkt eller kan jag vara sjukskriven i ytterligare 7 dagar? Alltså sjuk 7, frisk 4, sjuk 7, nu krävs intyg?

Jag har jobbat i tio år på samma ställe och aldrig varit sjukskriven men går igenom en personlig kris och har inte hunnit ringa min läkare på vårdcentralen då dom stänger tidigt.

Om du blir sjuk igen inom fem dagar, så görs inget nytt karensavdrag, men alla behöver lämna in ett läkarintyg från dag sju, även vid avbrott. Det räknas som en sammanhängande period.
Citera
2024-09-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Vet inte hur det fungerar men hade mitt barn hemma sjuk i 4 dagar förra veckan och sjuk 2 dagar den här veckan. Tydligen behöver jag nu lämna intyg till försäkringskassan för det. (Han var på förskolan mellan sjukdagarna)

Du vabbade
Citera
2024-09-18, 20:27
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du vabbade
Ja precis, men brukar vara sjuk i 7 dygn i rad för att behöva skicka in intyg.
Citera
2024-09-18, 21:58
Medlem
Du behöver ett sjukintyg efter 7- dagen från den nya perioden du har varit borta. Helg är inräknat i de. Gäller alltså inte bara arbetsdagar.

Nu vet jag inte anledningen men ta kontakt med läkare. Har din arbetsplats företagshälsovård kan du få hjälp den vägen också.
Viktigaste är att ha god dialog med chefen.
Citera
2024-09-18, 22:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2024-09-18, 23:53
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
Du behöver ett sjukintyg efter 7- dagen från den nya perioden du har varit borta. Helg är inräknat i de. Gäller alltså inte bara arbetsdagar.

Nu vet jag inte anledningen men ta kontakt med läkare. Har din arbetsplats företagshälsovård kan du få hjälp den vägen också.
Viktigaste är att ha god dialog med chefen.

Det gällde ju en familjetragedi och då ska inte nödvändigtvis Företagshälsan kopplas på. Förmodligen tycker arbetsgivaren att hen får kontakta sin familjeläkarmottagning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in