Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är bra att man diskuterar planer för hur man ska nå hela vägen till en seger. Det är bra därför att det visar att man inte är nöjda med att fortsätta kriget såsom det ser ut nu och bara mala på.

Frågan är bara vad som resulterar i en seger. Vad får ryssarna och framförallt då Putin att kasta in handduken och ge upp?

Det känns som en svår sak att planera i detalj. Ukrainarna har förstås mycket mer kunskap och information om hur ryssarnas läge är. De känner också ryssarna utan och innan, så många ggr är det nästan som att ukrainarna läser ryssarnas innersta tankar innan de ens själva tänker tanken.
Missförstå mig rätt men det fetstilta ovan i din text.
Har de nått "halvvägs" till segern än eller hur ser det ut? Hur långt har de kommit i projektet mot segern tänker du?
Med tanke på att en seger för Ukraina borde se ut som följande: Ryssen har lämnat områdena Donbass, Luhansk och Zaporitza (eller hur det nu än stavas - det södra området ovan och snett ovan Krim).
Citera
2024-09-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
380 miljarder dollar ! är siffror som nämns vid en enkel googling. Så mycket har Zelensky bränt av och inte lyckats erövra en endaste potatisåker från de ryska undermänniskorna som knappt har vapen.

Å andra sidan så existerar Ukraina fortfarande som självständig nation. Inte illa pinkat av ett av Europas fattigaste länder mot världens näst största militärmakt.
Citera
2024-09-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Har de nått "halvvägs" till segern än eller hur ser det ut? Hur långt har de kommit i projektet mot segern tänker du?
Med tanke på att en seger för Ukraina borde se ut som följande: Ryssen har lämnat områdena Donbass, Luhansk och Zaporitza (eller hur det nu än stavas - det södra området ovan och snett ovan Krim).

Troligen innehåller planen en strategi hur Ukraina gör det omöjligt för Ryssland att fortsätta kriget. Typ att man i ännu större skala attackerar ammunitionsförråd, oljeraffinaderier, slår ut transportfordon och skär av försörjningslinjer samt vilka medel man behöver för att klara uppnå målet.

Men jag ser inte att Ryssland kommer lämna ockuperade Ukraina förrän det verkligen gått långt med förstörelse och många döda. Jag hoppas att jag har fel, men jag tror på flera år långt krig.
Citera
2024-09-18, 21:04
Medlem
Citat:

Segern är hemma, precis som i Afghanistan för Ryssland.
Det är ju bara fråga om hur bråttom man har att utropa sig som segrare.

Ukraina har inga planer på att kasta in handduken.
Är du förvånad?
Citera
2024-09-18, 21:29
Medlem
Citat:
Troligen innehåller planen en strategi hur Ukraina gör det omöjligt för Ryssland att fortsätta kriget. Typ att man i ännu större skala attackerar ammunitionsförråd, oljeraffinaderier, slår ut transportfordon och skär av försörjningslinjer samt vilka medel man behöver för att klara uppnå målet.

Men jag ser inte att Ryssland kommer lämna ockuperade Ukraina förrän det verkligen gått långt med förstörelse och många döda. Jag hoppas att jag har fel, men jag tror på flera år långt krig.
Då undrar jag hur Ukraina skall hålla ut, stå ut med alla döda och hur de skall lyckas få fram fler soldater att ersätta alla döda. Ryssland har avsevärt fler människor (fler att rekrytera från) att ersätta de döda soldaterna med således är deras uthållighet i antal soldater avsevärt större.

Jag ser ingen utväg för Ukraina att vinna detta krig.
En lösning är att Västländerna sätter in trupp eller liknande och då blir det troligtvis världskrig och nukleära smällare regnar på oss alla = definitivt att Ukraina förlorar samt resten av världen förlorar också.
Citera
2024-09-18, 21:38
Medlem
Citat:
380 miljarder dollar ! är siffror som nämns vid en enkel googling. Så mycket har Zelensky bränt av och inte lyckats erövra en endaste potatisåker från de ryska undermänniskorna som knappt har vapen.
Det är ryssarna som fokuserar på att erövra potatisåkrar, ukrainarna lägger istället resurser på att skjuta så många av dem som möjligt när de gör detta.
Citera
2024-09-18, 22:00
Medlem
Citat:
Då undrar jag hur Ukraina skall hålla ut, stå ut med alla döda och hur de skall lyckas få fram fler soldater att ersätta alla döda. Ryssland har avsevärt fler människor (fler att rekrytera från) att ersätta de döda soldaterna med således är deras uthållighet i antal soldater avsevärt större.

En lösning är att Västländerna sätter in trupp eller liknande och då blir det troligtvis världskrig och nukleära smällare regnar på oss alla = definitivt att Ukraina förlorar samt resten av världen förlorar också.

Tungt för Ukraina absolut, men det går riktigt dåligt för Ryssland. Vi ser deras militära förmåga sjunker som en sten. Det handlar inte bara om att ha folk, utan även att vara motiverade. Ryssar vet inte ens riktigt varför de krigar, men ukrainare är jättemålmedvetna och vet varför de krigar.

Sådant är avgörande. Inte hur många människor man är i respektive land. Se hur USA förlorat flera krig mot mycket mindre länder.
Citera
2024-09-19, 00:59
Medlem
Citat:

Senast i dag bombade Ukraina ett ryskt vapenlager. Där rök 2,000 miljarder för ryssarna.

Citat:
The target attacked was a warehouse of missiles and ammunition worth $200 billion. At least 10 Russian soldiers guarding the arsenal was killed, according to the report.
Citera
2024-09-19, 16:17
Medlem
Citat:

Numera vinns inte krig enbart av numerären. Antalet ryska träskallar att sätta en hjälm på är inte det viktigaste.
Citera
2024-09-19, 21:39
Moderator
vfs avatar
Läs första inlägget innan ni postar. Det handlar INTE om Nato, de båda sidornas förluster eller en resa till USA.

SKÄRPNING/Mod
Citera
2024-09-19, 21:42
Avstängd
Citat:
Tungt för Ukraina absolut, men det går riktigt dåligt för Ryssland. Vi ser deras militära förmåga sjunker som en sten. Det handlar inte bara om att ha folk, utan även att vara motiverade. Ryssar vet inte ens riktigt varför de krigar, men ukrainare är jättemålmedvetna och vet varför de krigar.

Sådant är avgörande. Inte hur många människor man är i respektive land. Se hur USA förlorat flera krig mot mycket mindre länder.
Och hur vet du något om deras motivation om jag får fråga, jag vet inget om Ukrainas men jag känner en ett antal ryssar på jobbet och dom berättar att hemma i Ryssland är man enormt motiverad.
Citera
2024-09-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Och hur vet du något om deras motivation om jag får fråga, jag vet inget om Ukrainas men jag känner en ett antal ryssar på jobbet och dom berättar att hemma i Ryssland är man enormt motiverad.

Konstigt för när man intervjuar ryssar så verkar de vara väldigt brydda över frågan om varför man krigar i Ukraina och motivationen att själv kriga på fronten verkar vara rekordlåg.

Kämpa på du med att ljuga om verkligheten.

Men visst, kriget kommer att pågå i flera år till och en eller två miljoner till kommer att dö i kriget. Kanske även dina ryssars kompisar och dina arbetskamrater för de blir väl inkallade de med och ställer givetvis glatt upp på att åka till fronten då.

Zelensky sade också nyligen i en intervju att Putin har inte en tanke på att avsluta kriget utan försöker bara så split mellan folk här i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in