Citat:
Ursprungligen postat av
gammgubbe
För många år sedan var jag med i unionen men gick ur av ideologiska skäl efter att en feminist ”integrationsexpert ” hade skrivit något olämpligt på unionens hemsida. För några år sedan gick jag med i unionen igen då det började gå dåligt för företaget jag arbetade på. Ett år senare blev jag uppsagd men eftersom jag var med i facket kickade deras inkomstförsäkring in. Jag hade jättemånga sparade semesterdagar vilka räknades som inkomst så jag fick faktiskt mer i ersättning när jag var arbetslös än när jag hade lön. Detta hade inte hänt om jag inte var med i facket. Nu jobbar jag på en myndighet och har en trygg anställning men är med i facket ändå. Detta mest för att jag får billiga personförsäkringar. Hade jag tecknat dessa privat hade det blivit dyrare än medlemsavgiften.
Precis.
Om man tror att facket ska hjälpa en med att behålla jobbet, höja ens lön eller göra arbetsplatsen bättre så kan man lika gärna gå ur.
Man är med i första hand för inkomstförsäkringen och lite annat erbjudanden. Men också vetskapen att ju fler medlemmar desto bättre kollektivavtal.