• 1
  • 2
2024-09-19, 19:51
Medlem
Ni som har varit med i facket men sen gått ur det, vad har varit för och nackdelar? Är det någon skillnad förutom den ekonomiska biten med att inte betala fackavgiften?

Jag är med i facket och och jag har varit det sen jag började på mitt jobb för 11 årsen, så jag har inte mycket att jämföra med. Faktum är att jag är både fackombud och skyddsombud men på senare tid har jag tänkt mer och mer på att dra mig ur då jag känner och vet att facket gör ingenting.
Det finns extrema problem på min arbetsplats och facket står bara och tittar på, dom gör absolut INGET för att få saker och ting bättre för medarbetarna. Jag börjar bli riktigt less på deras kassa "arbete". Dom skyddar folk som borde få sparken och pissar folk i ansiktet som förtjänar det bästa. Så ja, inombords vet jag att jag vill och kommer nog gå ur facket men jag vill ändå ha inputs om huruvida det är bra eller dåligt att vara med vs inte vara med i facket.
Citera
2024-09-19, 21:47
Moderator
Maviels avatar
Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2024-09-19, 21:56
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Ni som har varit med i facket men sen gått ur det, vad har varit för och nackdelar? Är det någon skillnad förutom den ekonomiska biten med att inte betala fackavgiften?

Jag är med i facket och och jag har varit det sen jag började på mitt jobb för 11 årsen, så jag har inte mycket att jämföra med. Faktum är att jag är både fackombud och skyddsombud men på senare tid har jag tänkt mer och mer på att dra mig ur då jag känner och vet att facket gör ingenting.
Det finns extrema problem på min arbetsplats och facket står bara och tittar på, dom gör absolut INGET för att få saker och ting bättre för medarbetarna. Jag börjar bli riktigt less på deras kassa "arbete". Dom skyddar folk som borde få sparken och pissar folk i ansiktet som förtjänar det bästa. Så ja, inombords vet jag att jag vill och kommer nog gå ur facket men jag vill ändå ha inputs om huruvida det är bra eller dåligt att vara med vs inte vara med i facket.

För många år sedan var jag med i unionen men gick ur av ideologiska skäl efter att en feminist ”integrationsexpert ” hade skrivit något olämpligt på unionens hemsida. För några år sedan gick jag med i unionen igen då det började gå dåligt för företaget jag arbetade på. Ett år senare blev jag uppsagd men eftersom jag var med i facket kickade deras inkomstförsäkring in. Jag hade jättemånga sparade semesterdagar vilka räknades som inkomst så jag fick faktiskt mer i ersättning när jag var arbetslös än när jag hade lön. Detta hade inte hänt om jag inte var med i facket. Nu jobbar jag på en myndighet och har en trygg anställning men är med i facket ändå. Detta mest för att jag får billiga personförsäkringar. Hade jag tecknat dessa privat hade det blivit dyrare än medlemsavgiften.
Citera
2024-09-20, 00:04
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
För många år sedan var jag med i unionen men gick ur av ideologiska skäl efter att en feminist ”integrationsexpert ” hade skrivit något olämpligt på unionens hemsida. För några år sedan gick jag med i unionen igen då det började gå dåligt för företaget jag arbetade på. Ett år senare blev jag uppsagd men eftersom jag var med i facket kickade deras inkomstförsäkring in. Jag hade jättemånga sparade semesterdagar vilka räknades som inkomst så jag fick faktiskt mer i ersättning när jag var arbetslös än när jag hade lön. Detta hade inte hänt om jag inte var med i facket. Nu jobbar jag på en myndighet och har en trygg anställning men är med i facket ändå. Detta mest för att jag får billiga personförsäkringar. Hade jag tecknat dessa privat hade det blivit dyrare än medlemsavgiften.
Precis.

Om man tror att facket ska hjälpa en med att behålla jobbet, höja ens lön eller göra arbetsplatsen bättre så kan man lika gärna gå ur.

Man är med i första hand för inkomstförsäkringen och lite annat erbjudanden. Men också vetskapen att ju fler medlemmar desto bättre kollektivavtal.
Citera
2024-09-20, 10:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2024-09-21, 09:19
Medlem
Beror helt på vilket fack det är.

I ts fall är han ju själv en del av facket, som skyddsombud har man rätt mycket mandat att tex stoppa verksamheten om man anser det behövas.

Men förstår samtidigt om man får insyn och märker att övriga inte har samma syn på saken som en själv, och inte gör det som är tänkt.

För egen del så vet jag (är i styrelsen lokalt, så har viss insyn) att facket gör väldigt mycket centralt för att vi ska få till vettiga avtal, och har lyckats stoppa mycket tokigheter arbetsgivaren vill införa, samt även gör vi mycket lokalt, tex ser till att nya får rätt inplacering, att individer som halkat efter lönemässigt (inte pga prestation, utan pga att lönerna höjts så nyanställda får högre lön än de som jobbat längre) satsas på när det är revision, osv

Billigare försäkringar är också en bonus, samt att organiserade i vårt fack får mer medel (totalt sett) än oorganiserade vid löneförhandlingarna varje år.
Citera
2024-09-27, 00:55
Avstängd
Storanglarens avatar
Facket har spelat ut sin roll. Hur lätt som helst att runda det idag. Har själv erfarenhet av det på mitt jobb. Vi hade en rejält 53-årig gnällspik som också var fackligt aktiv. Vi tröttnade på hans ständiga gnäll om uteblivna lönehöjningar, avtal och förhandlingar och allt sånt. Gubbgrinig, gnällig och bitter mest hela tiden så han fick gå på grund av "arbetsbrist" 31 maj.
Sedan lät vi sommaren och semestrarna gå och sedan utlystes tjänsten igen något modifierad så det inte är exakt samma tjänst och skriven så att den som haft den inte kan söka den igen (lade till ett krav på utbildning som vi vet att han inte har). Den nye, en pigg och entusiastisk 24-åring börjar nu tisdag 1 oktober. Givetvis är han inte med i facket.
Citera
2024-09-27, 01:07
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Finns ingen som helst anledning att vara med i facket numera och har inte funnits de senaste 30 åren. Gör nåt roligt för pengarna istället eller ännu bättre, spara dom till ålderns höst.
Citera
2024-09-27, 18:15
Medlem
Jag gick ur IF metall för ett par år sedan.. Skillnaden är att jag sparar över 600kr/mån och inte sponsrar sosseriet.. Lönehöjning osv får du ändå.
Gå ur skiten.
Citera
2024-10-04, 13:29
Jag är inte med i facket.. kommer förmodligen ångra det om det blir strul.. eller?
Sitter man där själv då och ska "förhandla" med chefen om man blir uppsagd? Är det bara att säga jaha, tack och adjö om man blir uppsagd utan att vara med i facket?
Citera
2024-10-04, 13:51
Medlem
Londiniums avatar
Absolut nej till facket. Arbetat i 25 år nu och aldrig varit med
Citera
2024-10-04, 14:59
Medlem
Det är dels upp till vad det är för fack, är det typ kommunal, handels, IF metall eller liknande så är svaret NEJ!!!! De tar bara hutlöst betalt för ingenting och man hjälper främst ett par arbetsskygga slappisar få lite betalda resor och middagar och sponsrar S med en stor slant.

Är det typ SI eller Akavia och likande är det väl möjligen lite mer relevant då de faktiskt erbjuder en del bra föreläsningar, workshops osv.

Men generellt är A-kassan det väsentliga och sedan dessa delade på sig har ju facket givetvis blivit betydligt svagare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in