Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-19, 18:16
Medlem
Kan ngon beskriva grnsen mot Libanon. OM Israel skulle knna sig tvungen att utka sin kontroll in i Libanon hur ser geografin ut dr. r det helt omjligt med marktrupp? Vgar lr vl finnas? IDF pstr att det finns komplexa tunnelsystem ven hr.

Frsker frst hur Israel skall kunna terfra mnniskorna som evakuerades i norr i tidigt skedd samtidigt som de skall borga fr deras skerhet. Hur skall det g till utan att de ockuperar ytterligare kilometer eller flera mil in i Libanon?

(Det r konstigt. Alla skjuter bara raketer. Drnare. Flygplan. Allt r p distans.)
Citera
2024-09-19, 19:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Frsker frst hur Israel skall kunna terfra mnniskorna som evakuerades i norr i tidigt skedd samtidigt som de skall borga fr deras skerhet. Hur skall det g till utan att de ockuperar ytterligare kilometer eller flera mil in i Libanon?

(Det r konstigt. Alla skjuter bara raketer. Drnare. Flygplan. Allt r p distans.)
En sakkunnig som uttalade sig p TV4-nyheterna spekulerade i att det r precis detta som Israel frsker stadkomma med personskarna och walkie-talkierna.

Dvs att syftet r att provocera Hizbollah till att attackera, s att Israel fr en fullgod anledning att g in i Libanon.

Men jag tror inte att Hizbollah r s korkade att de tar betet.
De r uppenbarligen inte s sugna p att kriga med israelerna, trots att de r s stora i kften.
Citera
2024-09-19, 19:35
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Kan ngon beskriva grnsen mot Libanon. OM Israel skulle knna sig tvungen att utka sin kontroll in i Libanon hur ser geografin ut dr. r det helt omjligt med marktrupp? Vgar lr vl finnas? IDF pstr att det finns komplexa tunnelsystem ven hr.

Israel har tidigare ervrat Libanon och krt ut PLO 1982.
Citera
2024-09-19, 19:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Hur skulle Israel anfalla Hizbollah?

Efter de senaste dagarnas hndelser kan ocks den omvnda frgan stllas. Vilka stt har Israel inte fr att angripa Hizbollah?
Citera
2024-09-19, 20:27
Medlem
Israel kan vinna i Libanon ganska enkelt ligger man lra att det blir krig kommer befolkningen vnda sig mot Hizbollah. Befolkningen i Libanon vill inte bli bombade som gaza och r nog inte speciellt lyckliga p Hizbollah nu nr kriget r mycket nra svarar Hizbollah med ngra robotar som lyckas trcnga igenom Irondome s r det fullt krig och Libanon kommer om ngra mnader se ut som gaza ett land i ruiner.

Iran inser ochs nu att dom r vldigt nra ett krig med Israel och att dom aldrig kan vinna det iran kommer frska kyla ner situationen gissar jag.

Hizbollah kommer antagligen bli utsparkade frn libanon om ngra r ingen vill ha dom dr
Citera
2024-09-19, 20:27
Medlem
Hizbollah har sin egen position i Libanon och regionalt (mest Syrien) att tnka p. Visst hatar de Israel, men de r inte bengna att tappa styrka mot en vermktig fiende. Vilket de nu redan har gjort i och med personskarna och walkietalkarna. Nasrallah ser galla ver Israel, men s fr det vara bra med det, de r i praktiken vingklippta nu.
Citera
2024-09-19, 20:31
Medlem
Man ska ochs komma ihg att Israel har all rtt i vrlden att g in i libanon som har avfyrat 8000 robotar mot Israel.
Israel har rtten p sin sida och ingen kommer gnlla om dom gr in mer n ngra f skurkstater som iran ryssland osv
Citera
2024-09-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Israel har tidigare ervrat Libanon och krt ut PLO 1982.

Det krig som helt eller delvis lg till grund fr skapandet avHezbollah? 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-09-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Efter de senaste dagarnas hndelser kan ocks den omvnda frgan stllas. Vilka stt har Israel inte fr att angripa Hizbollah?

Orkar Israel rent politiskt att g in med marktrupp? Mnga skulle d?
Citera
2024-09-19, 21:34
Medlem
Citat:
Orkar Israel rent politiskt att g in med marktrupp? Mnga skulle d?
Ja det gr dom frgan r om dom vill det r ett beslut dom inte kan backa frn sedan. Tror Israel undviker det och bombar i stllet man kanske gr in och tar ngon mil fr att f en buffert zon mot Libanon men mer blir det nog inte. Men ju mer motstnd terroristerna i libanon gr desto mer kommer Israel och bomba dom
Citera
2024-09-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse142
Israel kan vinna i Libanon ganska enkelt ligger man lra att det blir krig kommer befolkningen vnda sig mot Hizbollah. Befolkningen i Libanon vill inte bli bombade som gaza och r nog inte speciellt lyckliga p Hizbollah nu nr kriget r mycket nra svarar Hizbollah med ngra robotar som lyckas trcnga igenom Irondome s r det fullt krig och Libanon kommer om ngra mnader se ut som gaza ett land i ruiner.

Iran inser ochs nu att dom r vldigt nra ett krig med Israel och att dom aldrig kan vinna det iran kommer frska kyla ner situationen gissar jag.

Hizbollah kommer antagligen bli utsparkade frn libanon om ngra r ingen vill ha dom dr

Jag har ocks frsttt att ingen riktigt gillar att deras land r i klorna p Hezbollah. Men efter 1982 s skall enligt uppgift Hezbollah ha uppsttt i det vakuum som skapades efter kriget.

Alla talar om hur starka Hezbollah r. Vette f-n. De verkar inte kunna trffa ngot alls dr uppe i norr. Men det r skillnad p att ha mekaniserat infanteri inne p Libanons omrde.

Jag undrar om Israel fr gra detta fr USA. Jag tror USA bromsar. Pootin gr allt fr att f igng ett krig med Hezbollah (fr Gaza r klart va? 🤷🏼‍♂️). r det hr personskardebaclet tillrckligt fr att Hezbollahs skall eskalera? Hur? Hur skall de gra det? Genom att skjuta fler raketer som slr ned i ngon ken ngonstans?
Citera
2024-09-19, 22:09
Medlem
Citat:
Jag har ocks frsttt att ingen riktigt gillar att deras land r i klorna p Hezbollah. Men efter 1982 s skall enligt uppgift Hezbollah ha uppsttt i det vakuum som skapades efter kriget.

Alla talar om hur starka Hezbollah r. Vette f-n. De verkar inte kunna trffa ngot alls dr uppe i norr. Men det r skillnad p att ha mekaniserat infanteri inne p Libanons omrde.

Jag undrar om Israel fr gra detta fr USA. Jag tror USA bromsar. Pootin gr allt fr att f igng ett krig med Hezbollah (fr Gaza r klart va? 🤷🏼‍♂️). r det hr personskardebaclet tillrckligt fr att Hezbollahs skall eskalera? Hur? Hur skall de gra det? Genom att skjuta fler raketer som slr ned i ngon ken ngonstans?
Exakt dom kan liksom inte gra s mycket mot Israel. Tror inte usa bestmmer hur Israel ska gra dom har laglig rtt att g in i Libanon. Men Israel vill nog inte grna gra det heller det r dyrt man mste okupera omrden efter det och ha permanent militr personal dr. Det bsta fr alla r att Hezbollah bara ger upp och jag tror faktist inte det r s lmgt ifrn den punkten nu. Dom kan frska strida men dom kommer inte ha en chans utan kommer bli utplnade.
Bttre live ti fight another day typ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in