Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-19, 14:28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Allt som är söder om slussen RESVÄGSMÄSSIGT räknas som söderorter.

Österort existerar inte , har aldrig gjort eller kommer att göra.

Vad menar du resvägsmässigt??? Om du åker till Kummelnäs eller Siggesta Gård så färdas du absolut inte söderut. Du färdas österut. Bara för att epitetet "Österort" inte existerar så kan ni inte sitta och trolla med fiktiva kartor och resvägar.
Citera
2024-09-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vad menar du resvägsmässigt??? Om du åker till Kummelnäs eller Siggesta Gård så färdas du absolut inte söderut. Du färdas österut. Bara för att epitetet "Österort" inte existerar så kan ni inte sitta och trolla med fiktiva kartor och resvägar.

Jodå

Om du är i tex Solna och skall till Kummelnäs så måste du ta dej över på södra sidan av stockholm
dvs på andra sidan slussen som delar södra och norra stockholm.
Även om din slutdestination ligger NORR om Slussen så måste du passera över på södra sidan
för att ta dej dit. Därav södra stockholm.

Så resonerar alla, tex fotbolls sverige

Nacka FC spelar i div 2 södra i fotboll
Citera
2024-09-19, 14:45
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jodå

Om du är i tex Solna och skall till Kummelnäs så måste du ta dej över på södra sidan av stockholm
dvs på andra sidan slussen som delar södra och norra stockholm.
Även om din slutdestination ligger NORR om Slussen så måste du passera över på södra sidan
för att ta dej dit. Därav södra stockholm.

Så resonerar alla, tex fotbolls sverige

Nacka FC spelar i div 2 södra i fotboll

Ja om du börjar från Solna, ja. Jag tänker mig givetvis att man börjar från Slussen. Jag vet inte om du åkt till Österort någon gång men det är en rak resa österut.

Det finns förresten andra alternativ. Om du börjar i Solna kan du åka till Vaxholm och ta färjan över, och sedan köra till Gustavsberg, Orminge, Nacka etc.

Nacka ligger så pass nära centrum att det skulle jag kunna tycka det är OK att bunta ihop med söder (även om kartan indikerar något annat). Att Orminge skulle vara söder dock tycker jag är en helgalen tanke.
Citera
2024-09-19, 23:41
Medlem
Lagt citat som citat

Citat:
med den logiken, så tycker du alltså att det ska klassas som "söderort"…?

För mig får du gärna använda begreppet Österort. Har inget alls emot att språket utvecklas i takt med bebyggelsen. Har bara inte sett det komma än, men kör på så får vi se vart det tar vägen. Kanske får du draghjälp av nya tunnelbanan när den kommer igång.
Senast redigerad av Halleluljah 2024-09-19 kl. 23:46. Anledning: Fel formattering på citat
Citera
2024-09-19, 23:46
Medlem
mickenyqvist123s avatar
[quote=Halleluljah|89571170]
Citat:
med den logiken, så tycker du alltså att det ska klassas som "söderort"…?

För mig får du gärna använda begreppet Österort. Har inget alls emot att språket utvecklas i takt med bebyggelsen. Har bara inte sett det komma än, men kör på så får vi se vart det tar vägen. Kanske får du draghjälp av nya tunnelbanan när den kommer igång.

Jag tycker bara att snubbens argument var svagt, angående "resväg".

Det är som att säga att Malmö inte ligger i södra Sverige ifall vägarna dit helt plötsligt var avstängda (i ett fiktivt hypotetiskt scenario) så man var tvungen att åka igenom Finland och runt hela kontinenten eller ta en färja. Malmö för mig kommer alltid vara en stad som ligger i Skåne, dvs södra Sverige - eftersom att kartan säger så.

På samma sätt så vägrar jag att benämna de orter som ligger långt österut som "söderort" - bara för att "man måste ju åka ner till Slussen för att ta sig dit" tycker jag inte påverkar något. Enligt postern jag argumenterade med så anser han att Sandhamn, Stavsnäs etc är "söderort" enbart för att "man måste åka söderut från Solna för att komma till de platserna"... make it make sense!
Citera
2024-09-20, 00:00
Medlem
Uppdaterar så att citatet hänvisar rätt

Citat:
Jag tycker bara att snubbens argument var svagt, angående "resväg".

Ville bara säga, då du citerade mig som att jag argumenterat för att det ska heta det ena eller andra, att jag inte har någon åsikt egentligen. Ville bara bidra med min bild av hur det kommer sig att något som ligger österut brukar räknas till söderort så som du beskriver.

Det är väl allmänt så att språket beskriver en upplevd snarare än exakt geografisk återgivning. Som att Norrland börjar i den södra halvan av landet.
Senast redigerad av Halleluljah 2024-09-20 kl. 00:04. Anledning: Felmarkerat citat
Citera
2024-09-20, 00:03
Medlem
mickenyqvist123s avatar
[quote=Halleluljah|89571290]
Citat:

Ville bara säga, då du citerade mig som att jag argumenterat för att det ska heta det ena eller andra, att jag inte har någon åsikt egentligen. Ville bara bidra med min bild av hur det kommer sig att något som ligger österut brukar räknas till söderort så som du beskriver.

Det är väl allmänt så att språket beskriver en upplevd snarare än exakt geografisk återgivning. Som att Norrland börjar i den södra halvan av landet.

Jag förstår. Min passionerade diskussion var mer med den andra postern.

Jag förstår ditt argument om Norrland - men jag tycker fortfarande att hans argument var knäppt. Han säger att Slottet är centrum, men att Kummelnäs, som ligger nordöst om Slottet, ska räknas som "söder om Slottet". Jag får inte ihop den ekvationen liksom...
Citera
2024-09-20, 00:08
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vaxholm tillhör "Stockholm Nordost", Lidingö skulle väl kunna klassas som Österort men ligger väl närmre tullarna än typ Bromma?
http://www.taby.se/stockholm-nordost/

Lidingö tycker jag är fair som någon slags norrort, men jag har ingen aning om vad Lidingöborna skulle tycka om det epitetet.

Vaxholm är lurigt eftersom det ligger så satans långt bort. Men jag antar att det också är någon slags norrort, även om det är flummigt deluxe då det verkligen är ett område som är off the grid.
Citera
2024-09-20, 00:09
Medlem
Citat:
Jag förstår. Min passionerade diskussion var mer med den andra postern.

Förstår och uppskattar ditt engagemang i frågan fastän det inte är så noga för mig.
Citera
2024-09-20, 00:12
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Förstår och uppskattar ditt engagemang i frågan fastän det inte är så noga för mig.

Haha, jag är inte så pass passionerad att jag är beredd på att ta en kula för att reda ut detta. Jag vill liksom förstå hur allt funkar, och jag har alltid tyckt att det är intressant att studera kartor.

Egentligen är det konstigaste nog hur epitetet "Österort" aldrig slog igenom. Okej, fair - för 100 år sedan bodde knappt någon där ute, men ändå. Det fanns ju ändå en del saker av intresse där, Skärgården tex... tycker det är skumt att det finns ett väldigt stort område som inte har något övergripande namn.
Citera
2024-09-20, 09:13
Medlem
Allt som klassas söderort måste tillhöra Stockholms stad/stockholms kommun.
Nacka går ej under stockholms kommun/stockholms stad (sköts iaf inte av dem). Inte lidingö heller. Lidingö är egen kommun tex, dvs en egen stadsdel. Precis som huddinge kommun. Ingen av dem klassas som ort (söderort). Och österort finns det inget som kallas. Skarpnäck = söderort, tex.
Senast redigerad av fonzen 2024-09-20 kl. 09:19.
Citera
2024-09-20, 09:16
Medlem
Citat:
... tycker det är skumt att det finns ett väldigt stort område som inte har något övergripande namn.

Fast det gör det ju. Kallas Nacka och Värmdö i vanligt tal.

Behövs inget fräckt nytt namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in