Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-17, 23:17
Medlem
Gradhots avatar
Om man ska definiera vilka kommuner och områden som tillhör österort, vilka är det då man talar om. Jag är väl medveten om att det inte finns någon officiell indelning, men är ändå nyfiken på vad flashback tycker är österort. Enligt mig är Nacka och Värmdö givna som österort. Men är Lidingö och Vaxholm österort?
Citera
2014-10-17, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gradhot
Om man ska definiera vilka kommuner och områden som tillhör österort, vilka är det då man talar om. Jag är väl medveten om att det inte finns någon officiell indelning, men är ändå nyfiken på vad flashback tycker är österort. Enligt mig är Nacka och Värmdö givna som österort. Men är Lidingö och Vaxholm österort?

Vaxholm är norrort obviously.
Citera
2014-10-18, 00:33
Medlem
commercialvalues avatar
Lidingö måste vara österort, aldrig hört någon referera till det på så vis dock.
Citera
2014-10-18, 00:35
Medlem
gato12s avatar
Finns inget österort. Inget som används i dagligt tal iaf.

Är ju bara en jävla massa vatten åt det hållet.

Nacka är snarare söderort.
Citera
2014-10-18, 02:09
Medlem
Östersjön. Finns ingen ort där det är ett hav.
Citera
2014-10-18, 12:13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Finns inget österort. Inget som används i dagligt tal iaf.

Är ju bara en jävla massa vatten åt det hållet.

Nacka är snarare söderort.

Jag har aldrig hört uttrycket österort alls faktiskt. Som sagt finns det knappt någonting åt det hållet, åtminstone inget som inte kan klämmas in under söderort eller norrort.
Citera
2015-12-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gradhot
Vaxholm tillhör "Stockholm Nordost", Lidingö skulle väl kunna klassas som Österort men ligger väl närmre tullarna än typ Bromma?
http://www.taby.se/stockholm-nordost/
Citera
2024-09-18, 14:47
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har aldrig hört uttrycket österort alls faktiskt. Som sagt finns det knappt någonting åt det hållet, åtminstone inget som inte kan klämmas in under söderort eller norrort.

Fast orter som tex Nacka, Orminge, Gustavsberg. Inte fan är det "söderort"? Om man tittar på en karta så funkar varken norrort eller söderort.
Citera
2024-09-19, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Fast orter som tex Nacka, Orminge, Gustavsberg. Inte fan är det "söderort"? Om man tittar på en karta så funkar varken norrort eller söderort.

Strunta i kartan. Tänk istället så här så blir det logiskt varför Nacka i folkmun räknas till Söderort och att det begreppet Österort inte använts historiskt.

I Stockholm är slottet utgångspunkten som avgör numreringen av gatorna. Ju längre från slottet, desto högre nummer på gatan.

För att ta sig till Nacka åker man via Södermalm. Alltså otänkbart tillhåll för inbitna norrortsbor som drar gränsen ”aldrig söder om Söder”.

Med samma logik är hänger Lidingö närmare ihop med norrort fastän ön är som en enklav. Är du båtburen är vägen inte lång till Djursholm och till Danderyd hör dessutom ön Tranholmen som nås via båt från Ropsten. Det är först när vattnet fryser som du kan ta dig till fots till hemkommunen.

Den här uppdelningen har varit lätt att köpa då ingen av öarna österut varit särskilt tättbefolkade. (Nacka och Värmdö består av mer en en större ö per kommun). Men de senaste 20 åren har Nacka och Värmdö expanderat mer än många andra delar av Storstockholm. I Nacka har inte takten klingat av. Kommunen säger sig ”bygga stad” med fokus på Sicklaöns västra delar, som genom Stockholm stads expansion österut (Hammarby sjöstad) under perioden nått en sömlös övergång med stadskvarter som närmar sig varandra. (Nobelberget är snart klart). Utifrån den utvecklingen i kombination med den växande stadens inflöde av nya, lokalhistoriska blinda, invånare,,är det inte omöjligt att Österort är ett begrepp på uppsegling. Men där är vi inte än som det låter.
Citera
2024-09-19, 10:19
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Strunta i kartan. Tänk istället så här så blir det logiskt varför Nacka i folkmun räknas till Söderort och att det begreppet Österort inte använts historiskt.

I Stockholm är slottet utgångspunkten som avgör numreringen av gatorna. Ju längre från slottet, desto högre nummer på gatan.

För att ta sig till Nacka åker man via Södermalm. Alltså otänkbart tillhåll för inbitna norrortsbor som drar gränsen ”aldrig söder om Söder”.

Med samma logik är hänger Lidingö närmare ihop med norrort fastän ön är som en enklav. Är du båtburen är vägen inte lång till Djursholm och till Danderyd hör dessutom ön Tranholmen som nås via båt från Ropsten. Det är först när vattnet fryser som du kan ta dig till fots till hemkommunen.

Den här uppdelningen har varit lätt att köpa då ingen av öarna österut varit särskilt tättbefolkade. (Nacka och Värmdö består av mer en en större ö per kommun). Men de senaste 20 åren har Nacka och Värmdö expanderat mer än många andra delar av Storstockholm. I Nacka har inte takten klingat av. Kommunen säger sig ”bygga stad” med fokus på Sicklaöns västra delar, som genom Stockholm stads expansion österut (Hammarby sjöstad) under perioden nått en sömlös övergång med stadskvarter som närmar sig varandra. (Nobelberget är snart klart). Utifrån den utvecklingen i kombination med den växande stadens inflöde av nya, lokalhistoriska blinda, invånare,,är det inte omöjligt att Österort är ett begrepp på uppsegling. Men där är vi inte än som det låter.

Håller inte med - jag tycker att Österort bör vara ett begrepp här och nu, eftersom du säger så har det blivit en gigantisk befolkningsökning där ute. Jag tycker inte att man kan strunta i kartan helt heller - om du tar tex Siggesta Gård, en populär slags temapark - med den logiken, så tycker du alltså att det ska klassas som "söderort" - trots att man befinner sig nordöst om Slottet, som allt utgår ifrån?

Jag har alltid tyckt att detta var lika skumt som att man kallar stater som Wisconsin, Michigan, Ohio för "the Midwest" - extra komiskt är det för att den tidszon som folket har där är Eastern Time. Jag vet att det beror på att förr i tiden så ansågs allt som var väster om Washington/New York/Philadelphia som "västern" men det är ändå ganska hjärndött att bo i en Mellanvästern stat och följa en östlig tidszon.
Citera
2024-09-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah

Som jag fick lära mig för länge sedan så är det Gustav Adolfs Torg som är utgångspunkten när det gäller numrering av gator i Stockholm. Sedan är det förstås inte så många meter mellan G A Torg och Slottet.
Citera
2024-09-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Allt som är söder om slussen RESVÄGSMÄSSIGT räknas som söderorter.

Österort existerar inte , har aldrig gjort eller kommer att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in