Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-09-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Gustavsberg då. Stavsnäs. Varför kan jag inte kalla dessa orter för Österort, menar du? Vad är de, är de Norrort eller Söderort menar du?

Du kan kalla de för Österort om du vill men för att ett begrepp ska bli allmänt vedertaget så behöver det fylla något slags språkligt behov. Folk behöver ha användning för ordet för att använda det.

Jag ser inga uppenbara sammanhang där det är praktiskt att referera till "Österort" istället för andra vedertagna uttryck som Nacka, Nacka-Värmdö eller Stockholms skärgård.

Nacka och Värmdö klumpas främst ihop när det gäller trafikfrågor. Från Slussen så går t.ex. Nacka-Värmdö-bussarna och lokalpolitiker pratar ofta om Nacka-Värmdö när det gäller trafikfrågor som nya Skurubron.

I folks allmänna medvetande så tror jag att en del sorterar in Nacka i Söderort eftersom de behöver ta sig till södra Stockholm för att ta sig vidare till Nacka. Men de flesta tänker nog inte på Nacka alls i de sammanhangen utan tänker bara på Nacka som Nacka.

I vilka sammanhang behöver vi klumpa ihop Stavsnäs med t.ex Henriksdal och kalla de för "Österort"?

Jag vill bara förstå hur du tänker dig att ordet ska användas, jag har inte sett att du definierat vilka orter som du tycker ingår i "Österorts-begreppet"?
Citera
2024-09-20, 13:48
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Du kan kalla de för Österort om du vill men för att ett begrepp ska bli allmänt vedertaget så behöver det fylla något slags språkligt behov. Folk behöver ha användning för ordet för att använda det.

Jag ser inga uppenbara sammanhang där det är praktiskt att referera till "Österort" istället för andra vedertagna uttryck som Nacka, Nacka-Värmdö eller Stockholms skärgård.

Nacka och Värmdö klumpas främst ihop när det gäller trafikfrågor. Från Slussen så går t.ex. Nacka-Värmdö-bussarna och lokalpolitiker pratar ofta om Nacka-Värmdö när det gäller trafikfrågor som nya Skurubron.

I folks allmänna medvetande så tror jag att en del sorterar in Nacka i Söderort eftersom de behöver ta sig till södra Stockholm för att ta sig vidare till Nacka. Men de flesta tänker nog inte på Nacka alls i de sammanhangen utan tänker bara på Nacka som Nacka.

I vilka sammanhang behöver vi klumpa ihop Stavsnäs med t.ex Henriksdal och kalla de för "Österort"?

Jag vill bara förstå hur du tänker dig att ordet ska användas, jag har inte sett att du definierat vilka orter som du tycker ingår i "Österorts-begreppet"?

Jag anser att alla orter öster om typ Sickla/Nacka bör vara Österort.

Vi har fyra stycken väderstreck. Norr, söder, väster och öster. Men enbart tre av dessa väderstreck appliceras när det kommer till Storstockholm, vilket inte är logiskt år 2024 då även det glömda väderstrecket har en väldigt stor befolkning numera. Man bör kunna paketera in tex Gustavsberg eller Hemmesta i "Österort" ifall Solna paketeras som "Norrort".

Jag tror inte det är några större problem, ifall politikerna började mynta begreppet så skulle folk på sikt följa John. Lite som när de introducerade ordet "hen" - först ville ingen använda det, men det har fått fäste nu flera år senare (jag använder inte det ordet, men folk på flashback använder det ganska ofta) bara för att ta fram ett exempel.
Citera
2024-09-20, 14:43
Medlem
Citat:
Jag anser att alla orter öster om typ Sickla/Nacka bör vara Österort.

Vi har fyra stycken väderstreck. Norr, söder, väster och öster. Men enbart tre av dessa väderstreck appliceras när det kommer till Storstockholm, vilket inte är logiskt år 2024 då även det glömda väderstrecket har en väldigt stor befolkning numera. Man bör kunna paketera in tex Gustavsberg eller Hemmesta i "Österort" ifall Solna paketeras som "Norrort".

Jag tror inte det är några större problem, ifall politikerna började mynta begreppet så skulle folk på sikt följa John. Lite som när de introducerade ordet "hen" - först ville ingen använda det, men det har fått fäste nu flera år senare (jag använder inte det ordet, men folk på flashback använder det ganska ofta) bara för att ta fram ett exempel.

Ja, när du säger allt öster om Sickla så tror jag att du är inne på något. Du är förmodligen långt före din tid men när folk väl har vant sig vid att västra Nacka har tunnebana så tror jag att Sicklaön kommer knytas närmare Stockholm i folks tankevärld medan allt bortom Skurubron kommer klumpas ihop med Värmdö.

Exakt hur de vardagliga benämningarna kommer att se ut går nog inte att spå redan nu men att Nacka som geografisk benämning kommer tappa i popularitet och splittras upp till förmån för andra begrepp håller jag med om. Om jag ser "Österort" som en egen kategori på hemnet runt 2040 så kommer jag skratta och tänka på den här tråden!
Citera
2024-09-20, 16:47
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Ja, när du säger allt öster om Sickla så tror jag att du är inne på något. Du är förmodligen långt före din tid men när folk väl har vant sig vid att västra Nacka har tunnebana så tror jag att Sicklaön kommer knytas närmare Stockholm i folks tankevärld medan allt bortom Skurubron kommer klumpas ihop med Värmdö.

Exakt hur de vardagliga benämningarna kommer att se ut går nog inte att spå redan nu men att Nacka som geografisk benämning kommer tappa i popularitet och splittras upp till förmån för andra begrepp håller jag med om. Om jag ser "Österort" som en egen kategori på hemnet runt 2040 så kommer jag skratta och tänka på den här tråden!

Det vore något. Kanske till och med att den här tråden får all cred, som det blev när Flashbacktråden från 2015 avslöjade att Arne Hegerfors-citatet om kameruns avbytarbänk var en myt!
Citera
2024-09-20, 17:00
Medlem
Citat:
Lidingö tycker jag är fair som någon slags norrort, men jag har ingen aning om vad Lidingöborna skulle tycka om det epitetet.

Vaxholm är lurigt eftersom det ligger så satans långt bort. Men jag antar att det också är någon slags norrort, även om det är flummigt deluxe då det verkligen är ett område som är off the grid.
Kul med att citeras på ett så gammalt inlägg. Vad som ingår i "Stockholm nordost" behöver man inte diskutera eftersom det är bestämt.
http://www.stono.se/

Men i begreppet "norrort", "österort" lägger jag även i att det ska vara en del av Stockholm stad (staden inte kommunen, även om kommunen förvirrande nog kallar sig stad). Då kommer inte Vaxholm med i "norrort" men ex delar av Täby.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_(t%C3%A4tort)
Citera
2024-09-20, 19:22
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Kul med att citeras på ett så gammalt inlägg. Vad som ingår i "Stockholm nordost" behöver man inte diskutera eftersom det är bestämt.
http://www.stono.se/

Men i begreppet "norrort", "österort" lägger jag även i att det ska vara en del av Stockholm stad (staden inte kommunen, även om kommunen förvirrande nog kallar sig stad). Då kommer inte Vaxholm med i "norrort" men ex delar av Täby.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_(t%C3%A4tort)

Känns som att du sannerligen inte legat på latsidan de senaste 9 åren, haha! Du verkar ha full koll.

Jag har lärt mig två saker som jag inte visste tidigare från den här tråden nu - att alla gators numreringar utgår ifrån närhet till Slottet, och att Vaxholm inte är en del av norrort. Och då har jag ändå bott i Stockholm hela mitt liv. Matnyttig tråd, med andra ord.
Citera
2024-10-22, 11:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gradhot
Om man ska definiera vilka kommuner och områden som tillhör österort, vilka är det då man talar om. Jag är väl medveten om att det inte finns någon officiell indelning, men är ändå nyfiken på vad flashback tycker är österort. Enligt mig är Nacka och Värmdö givna som österort. Men är Lidingö och Vaxholm österort?

Stockholms stad är indelat i tre delar innerstaden, västerort och söderort.

Begreppet norrort avser kommuner nord och nordost om stockholms stad.

Begrepoet österort existerar inte.
Citera
2024-10-22, 11:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag antar att de är anti för att det inte är vedertaget och ingen vet vad du menar om du säger Österort? Hela poängen med att säga "söderort" eller "västerort" är ju att folk ska förstå vilket område du menar. Det gör man inte om du säger "österort". Sen kan jag hålla med dig om att det är lite märkligt att det inte finns något namn för det. Som ni har påpekat nu bor det väl en massa folk där ute. Jag förstår på ett sätt varför det skaver att det räknas in i söderort, men jag har nog också sett det på det sättet, att eftersom man tar sig via södra delen av innerstan (Slussen) ut dit så känns det som söderort.

Själv är jag en sån Stockholmare som bott mestadels i västerort, innerstan och norrort. Jag har aldrig bott i söderort och har ingen relation alls till den delen av stan, har aldrig ens tittat på bostäder där. Österort är samma sak, ingen relation till det annat än som ställe jag besökt ibland.

Jäpp men noteta att det bara är innetstan, västerort och söderort som ligger i Stockholms stad, norrort är en samling kommunet nord och nordost om Stockholm.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in