Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Gustavsberg då. Stavsnäs. Varför kan jag inte kalla dessa orter för Österort, menar du? Vad är de, är de Norrort eller Söderort menar du?
Du kan kalla de för Österort om du vill men för att ett begrepp ska bli allmänt vedertaget så behöver det fylla något slags språkligt behov. Folk behöver ha användning för ordet för att använda det.
Jag ser inga uppenbara sammanhang där det är praktiskt att referera till "Österort" istället för andra vedertagna uttryck som Nacka, Nacka-Värmdö eller Stockholms skärgård.
Nacka och Värmdö klumpas främst ihop när det gäller trafikfrågor. Från Slussen så går t.ex. Nacka-Värmdö-bussarna och lokalpolitiker pratar ofta om Nacka-Värmdö när det gäller trafikfrågor som nya Skurubron.
I folks allmänna medvetande så tror jag att en del sorterar in Nacka i Söderort eftersom de behöver ta sig till södra Stockholm för att ta sig vidare till Nacka. Men de flesta tänker nog inte på Nacka alls i de sammanhangen utan tänker bara på Nacka som Nacka.
I vilka sammanhang behöver vi klumpa ihop Stavsnäs med t.ex Henriksdal och kalla de för "Österort"?
Jag vill bara förstå hur du tänker dig att ordet ska användas, jag har inte sett att du definierat vilka orter som du tycker ingår i "Österorts-begreppet"?