Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-20, 09:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Fast det gör det ju. Kallas Nacka och Värmdö i vanligt tal.

Behövs inget fräckt nytt namn.

Fast varför ni så emot namnet Österort när det är ett så logiskt namn?
Citera
2024-09-20, 10:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Jag antar att de är anti för att det inte är vedertaget och ingen vet vad du menar om du säger Österort? Hela poängen med att säga "söderort" eller "västerort" är ju att folk ska förstå vilket område du menar. Det gör man inte om du säger "österort". Sen kan jag hålla med dig om att det är lite märkligt att det inte finns något namn för det. Som ni har påpekat nu bor det väl en massa folk där ute. Jag förstår på ett sätt varför det skaver att det räknas in i söderort, men jag har nog också sett det på det sättet, att eftersom man tar sig via södra delen av innerstan (Slussen) ut dit så känns det som söderort.

Själv är jag en sån Stockholmare som bott mestadels i västerort, innerstan och norrort. Jag har aldrig bott i söderort och har ingen relation alls till den delen av stan, har aldrig ens tittat på bostäder där. Österort är samma sak, ingen relation till det annat än som ställe jag besökt ibland.
Citera
2024-09-20, 10:18
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag antar att de är anti för att det inte är vedertaget och ingen vet vad du menar om du säger Österort? Hela poängen med att säga "söderort" eller "västerort" är ju att folk ska förstå vilket område du menar. Det gör man inte om du säger "österort". Sen kan jag hålla med dig om att det är lite märkligt att det inte finns något namn för det. Som ni har påpekat nu bor det väl en massa folk där ute. Jag förstår på ett sätt varför det skaver att det räknas in i söderort, men jag har nog också sett det på det sättet, att eftersom man tar sig via södra delen av innerstan (Slussen) ut dit så känns det som söderort.

Själv är jag en sån Stockholmare som bott mestadels i västerort, innerstan och norrort. Jag har aldrig bott i söderort och har ingen relation alls till den delen av stan, har aldrig ens tittat på bostäder där. Österort är samma sak, ingen relation till det annat än som ställe jag besökt ibland.

Ja, det verkliga mysteriet här kanske är varför man valde att ge ett namn till västra, norra och södra delarna, men de östra delarna fick inget namn. Man vill ju att det ska vara symmetriskt! "Österort" har en wikipedia artikel, så det är de facto ett officiellt namn, men de skriver också i artikeln att det är ytterst få som använder detta begrepp.

Jag kan inte riktigt förstå varför - det var visserligen glesbefolkat för länge sedan, men folk i stan har ju alltid haft ett intresse av att åka till skärgården, och Österort är ju den gateway som finns till Sandhamn etc.

Förresten, jag tippar på att du helt glömt att du skrev denna post? Jag noterade att när jag citerade dig så var din post från år 2014
Citera
2024-09-20, 10:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ja, det verkliga mysteriet här kanske är varför man valde att ge ett namn till västra, norra och södra delarna, men de östra delarna fick inget namn. Man vill ju att det ska vara symmetriskt! "Österort" har en wikipedia artikel, så det är de facto ett officiellt namn, men de skriver också i artikeln att det är ytterst få som använder detta begrepp.

Jag kan inte riktigt förstå varför - det var visserligen glesbefolkat för länge sedan, men folk i stan har ju alltid haft ett intresse av att åka till skärgården, och Österort är ju den gateway som finns till Sandhamn etc.

Förresten, jag tippar på att du helt glömt att du skrev denna post? Jag noterade att när jag citerade dig så var din post från år 2014

Japp, totalt glömt bort den. Men det känns ju mer aktuellt nu med tanke på expansion och inflyttning. Vi kan väl konstatera att Österort som begrepp inte är mycket hetare nu än för tio år sen
Citera
2024-09-20, 10:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Japp, totalt glömt bort den. Men det känns ju mer aktuellt nu med tanke på expansion och inflyttning. Vi kan väl konstatera att Österort som begrepp inte är mycket hetare nu än för tio år sen

Det komiska är att kanske stans absolut värsta bilköer går att hitta i just "Österort" numera. Man kan sitta fast i timmar där om man har otur, speciellt om det är fint väder ute... under sommaren så åker hela innerstan ut dit för att bada.

Allra värst rent kö-mässigt är nog Solna/Bromma/Ekerö (rusningstid) om jag var tvungen att välja helvetet på jorden från ett trafikperspektiv, men öster om Slussen är numera en stark andrahandare.

Du som kan innerstan och norrort, håller du med om att Brommaområdet är värst eller har du någon egen plats du undviker? Västerort är jag inte ute och snurrar i så ofta, men jag tycker köerna där är lite mildare generellt... iofs det kan gå jävligt sakta där vid Årsta och sen ner till Älvsjö också under rusningstid.

Egentligen så är hela stan problematisk på den fronten. Stockholm är verkligen ingen bra stad för bilförare, det inser man när man åker utomlands och hyr bil och ser hur lätt man cruisar igenom allt.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-09-20 kl. 10:54.
Citera
2024-09-20, 11:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Det komiska är att kanske stans absolut värsta bilköer går att hitta i just "Österort" numera. Man kan sitta fast i timmar där om man har otur, speciellt om det är fint väder ute... under sommaren så åker hela innerstan ut dit för att bada.

Allra värst rent kö-mässigt är nog Solna/Bromma/Ekerö (rusningstid) om jag var tvungen att välja helvetet på jorden från ett trafikperspektiv, men öster om Slussen är numera en stark andrahandare.

Du som kan innerstan och norrort, håller du med om att Brommaområdet är värst eller har du någon egen plats du undviker? Västerort är jag inte ute och snurrar i så ofta, men jag tycker köerna där är lite mildare generellt... iofs det kan gå jävligt sakta där vid Årsta och sen ner till Älvsjö också under rusningstid.

Egentligen så är hela stan problematisk på den fronten. Stockholm är verkligen ingen bra stad för bilförare, det inser man när man åker utomlands och hyr bil och ser hur lätt man cruisar igenom allt.

Jag har aldrig lockats av österort alls faktiskt. Det är väldigt fint, men jag vill ha spårtrafik dit jag bor. Jag kör väldigt lite bil, det var ganska länge sen jag hade egen bil, men har bott på Brommaplan och det är nog värsta stället jag själv bott på trafikmässigt, på många sätt är innerstan mildare. Otroligt mycket trafik och väldigt rörigt. Tyvärr är kollektivtrafiken ingen höjdare heller eftersom Ekerö tömmer sin befolkning där också i pendlingstid. Jag skulle faktiskt aldrig få för mig att bilpendla i Stockholm om jag inte både bodde och jobbade på något rätt perifert ställe. Jag tycker att det är stressande med trafiken och otroligt trist att sitta i kö.

Stockholm blir ju sämre och sämre för bilförare dessutom. I innerstan är det mycket gator som enkelriktas och smalnas av för att få plats med större cykelbanor, ytparkering och gatuparkering plockas bort etc. Högre och högre parkeringsavgifter, trängselskatten och så vidare. Allt sammantaget så blir det viktigare och viktigare med bra kollektivtrafik från bostad till arbete, förbifart eller ej så kommer det aldrig att bli enklare att bilpendla i den här stan utan politiken jobbar målmedvetet för att göra det så besvärligt och dyrt som möjligt.
Citera
2024-09-20, 12:27
Medlem
Inte konstigt alls att "Österort" inte är ett begrepp då det i princip enbart består av Nacka. Söderort består av en hel uppsjö med olika områden, många med egna tunnebane eller pendeltågsstationer, så där finns det ett genuint behov att använda ett samlingsnamn.

Vad skulle vi egentligen tjäna språkligt på att säga "Österort" istället för Nacka? Känns mer förvirrande än förklarande.
Citera
2024-09-20, 12:30
Medlem
Intensivtkloks avatar
Österort är ingen term som använts så känns lite märkligt att försöka definiera det.
Citera
2024-09-20, 12:58
Medlem
Citat:

Vad är det som är logiskt med "Österort"? I vilka sammanhang känner du att ordet skulle kunna vara användbart?
Citera
2024-09-20, 13:00
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Vad är det som är logiskt med "Österort"? I vilka sammanhang känner du att ordet skulle kunna vara användbart?

Vad anser du att Orminge är för något?

Du verkar inte förstå hur mycket människor som faktiskt bor ute i Österort. Om du tror att det är fem hästar och en bonde så är du ute och cyklar.
Citera
2024-09-20, 13:19
Medlem
Citat:
Vad anser du att Orminge är för något?

Du verkar inte förstå hur mycket människor som faktiskt bor ute i Österort. Om du tror att det är fem hästar och en bonde så är du ute och cyklar.

Orminge ligger i Nacka. Vad är det som "Österort" täcker in som inte Nacka redan täcker in?
Citera
2024-09-20, 13:20
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Orminge ligger i Nacka. Vad är det som "Österort" täcker in som inte Nacka redan täcker in?

Gustavsberg då. Stavsnäs. Varför kan jag inte kalla dessa orter för Österort, menar du? Vad är de, är de Norrort eller Söderort menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in