2024-09-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Haha man tror att investerare borde anat att stora investeringar som kräver mycket kunskap och snabb upprättningstid inte alls kommer funka, i och med att 80-90% av alla stora projekt har misslyckats i Sverige och det har tagit 20 jävla år för att ens bygga en bro på Slussen, som fortfarande inte är klar och där man tom bogserade stora delen av arbetet från Kina.

Glöm inte öresundsbron dom miljöpartiet ocv centern skulle stoppa till varje pris. Den bron skulle ju förstöra hela östersjön enligt deras logik
Citera
2024-09-23, 17:38
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ännu ett bevis på att den "gröna omställningen" helt enkelt inte är möjlig.
Detta är en fullständig katastrof för alla miljömuppar

Northvolt är för fan deras juvel. Sveriges "stolthet" som ska motivera andra länder lol:

Skrattar så jag knappt får någon luft här.

Jag tycker synd om alla som blir av med jobbet. Det är absolut inte dessa jag skrattar åt.
Stämmer in, kul som fan när v(ä)rkligheten hinner ikapp, precis som den kommer att göra på samtliga områden drabbade av woke och feminism. Den svenska modellen, hybris en masse, har hur mycket som helst att göra upp med!

Vad var det jag sa, som en papegoja på steroider!
Citera
2024-09-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nid4
Bolaget ligger risigt till - ja, men det kommer aldrig gå i KK. Det man ser idag är i princip en restrukturering. Bilföretagen rapporterar om sval efterfrågan för elfordon och NV får anpassa sig därefter

Gick inte tyska staten ut nyligen med att dom vill pumpa in miljarder i stödpaket för att hjälpa NV?

Det ligger i EUs intresse att hålla denna fabrik igång

En omstrukturering kan bli aktuell. Den gröna omställningen är här för att stanna. Aldrig att vi återgår till enbart fossildrivna fordon som den enda lösningen. Däremot kanske det dröjer länge än innan eldrivna bilar slår igenom fullt ut. Så länge kan nog inte Northvolt klara sig utan stöd. Men om målet är att minska beroendet av fossila drivmedel och beroendet av kinesiska batterier är det nog viktigt att någon stor aktör går in och hjälper företag som NV att överleva.
Citera
2024-09-23, 17:40
Medlem
2n00b4Us avatar
Varför har man köpt teknik från Kina som är så pass gammal, Sverige brukar ju vara ganska bra på IT och teknik så varför man inte använt sig av sådan?
Citera
2024-09-23, 17:40
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Varför har man köpt teknik från Kina som är så pass gammal, Sverige brukar ju vara ganska bra på IT och teknik så varför man inte använt sig av sådan?
vart står det man har köpt gamla tech ?
Citera
2024-09-23, 17:42
Medlem
Detta får man när kommunister planerar industrier . Bi idioter betalar och allt går åt helvete. Bra jobbat kuksugarna
Citera
2024-09-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quilliana
Svaret är att vi skattebetalare kommer få ta en stor del av smällen.

"Lånen utgör en delfinansiering för att öka produktionskapaciteten vid Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Lånen som garanteras uppgår till totalt 1,5 miljarder USD och kommer att ställas ut av flera olika banker och kreditinstitut. Riksgäldens garanti täcker 80 procent av lånebeloppet och en avgift tas ut i linje med marknadsmässiga villkor. Lånen utgör en del av en större finansieringsrunda som bolaget genomför under 2024." Källa : Riksgälden.

Dessutom har jag läst påståenden om att 88 miljarder har satsas från offentliga medel men har bara sett lite luddiga beskrivningar som "från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter och EU".

Jag tror inte att lånen från Riksgälden betalades ut. Vill minnas att finansministern påpekade det för någon vecka sedan i en intervju. Vill även minnas att i samma veva nämnde Aktuellt att det inte rörde sig om mer än totalt c:a 4 miljarder från offentliga svenska medel. Det mesta i Sverige, drygt 9 miljarder, kom från AP-fonderna och jag tror att det var Folksam. Det är små summor i sammanhanget då AP-fonderna har till uppgift att även placera visst kapital på högriskprojekt. Om sparare i någon högriskfond hos Folksam förlorar en slant så är det bara att rycka på axlarna och gå vidare. Vi har väl alla gjort dåliga investeringar och dessutom varit medvetna om risken.
Senast redigerad av Konrad 2024-09-23 kl. 17:46.
Citera
2024-09-23, 17:44
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Nu är det kört för Skellefteå!

Kommer bli mer än 1000 pers som förlorar jobbet då underleverantörer troligtvis kommer behöva dra ner med.
Sedan alla restauranger kommer få mindre besök med och behöva dra ner.
Tänk alla tomma lägenheter som inte behövs längre.

Bostadsbyggandet låg ca 20 år efter innan Northvolt blev aktuellt. Skulle säga att man ungefär hunnit bygga ikapp det just nu. Tror inte det blir särskilt många tomma lägenheter (annat än i nybyggen i typ Kåge och Byske). Jag skulle tro att många av de 1000 som får gå nu bor i modul/baracklägenheterna.

Kraschar Northvolt totalt och ingen annan kliver in och tar över så blir det så klart en rejäl smäll för kommunen då man investerat mycket i infrastruktur m.m.
Citera
2024-09-23, 17:46
Medlem
Harald Mix: Har fullt förtroende för Northvolts ledning
Storägaren Harald Mix kommenterar nu dagens besked om storvarslet på Northvolt.

”Allt fokus bör nu ligga på att säkerställa leveranser”, säger han.

https://www.di.se/digital/harald-mix...volts-ledning/

Man kan fråga sig varför ledningen inte har haft det fokuset tidigare?
Citera
2024-09-23, 17:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag tror inte att lånen från Riksgälden betalades ut. Vill minnas att finansministern påpekade det för någon vecka sedan i en intervju. Vill även minnas att i samma veva nämnde Aktuellt att det inte rörde sig om mer än totalt c:a 4 miljarder från offentliga svenska medel. Det mesta i Sverige, drygt 9 miljarder, kom från AP-fonderna och jag tror att det var Folksam. Det är små summor i sammanhanget då AP-fonderna har till uppgift att även placera visst kapital på högriskprojekt. Om sparare i någon högriskfond hos Folksam förlorar en slant så är det bara att rycka på axlarna och gå vidare. Vi har väl alla gjort dåliga investeringar och dessutom varit medvetna om risken.

Ja små summor jämfört med vad Sossarna tagit ur AP-fonderna.

Som när Göran Persson tog 100 Miljarder för att betala av skulder de dragit på sig efter de spenderat alla våra skattepengar på skit.

Enda problemet här är att Folket fortfarande inte förstår att försvinner Vänsterextrema från Myndigheter och Statliga jobb skulle de flesta problem försvinna.

Effekten skulle vara som att Mamma får lämna över till Pappa.

Alltså allt kommer bli bra igen...
Citera
2024-09-23, 17:51
Avstängd
löls avatar
Sverige har provat planekonomi och "plan massinvandring" inget av de fungerar.
Men fan ändå ska de köra huvudet i väggen.
Våra narcissistiska politiker stoltserar med sina ideologier. Och gång på gång så går de på pumpen.

Våra politiker är fan livsfarliga.
Många av de som drog igång skiten har vi fortfarande som politiker och ser dem i tv eller tidning varje vecka. De kommer vara knäpp tysta 6 månader framöver. För att sedan låtsas som inget har hänt.

Någon som har namn på de inblandade så vi inte glömmer
Det gäller hela gröna omställningssoppan
Citera
2024-09-23, 17:52
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Det underligaste är väl att NV hade 400 anställda iStockholm?

Politisk och medial lobbyism är inte gratis. Sen ligger säkert en massa administration där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in