• 1
  • 2
2024-09-23, 20:21
Medlem
Mingla101s avatar
Det är nog tydligt för dom flesta att våra kriminella gäng "anställer" barn för att döda enkom för att dom får lägre eller inga straff.
Jag har själv väldigt bra förslag, men jag tror alla strider mot konventioner som Sverige har skrivit på..
Så jag tänkte höra om det finns tankar eller idéer om hur det ska tas om hand utan att kränka dom mänskliga rättigheterna.. ?
Citera
2024-09-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Det är nog tydligt för dom flesta att våra kriminella gäng "anställer" barn för att döda enkom för att dom får lägre eller inga straff.
Jag har själv väldigt bra förslag, men jag tror alla strider mot konventioner som Sverige har skrivit på..
Så jag tänkte höra om det finns tankar eller idéer om hur det ska tas om hand utan att kränka dom mänskliga rättigheterna.. ?

Det kommer en ny socialtjänstlag 2025 som innebär att man ska jobba hemma hos familjer både med barnen och dom vuxna. Då blir det lättare att motverka dåligt föräldraskap och även lättare att stävja ev kriminalitet
Citera
2024-09-23, 20:29
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Det kommer en ny socialtjänstlag 2025 som innebär att man ska jobba hemma hos familjer både med barnen och dom vuxna. Då blir det lättare att motverka dåligt föräldraskap och även lättare att stävja ev kriminalitet

Jaha, det låter ju väldigt bra, det visste jag inte om.
Hoppas bara att man inte anställer gängkriminella till att just utföra den uppgiften
För det är också ett problem.
Citera
2024-09-23, 20:32
Medlem
lyktstolpes avatar
Straff även för målsman
Citera
2024-09-23, 20:32
Medlem
Citat:

En aspekt du kanske inte tänkt på är anledningen till att man inte straffar barn är för att de har ganska illa utvecklat konsekvenstänk. Det är ju endel därför de rekryteras också och att hota med straff för någon som inte har konsekvenstänket vet jag inte riktigt om det avskräcker.

En sak man skulle kunna göra är att lägga större ansvar på den som förmår en yngre att göra något. Kanske kan vara svårt med bevisföringen, men iaf så innebär det att man skulle rikta in sig på någon som har konsekvenstänk.

En annan möjlighet kanske vore att gå åt dem å det ekonomiska hårdare. T.ex. att mäta ut med mindre pardon för att täcka skadestånden de skall betala. Och kanske att på det göra det brottsligt att inte verka för att skadeståndet blir betalt. Jag tänker att många kanske drivs av att få ekonomisk status, men om man tar det ifrån dem så är det kanske inte lika kul längre.
Citera
2024-09-23, 20:33
Medlem
Mingla101s avatar
Jag tror starkt på att polisen får större möjligheter att plocka av kriminella deras sk. bling bling. Dyra attiraljer som dom inte kan ha råd med. Det gör det mindre lockande för barn att se "upp" till dessa personer.
Citera
2024-09-23, 20:39
Medlem
hockexs avatar
En saftig månadsinkomst till ortenkidsen ifall de inte har allt för många mord per år på sig.
Och gratis körkort, lägenhet etc. då såklart
Citera
2024-09-23, 20:45
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
En aspekt du kanske inte tänkt på är anledningen till att man inte straffar barn är för att de har ganska illa utvecklat konsekvenstänk. Det är ju endel därför de rekryteras också och att hota med straff för någon som inte har konsekvenstänket vet jag inte riktigt om det avskräcker.

En sak man skulle kunna göra är att lägga större ansvar på den som förmår en yngre att göra något. Kanske kan vara svårt med bevisföringen, men iaf så innebär det att man skulle rikta in sig på någon som har konsekvenstänk.

En annan möjlighet kanske vore att gå åt dem å det ekonomiska hårdare. T.ex. att mäta ut med mindre pardon för att täcka skadestånden de skall betala. Och kanske att på det göra det brottsligt att inte verka för att skadeståndet blir betalt. Jag tänker att många kanske drivs av att få ekonomisk status, men om man tar det ifrån dem så är det kanske inte lika kul längre.

Jag håller med om att barn inte har konsekvenstänk. Det är först fullt utvecklat i 24års åldern.
Men dom rekryteras just med dom lovorden: brösta en 4 bli en 100 gubbe.
Jag tänker så här, mördas jag av en 40åring eller av en 13åring gör det mig detsamma. Jag är lika död oavsätt. Men mina efterlevande barn/föräldrar, släktingar får ju inte samma straffmätning beroende på VEM som mördade mig.
Ja jag tycker att alla ska bestraffas lika när det gäller grova brott, även barn.

Edit: Ja jag tycker att anstiftan till grovt brott när det gäller barn ska kraftigt höjas, specifikt.
Senast redigerad av Mingla101 2024-09-23 kl. 20:51.
Citera
2024-09-23, 21:57
Medlem
Mingla101s avatar
Brösta en 4a ta bli en 100gubbe. Vad man göra åt det, såna åsikter, viljor?
Jag vill inte få det till att, det är ett invandringsproblem.
Det vet vi, men hur finner man/vi nya synsätt för dom nya problemen..?
Citera
2024-09-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Straff även för målsman

Du menar att straffa folk för gärningar andra har begått? Tycker du verkligen det är en bra rättsprincip?
Citera
2024-09-23, 22:13
Medlem
Citat:
Jag tror starkt på att polisen får större möjligheter att plocka av kriminella deras sk. bling bling. Dyra attiraljer som dom inte kan ha råd med. Det gör det mindre lockande för barn att se "upp" till dessa personer.

Exakt så, om polisen vet vilka som är gängmedlemmar och det vet de ofta, så är det bara att fråga var de köpt sina grejer och vilka pengar de köpt för, har de ingen inkomst så är det bara att plocka grejerna till de kan bevisa att de har råd att köpa grejerna och inte heller stulit grejerna.

Alltid någon idiot som sedan desperat erkänner de sålt massor av knark för att ha råd köpa grejerna.
Citera
2024-09-23, 22:16
Medlem
Citat:

Citat:
Brösta en 4a ta bli en 100gubbe. Vad man göra åt det, såna åsikter, viljor?
Jag vill inte få det till att, det är ett invandringsproblem.
Det vet vi, men hur finner man/vi nya synsätt för dom nya problemen..?

Frågan är varför man vill vara en 100-gubbe?

Ja, om man var lite hårdare när det kommer till att mäta ut skadestånden så skulle det kanske inte vara så kul, i kombination med att göra det brottsligt att inte verka för att skadeståndet betalas.

Givetvis kräver det ju att man har en dom mot dem i grund och botten, men frågan är om inte mer eller mindre alla gängkriminella har någon dom, har något skadestånd de är skyldiga, men inte betalt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in