Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-23, 23:59
Medlem
Hej.

Hittade ingen tråd här i EU-delen om dessa nya korkar på flaskor beror på politiker i "EU"??
Citera
2024-09-24, 00:14
Medlem
har för mig det ja... hatar dom där jävla korkarna, vet inte hur många gånger jag spillt på mig när jag försöker dricka ur dom... jävla idiotier.
Citera
2024-09-24, 00:18
Medlem
bandspelarens avatar
Ja det är en av eu:s stora bedrifter, att få korken att inte lossna. Visst får vi något för miljarderna.
Citera
2024-09-24, 00:19
Medlem
Bubba00s avatar
Det säger väl sig självt att endast EU kan ligga bakom något så uppenbart efterblivet och överreglerande förmynderi som detaljstyrning av fästanordning för plastkorkar på petflaskor...

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
har för mig det ja... hatar dom där jävla korkarna, vet inte hur många gånger jag spillt på mig när jag försöker dricka ur dom... jävla idiotier.

Men man vänjer sig.
Citera
2024-09-24, 00:36
Medlem
henrikos avatar
Innan var det ju en standard.

Nu passar ju inte korkarna på alla flaskor längre, utan verkar nycklade till specifika flaskor. Så nu får jag inte längre på korkarna när jag städar och ska panta, så då får jag ju slänga korkarna istället, vilket jag inte behövde innan.

Om det är EU som hittat på detta vet jag inte. Men om det är det så är det ju ett steg i helt motsatt riktning, mot vad EU försöker få till med mobilladdarna.
Citera
2024-09-24, 01:02
Medlem
keny69s avatar
Storbritannien har samma tror jag, kan någon förklara för mig varför dom följer EUs direktiv fast dom lämnat unionen? Gäller annat också men kanske blir off topic…
Citera
2024-09-24, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Hej.

Hittade ingen tråd här i EU-delen om dessa nya korkar på flaskor beror på politiker i "EU"??

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Ja det är en av eu:s stora bedrifter, att få korken att inte lossna. Visst får vi något för miljarderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Det säger väl sig självt att endast EU kan ligga bakom något så uppenbart efterblivet och överreglerande förmynderi som detaljstyrning av fästanordning för plastkorkar på petflaskor...

Men man vänjer sig.

"Plastic caps or lids are part of the almost 26 million tonnes of plastic waste generated every year in Europe, much of which washes up on beaches around the world. Some 80% of marine litter is plastic."

https://commission.europa.eu/news/le...hes-2024-08-14

"The European Commission estimated that plastic caps and lids represented around 13 per cent of plastic marine litter caught in the nets of fishing vessels between 2011 and 2017." (betalvägg/prova på) https://www.ft.com/content/e43c7099-...4-ab11a2ed2695

Fyra idioter som hatar havet och alla djur som lever i och runt haven.
Tack för att ni finns.
Citera
2024-09-24, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Innan var det ju en standard.

Nu passar ju inte korkarna på alla flaskor längre, utan verkar nycklade till specifika flaskor. Så nu får jag inte längre på korkarna när jag städar och ska panta, så då får jag ju slänga korkarna istället, vilket jag inte behövde innan.

Om det är EU som hittat på detta vet jag inte. Men om det är det så är det ju ett steg i helt motsatt riktning, mot vad EU försöker få till med mobilladdarna.

Är du pantad?
Korkarna sitter fast, du ska INTE dra väck dom.
Det är själva meningen med EUs nya reglar.
Citera
2024-09-24, 01:14
Medlem
Trixtons avatar
Citat:

Varför tar du inte bara bort den? De brukar inte sitta särskilt hårt. Det tar en halv sekund längre att öppna en flaska för att man måste lägga lite extra energi på att få loss kapsylen, annars är det ju ingen skillnad mot förut.
Citera
2024-09-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keny69
Storbritannien har samma tror jag, kan någon förklara för mig varför dom följer EUs direktiv fast dom lämnat unionen? Gäller annat också men kanske blir off topic…

Nej det gör dom inte men många som tillverkar drycker väljer såklart att ha samma förpackning i UK som de har i EU/EES.

En del gör till och med en miljögrej av att dom kör samma korkar i UK tex Coca Cola
https://www.coca-cola.com/gb/en/medi...-great-britain
Citera
2024-09-24, 01:22
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Är du pantad?
Korkarna sitter fast, du ska INTE dra väck dom.
Det är själva meningen med EUs nya reglar.

Bra att dom sitter fast vid transport. Men de är i vägen både om man ska dricka direkt ur flaskan eller hälla upp den. Självklart rycker man bort dom. Allt annat är lika galet som att gå omkring med en klädhängare i skjortkragen.
Citera
2024-09-24, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Bra att dom sitter fast vid transport. Men de är i vägen både om man ska dricka direkt ur flaskan eller hälla upp den. Självklart rycker man bort dom. Allt annat är lika galet som att gå omkring med en klädhängare i skjortkragen.

Nej du ska du inte göra det vad det gäller plastflaskor det är ju pant på flaskorna, varför ska du dra väck dom? Seriöst?

Vad det gäller förpackningar av plast så kan det vara smart att dra väck dom och lägga dom i plaståtervinningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in