• 1
  • 2
2024-09-25, 00:07
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Googlade runt lite på priser. Beroende på vad det är för fel så räkna med mellan 2k och 10k.
Tack skall du ha! Ok,det är det värt.
Citera
2024-09-25, 00:25
Medlem
shotacats avatar
Kan vara att nålen som är fast, hände mig en gång och när jag slog den lättare på sidan så fungerade den igen men det är absolut inget jag skulle rekommendera om du har data av värde på disken. Om den har något av värde på sig så borde antingen lämna in den eller försöka att byta nålen själv.

Om det inte finns något av större vikt så skulle jag förmodligen köpa en ny.
Citera
2024-09-28, 10:08
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Kan vara att nålen som är fast, hände mig en gång och när jag slog den lättare på sidan så fungerade den igen men det är absolut inget jag skulle rekommendera om du har data av värde på disken. Om den har något av värde på sig så borde antingen lämna in den eller försöka att byta nålen själv.

Om det inte finns något av större vikt så skulle jag förmodligen köpa en ny.

Vad är det för nål du pratar om? En hårddisk är inte en grammofon.
Citera
2024-09-28, 10:42
Medlem
GimliRedBeards avatar
Innan du lägger ut en massa pengar på att rädda den...
Har du verkligen kollat till 100% att det inte bara är strömförsörjningen?
Har genom åren haft minst 25 hd som lagt av men aldrig att motorn stannat.
Alltid läsning av skivan som hakar upp sig... och ja faktiskt så funkade frysning vid något tillfälle...
Men som sagt inte om den inte snurrar!
Citera
2024-09-28, 10:48
Medlem
GimliRedBeards avatar
Även annan form av misshandel har fungerat vid flertal tillfällen:
Släppa den ner i golvet, banka den i bordet mm.
Naturligtvis då som absolut sista utväg om man inte tänker lämna in den!
Citera
2024-09-28, 12:14
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
Som rubriken lyder har jag en gammal hdd 2tb av märket Western Digital. Den slutade snurra för en stund sedan och jag felsöker nu problemet med en mulitimeter,dock utan bra resultat.
Finns det någon vänlig själ här som har erfarenhet av detta eller som kan rikta mig till någon som kan.

All hjälp tages tacksamt emot!

MVH // Karma

Har du en gammal (mekanisk) hårddisk med viktig data som inte är backupad på ett säkert sätt så har du nu fått en viktig och välförtjänt lärdom som du bör ta med dig i livet.

Citat:
Om datan är viktig, ge fan i att göra något själv.
Det absolut bästa tipset! Om du själv "felsöker med multimeter" är risken uppenbar att du orsakar större skada om du inte har behövlig kompetens och en ESD-säker arbetsplats.

Citat:
Googlade runt lite på priser. Beroende på vad det är för fel så räkna med mellan 2k och 10k.

Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
Tack skall du ha! Ok,det är det värt.

Du får ta med i beräkningen att det inte är säkert att det går (eller att serviceföretaget kan) reparera och/eller läsa in den.
Citera
2024-09-28, 13:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat

Läsarmen/läshuvudet går inte att byta själv. Förstås. "Stiction" som du beskriver är ovanligt och kan inte leda till att disken inte lyckas spinna igång, kraften hos motorn är för stor, och dessutom parkerar inte WD sina huvuden på skivorna utan på små ramper bredvid. Så huvudena står aldrig någonsin stilla på/vilar mot skivorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in