2024-09-25, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Vad är det stora problemet med 1-5? Någon som vet?
Är det blattarnas fel att det inte funkar längre (det oxå)?
Det är tyvärr blattarnas fel ja.

Framförallt att vi inte ens kan prata öppet om orsaken till många problem i samhället, vilket gör att problemen kan växa obehindrat att bli hur stora som helst.

En cancersvulst på hela landet och folket.
Citera
2024-09-25, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Som flera påpekat, det är inte skalorna det är fel på.
A-F, 1-5, IG,G,VG, MVG, A-F, 1-10.
Vi kan mäta i i princip vad som helst.

Med 3+ miljoner från MENA med lågt IQ varav 1 miljon är analfabeter så sjunker resultaten.

Och att ta bort underkänd trollar inte bort verkligheten.
Clowner.
Snart har vi arabisk beteckning av graderna 1-5, om någon tror det hjälper mot sänkt nationellt medel-IQ.

One is wahid (waah-heet) (واحد).
Two is itnan (ihth-naan) (إثنان).
Three is talata (theh-lah-theh) (ثلاثة).
Four is arba'a (ahr-uh-bah-ah) (أربع).
Five is hamsa (hahm-sah) (خمسة)
Citera
2024-09-25, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
När jag gick i skolan på 80-talet så hade man inte heller "underkänd" med. Vi hade femgradig skala där 1 var sämst. Att få ettor i ämnen sågs på den tiden som att man var värdelös, vilket jag var. Tror jag gick ut nian med 1,2 i slutbetyg vilket inte gick att använda till mycket.

Men så var jag en sån där strulig jäkel också och tog inte studier på allvar. Så visst lär det straffa sig att få ettor i det nya betygsystemet också. Det är ju bara ett bevis på att man antingen är efterbliven eller så är man en person det inte är värt att satsa på.

Läste dock upp mina betyg senare i livet, men ångrar djupt att jag inte tog skolan på allvar.
“streck” fanns, alltså inget betyg alls, jag lyckades inte själv med den bedriften men har nån gammal vän som fick det i nåt ämne.
Citera
2024-09-25, 07:03
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
När jag gick i skolan på 80-talet så hade man inte heller "underkänd" med. Vi hade femgradig skala där 1 var sämst. Att få ettor i ämnen sågs på den tiden som att man var värdelös, vilket jag var. Tror jag gick ut nian med 1,2 i slutbetyg vilket inte gick att använda till mycket.

Men så var jag en sån där strulig jäkel också och tog inte studier på allvar. Så visst lär det straffa sig att få ettor i det nya betygsystemet också. Det är ju bara ett bevis på att man antingen är efterbliven eller så är man en person det inte är värt att satsa på.

Läste dock upp mina betyg senare i livet, men ångrar djupt att jag inte tog skolan på allvar.

Bra jobbat och skönt att du kom till insikt.
Citera
2024-09-25, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Snart har vi arabisk beteckning av graderna 1-5, om någon tror det hjälper mot sänkt nationellt medel-IQ.

One is wahid (waah-heet) (واحد).
Two is itnan (ihth-naan) (إثنان).
Three is talata (theh-lah-theh) (ثلاثة).
Four is arba'a (ahr-uh-bah-ah) (أربع).
Five is hamsa (hahm-sah) (خمسة)
Tja varför inte, västvärlden kallar redan från början sitt nummersystem 1,2,3….o.s.v för ’Arabiskt’
Citera
2024-09-25, 07:58
Medlem
Jag löd själv under LPO94, dvs 4-gradig skala IG-MVG som sen ersattes av LPO11 då det blev 6-gradig skala. Generationen innan min hade 5-gradig 1-5.

Personligen tycker jag A-F (egentligen 0-5) låter bäst. På juristlinjen på universitetet har man A/AB/BA/B/U (0-4) och IG/G/VG/MVG var 0-3.

Något jag tycker är absurt är att det krävs 22.5 i snitt eller 2.0 på HP för att bli exempelvis läkare. Jag hade hellre sett att man radade upp 5-6 ämnen som är viktiga för den inriktning man valt, exempelvis biologi och psykologi om du ska bli läkare. Teknik och fysik om du ska bli ingenjör. Jag ger blanka fan i vad min läkare hade för betyg i bild eller språk. Föreslagsvis inträdesprov också.

Ovan borde leda till att man kan vara en 4a, VG eller B-student men ändå mest lämpad för den yrkesnisch man valt istället för att någon som pressat betyg inom allt tar platsen men egentligen är mindre lämpad.
Citera
2024-09-25, 08:09
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Självklart och som vanligt vid stora förändringar så ger man lite, men tar desto mer. Att F önskas bort ur betygssättningen i denna utredning, kan väl de flesta som har en någorlunda fungerande hjärna förstå är till för att blidka och värna, samt underlätta för... Någon?
Citera
2024-09-25, 09:35
Medlem
Att nationella proven har en större, mer bestämd påverkan, på betygen tycker jag dock är klokt. Jag personligen gick i en mer "svår" gymnasieskola (en av de svåraste att komma in på i Stockholm). I svenska 3:s nationella prov fick jag A, men C i slutbetyg - trots att jag ändå gjort bra ifrån mig på andra uppgifter i samma kurs. På en annan skola skulle fallet kunna vara tvärtom. Flera universitet, där ibland Handelshögsolan, vittnar om att kunskapsgapet är stort mellan studenter som gått på olika skolor men fick samma slutbetyg.

Jag tycker faktiskt att de borde införa nationella prov i flera olika kurser, och inte bara kärnämnena. Du ska inte straffas för att du väljer en skola med högre ambitionsnivå. Jag känner flera som aktivt valt sämre skolor i hopp om att enklare få bra betyg.
Citera
2024-09-25, 09:39
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Jag löd själv under LPO94, dvs 4-gradig skala IG-MVG som sen ersattes av LPO11 då det blev 6-gradig skala. Generationen innan min hade 5-gradig 1-5.

Personligen tycker jag A-F (egentligen 0-5) låter bäst. På juristlinjen på universitetet har man A/AB/BA/B/U (0-4) och IG/G/VG/MVG var 0-3.

Något jag tycker är absurt är att det krävs 22.5 i snitt eller 2.0 på HP för att bli exempelvis läkare. Jag hade hellre sett att man radade upp 5-6 ämnen som är viktiga för den inriktning man valt, exempelvis biologi och psykologi om du ska bli läkare. Teknik och fysik om du ska bli ingenjör. Jag ger blanka fan i vad min läkare hade för betyg i bild eller språk. Föreslagsvis inträdesprov också.

Ovan borde leda till att man kan vara en 4a, VG eller B-student men ändå mest lämpad för den yrkesnisch man valt istället för att någon som pressat betyg inom allt tar platsen men egentligen är mindre lämpad.

Att en läkare ska vara duktig i språk är viktigt. Väldigt viktigt.
Citera
2024-09-25, 11:13
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
De som kommer in på hp har bättre förutsättningar att klara studierna. Det var i alla fall så tidigare.
Om det är så kan man undra varför man inte bara tar bort betygen. Så kan Sverige bli ett vanligt västland som andra.
Citera
2024-09-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
De som kommer in på hp har bättre förutsättningar att klara studierna. Det var i alla fall så tidigare.

Alla undersökningar som har gjorts åtminstone de 30 senaste åren visar att de som kommer in på HP klarar sig sämre än de som kom in på betyg. Längre tillbaka än så har jag inte satt mig in i frågan så du kanske syftar på något som ligger 40+ år tillbaka i tiden?

Artikel om en doktorsavhandling i ämnet: https://www.umu.se/nyheter/vem-klara...bast_11008181/

Och det finns även fler undersökningar som säger exakt samma sak.
Citera
2024-09-25, 11:29
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
https://www.vilarare.se/nyheter/bety...-betygssystem/
Det som förväntas föreslås är:

"1 - Att en tio-gradig betygsskala införs.
2 - Att elevernas genomsnittsbetyg kalibreras mot respektive skolas genomsnittsresultat på de nationella proven.
3- Att samtliga nationella prov i årskurs 9 och i gymnasieskolan ska vara digitala och rättas centralt.
4- Utredningen väntas föreslå att betyget F, alltså betyget underkänt, slopas."

1. Skalan kan väl ändå kvitta så länge den, till exempel, går upp till 5 olika graderingar. Alla nivåer av skalan kommer ändå inneha samma innebörd.
2. Låter väldigt bra om jag inte missat något som sätter krokben på detta.
3. Samma som ovan.
4. Se vad jag skrev på ettan, det är inte ORDET "Underkänt" som är problemet, man får exakt samma uppfattning vad man än kallar det lägsta betyget oavsett om det börjar med F, 0, 1, "lägsta högstanivå" eller ens "högflygande potential om tillräcklig stöttning införs". Känns bara rent efterblivet.

Känns sjukt att ö.h.t behöva byta det förbannade systemet så ofta som det görs när våra grannländer, ofta tas Finland upp, fortfarande klarar sig med sitt gamla och når över Sverige i resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in