• 1
  • 2
2024-09-26, 03:18
Avstängd
olasvenssons avatar
Jag följer Dumpen och är medlem.

Det slår mig varje gång när Patrik och Sara säger "Du vet, man är barn tills man är 18 år i Sverige".

Jag googlade och fann detta.
Citat:
Sverige är det olagligt för en person som är 15 år eller äldre att ha sex med en person som är under 15 år.

Att man är barn tills man är 18 år och därmed myndig är en sak. Men byxmyndig är man vid 15 års ålder.

Blandar Patrik och Sara medvetet ihop detta eller är de dåligt pålästa?
https://rfslungdom.se/hbtqia/vald-kr...d-sager-lagen/

Annat?
2024-09-26, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Det slår mig varje gång när Patrik och Sara säger "Du vet, man är barn tills man är 18 år i Sverige".

Att man är barn tills man är 18 år och därmed myndig är en sak. Men byxmyndig är man vid 15 års ålder.

Annat?
nu är ja inte ens där eller så men det är såklart medveten uppblandning.
2024-09-26, 03:59
Medlem
kalkryggars avatar
Juridiskt så brukar man säga att man är barn tills man är 18 år rent allmänt. Men för att få handla på systemet så är man barn tills man är 20 år. För att få rösta i kyrkoval så är man barn tills man har fyllt 16 år.

Men för sexuell myndighetsålder är man barn tills man fyllt 15 år. Det är juridiskt sett. Rent biologiskt/mänskligt (i verkligheten) så är det givetvis olika för alla individer. Vissa blir sexuellt vuxna när de är 14 och vissa när de är 16.

Men för att den juridiska åldern är 15 år så spelar de att de är 14 år. För då kan de säga att det är olagligt det de försöker göra när de försöker träffa personen. I många fall så är ju bilderna de skickar redan ett brott begånget också.

Om flickan var 15 år så kan du skicka bild på kuken till henne om hon ber om det och ingen annan i hela världen har med det att göra. En 90 årig man kan boka hotellrum och ta med sig en 15 årig flicka in i rummet och så knullar de skiten ur varandra. Om det görs med bådas goda vilja.
2024-09-26, 05:33
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Varför är du fokuserad på lagen när pedofilerna inte har brutit mot lagen ens när de låtsas vara under 15? Man är pedofil om man tänder på tonåringar när man själv är 25+.
Pedofili (av grekiska pais, genitiv paidos, "barn" och philia, "kärlek", "vänskap") är en vuxen människas sexuella dragning till barn.

När attraktionen riktas mot barn eller ungdomar i eller efter pubertetsåldern, snarare än yngre barn, särskiljs dragningen ofta som hebefili eller efebofili.

Källa: Wikipedia
2024-09-26, 05:38
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Pedofili (av grekiska pais, genitiv paidos, "barn" och philia, "kärlek", "vänskap") är en vuxen människas sexuella dragning till barn.

När attraktionen riktas mot barn eller ungdomar i eller efter pubertetsåldern, snarare än yngre barn, särskiljs dragningen ofta som hebefili eller efebofili.

Jag använder den vardagliga definitionen av pedofili, som är mer förenklad än din biologiska definiton. Det finns ingen anledning att göra skillnad på "pedos för småbarn" och "pedos för tonåringar" utanför en rent vetenskaplig kontext.

Eller som jag föredrar att uttrycka det: Ingen förutom pedofiler bryr sig om era olika klasser för olika slags pedos. I vardagligt tal och för vanliga människor i en vardaglig kontext så är du en pedofil även om din gräns ligger på 13. Det är bara att accepera det.
2024-09-26, 06:49
Medlem
Citat:

Annat?
Man är barn tills man är 18 rent juridiskt och det är exakt det dom säger. Dom har väl aldrig påstått något annat. Även om dom gör mycket annat fel dessa knarkare
2024-09-26, 07:00
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Annat?
Enligt barnkonventionen är man barn om man är under 18 år. Patrik har således rätt.
"1. Som barn räknas varje människa under 18 år.

I denna konvention avses med barn varje människa under 18 års ålder, om inte barnet blir myndigt tidigare enligt den lag som gäller för barnet."
https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten

Sedan finns det en massa lagar som handlar om barn, t.ex. att man får knulla barn som fyllt 15 eller att barn får skaffa körkort för moped när de fyllt 15 och så vidare.
2024-09-26, 07:08
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Så en man som är attraherad av en 17-åring är pedofil enligt dumpengalningarna?
2024-09-26, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag använder den vardagliga definitionen av pedofili, som är mer förenklad än din biologiska definiton. Det finns ingen anledning att göra skillnad på "pedos för småbarn" och "pedos för tonåringar" utanför en rent vetenskaplig kontext.

Eller som jag föredrar att uttrycka det: Ingen förutom pedofiler bryr sig om era olika klasser för olika slags pedos. I vardagligt tal och för vanliga människor i en vardaglig kontext så är du en pedofil även om din gräns ligger på 13. Det är bara att accepera det.

Även om jag anser att ”byxmyndighetsåldern” skulle kunna höjas till 25 år, så kan man ju inte klassa en 26-åring som har ett sexuellt förhållande med en 19-åring som pedofil.
2024-09-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow

Som komikern som pratade om detta:

"Det heter hebefil.... men det är djävligt svårt att säga sånt utan att låta som en pedofil".
2024-09-26, 12:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Som komikern som pratade om detta:

"Det heter hebefil.... men det är djävligt svårt att säga sånt utan att låta som en pedofil".

Så om man tycker det är viktigt att vara korrekt så låter man som en pedofil? Låter som den komikern är en idiot.
2024-09-26, 13:11
Medlem
Ultragainuss avatar
En onödig semantisk diskussion av ordet "barn". Är det intressant om: Ord har gjort ord mot ord eller är det intressant vilken effekt det får i samhället och hur man ska ställa sig värderingsmässigt till det och varför?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in