• 1
  • 2
2024-09-19, 19:51
Medlem
Ni som har varit med i facket men sen gtt ur det, vad har varit fr och nackdelar? r det ngon skillnad frutom den ekonomiska biten med att inte betala fackavgiften?

Jag r med i facket och och jag har varit det sen jag brjade p mitt jobb fr 11 rsen, s jag har inte mycket att jmfra med. Faktum r att jag r bde fackombud och skyddsombud men p senare tid har jag tnkt mer och mer p att dra mig ur d jag knner och vet att facket gr ingenting.
Det finns extrema problem p min arbetsplats och facket str bara och tittar p, dom gr absolut INGET fr att f saker och ting bttre fr medarbetarna. Jag brjar bli riktigt less p deras kassa "arbete". Dom skyddar folk som borde f sparken och pissar folk i ansiktet som frtjnar det bsta. S ja, inombords vet jag att jag vill och kommer nog g ur facket men jag vill nd ha inputs om huruvida det r bra eller dligt att vara med vs inte vara med i facket.
Citera
2024-09-19, 21:47
Moderator
Maviels avatar
vrigt - mnen som saknar eget forum --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2024-09-19, 21:56
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Ni som har varit med i facket men sen gtt ur det, vad har varit fr och nackdelar? r det ngon skillnad frutom den ekonomiska biten med att inte betala fackavgiften?

Jag r med i facket och och jag har varit det sen jag brjade p mitt jobb fr 11 rsen, s jag har inte mycket att jmfra med. Faktum r att jag r bde fackombud och skyddsombud men p senare tid har jag tnkt mer och mer p att dra mig ur d jag knner och vet att facket gr ingenting.
Det finns extrema problem p min arbetsplats och facket str bara och tittar p, dom gr absolut INGET fr att f saker och ting bttre fr medarbetarna. Jag brjar bli riktigt less p deras kassa "arbete". Dom skyddar folk som borde f sparken och pissar folk i ansiktet som frtjnar det bsta. S ja, inombords vet jag att jag vill och kommer nog g ur facket men jag vill nd ha inputs om huruvida det r bra eller dligt att vara med vs inte vara med i facket.

Fr mnga r sedan var jag med i unionen men gick ur av ideologiska skl efter att en feminist integrationsexpert hade skrivit ngot olmpligt p unionens hemsida. Fr ngra r sedan gick jag med i unionen igen d det brjade g dligt fr fretaget jag arbetade p. Ett r senare blev jag uppsagd men eftersom jag var med i facket kickade deras inkomstfrskring in. Jag hade jttemnga sparade semesterdagar vilka rknades som inkomst s jag fick faktiskt mer i ersttning nr jag var arbetsls n nr jag hade ln. Detta hade inte hnt om jag inte var med i facket. Nu jobbar jag p en myndighet och har en trygg anstllning men r med i facket nd. Detta mest fr att jag fr billiga personfrskringar. Hade jag tecknat dessa privat hade det blivit dyrare n medlemsavgiften.
Citera
2024-09-20, 00:04
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Fr mnga r sedan var jag med i unionen men gick ur av ideologiska skl efter att en feminist integrationsexpert hade skrivit ngot olmpligt p unionens hemsida. Fr ngra r sedan gick jag med i unionen igen d det brjade g dligt fr fretaget jag arbetade p. Ett r senare blev jag uppsagd men eftersom jag var med i facket kickade deras inkomstfrskring in. Jag hade jttemnga sparade semesterdagar vilka rknades som inkomst s jag fick faktiskt mer i ersttning nr jag var arbetsls n nr jag hade ln. Detta hade inte hnt om jag inte var med i facket. Nu jobbar jag p en myndighet och har en trygg anstllning men r med i facket nd. Detta mest fr att jag fr billiga personfrskringar. Hade jag tecknat dessa privat hade det blivit dyrare n medlemsavgiften.
Precis.

Om man tror att facket ska hjlpa en med att behlla jobbet, hja ens ln eller gra arbetsplatsen bttre s kan man lika grna g ur.

Man r med i frsta hand fr inkomstfrskringen och lite annat erbjudanden. Men ocks vetskapen att ju fler medlemmar desto bttre kollektivavtal.
Citera
2024-09-20, 10:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik frtydligad.

Mod.
Citera
2024-09-21, 09:19
Medlem
Beror helt p vilket fack det r.

I ts fall r han ju sjlv en del av facket, som skyddsombud har man rtt mycket mandat att tex stoppa verksamheten om man anser det behvas.

Men frstr samtidigt om man fr insyn och mrker att vriga inte har samma syn p saken som en sjlv, och inte gr det som r tnkt.

Fr egen del s vet jag (r i styrelsen lokalt, s har viss insyn) att facket gr vldigt mycket centralt fr att vi ska f till vettiga avtal, och har lyckats stoppa mycket tokigheter arbetsgivaren vill infra, samt ven gr vi mycket lokalt, tex ser till att nya fr rtt inplacering, att individer som halkat efter lnemssigt (inte pga prestation, utan pga att lnerna hjts s nyanstllda fr hgre ln n de som jobbat lngre) satsas p nr det r revision, osv

Billigare frskringar r ocks en bonus, samt att organiserade i vrt fack fr mer medel (totalt sett) n oorganiserade vid lnefrhandlingarna varje r.
Citera
2024-09-27, 00:55
Medlem
Storanglarens avatar
Facket har spelat ut sin roll. Hur ltt som helst att runda det idag. Har sjlv erfarenhet av det p mitt jobb. Vi hade en rejlt 53-rig gnllspik som ocks var fackligt aktiv. Vi trttnade p hans stndiga gnll om uteblivna lnehjningar, avtal och frhandlingar och allt snt. Gubbgrinig, gnllig och bitter mest hela tiden s han fick g p grund av "arbetsbrist" 31 maj.
Sedan lt vi sommaren och semestrarna g och sedan utlystes tjnsten igen ngot modifierad s det inte r exakt samma tjnst och skriven s att den som haft den inte kan ska den igen (lade till ett krav p utbildning som vi vet att han inte har). Den nye, en pigg och entusiastisk 24-ring brjar nu tisdag 1 oktober. Givetvis r han inte med i facket.
Citera
2024-09-27, 01:07
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Finns ingen som helst anledning att vara med i facket numera och har inte funnits de senaste 30 ren. Gr nt roligt fr pengarna istllet eller nnu bttre, spara dom till lderns hst.
Citera
2024-09-27, 18:15
Medlem
Jag gick ur IF metall fr ett par r sedan.. Skillnaden r att jag sparar ver 600kr/mn och inte sponsrar sosseriet.. Lnehjning osv fr du nd.
G ur skiten.
Citera
2024-10-04, 13:29
Jag r inte med i facket.. kommer frmodligen ngra det om det blir strul.. eller?
Sitter man dr sjlv d och ska "frhandla" med chefen om man blir uppsagd? r det bara att sga jaha, tack och adj om man blir uppsagd utan att vara med i facket?
Citera
2024-10-04, 13:51
Medlem
Londiniums avatar
Absolut nej till facket. Arbetat i 25 r nu och aldrig varit med
Citera
2024-10-04, 14:59
Medlem
Det r dels upp till vad det r fr fack, r det typ kommunal, handels, IF metall eller liknande s r svaret NEJ!!!! De tar bara hutlst betalt fr ingenting och man hjlper frmst ett par arbetsskygga slappisar f lite betalda resor och middagar och sponsrar S med en stor slant.

r det typ SI eller Akavia och likande r det vl mjligen lite mer relevant d de faktiskt erbjuder en del bra frelsningar, workshops osv.

Men generellt r A-kassan det vsentliga och sedan dessa delade p sig har ju facket givetvis blivit betydligt svagare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in