Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-29, 12:36
Medlem
Ju närmare desto bättre.
Större yta på fordonet framför desto bättre.

Men effekten får du även en bit bakom ett annat fordon.

Mycket handlar om att luftflödet framför dig är "förstört och turbulent" gentemot den vanliga vägg av luft du forcerar dig igenom.

Så långt bak de finns en luftvirvrl kvar får du effekt men den minskar så klart med avståndet.

Men det är längre än du tror om du kör efter någon på en motorväg i hög hastighet.
Citera
2024-09-29, 12:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Blir väl en massa gasande och bromsande om man ligger så nära så inbesparingen försvinner nog.
Citera
2024-09-29, 13:18
Medlem
Vi gjorde det ofta förr när vi åkte 125 kubikare... Man la sig 10 meter efter eller nått på motorvägen...
Citera
2024-09-29, 14:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En dam cyklar i nästan 300 km/h. Cykeln är så högt utväxlad att hon behöver bogseras igång. Efter att ha kopplats loss ligger hon kvar väldigt nära dragbilen.
https://www.youtube.com/watch?v=6CFTqHbgsKs

Jo, sett något liknande med engelsmannen Guy också på TV för en tid sen.
Citera
2024-09-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Enligt programmet så sparade man som mest 39% så det är en del.
Men man ser inte vad som händer framför o man får bilen totalt blästrad av allt väggrus som dras upp från lastbilen.

Flyttfåglar flyger inte bakom när de flyger utan de ligger snett bakom. Antagligen för att man tjänar mer på det.

Lastbilens konsumtion torde gå upp när man ligger o blir "dragen".

Installera istället en dragstång som man kan haka fast i den inte ont anande lastbilen. Sedan blir hela resan gratis

Blir ju inte mer undertryck bakom lastbilen för att det ligger en bil där, tror snarare att det blir mindre och man hjälps åt.

I Nascar har jag hört att förare kan köra i tåg och på sätt öka topphastighen för alla i tåget, dvs de bakomvarande minskar draget för den som kör främst
Citera
2024-09-29, 15:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Du kommer på höjd spara några kronor per år för stressen att lastbilen framför när som helst bromsar in och du blir platt.
Jag gjorde några år sedan ett test i vilket jag lade mig cirka 2 sekunder bakom en lastbil som färdades i 80 km i timmen och skillnaden i förbrukning var ganska betydande, typ 0,80 till 0,65. Gör vi antagandet att vi kör 2000 landsvägsmil per år, bensinen kostar 17 kr/liter, bilen förbrukar normalt 0,65 och besparingen är 18 procent så skulle totala besparingen bli nästan 4000 kronor per år. Det handlar alltså om mycket större summor än bara några kronor.
Citera
2024-09-29, 15:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad jag minns av Mythbusteravsnittet, är att kommer man för nära lastbilen, ökar bränsleförbrukningen igen, för att man då håller på att småjustera sin hastighet.
https://pressbooks.bccampus.ca/techn...ers-Report.pdf

Stämmer som du säger. Detta skulle ju gå att åtgärda genom adaptiv farthållare.
Citera
2024-09-29, 16:00
Medlem
Förmodligen så nära att man förlorar körkortet
Citera
2024-09-29, 16:45
Medlem
Besparingen beror på vad man jämför med. Att ligga bakom en lastbil i 80km/h sparar bränsle, oavsett avstånd, jämfört med att köra om och hålla 110km/h. Så försök ligga ca. 100 meter bakom en långtradare så kör du både snålt och ganska säkert.
Citera
2024-09-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag gjorde några år sedan ett test i vilket jag lade mig cirka 2 sekunder bakom en lastbil som färdades i 80 km i timmen och skillnaden i förbrukning var ganska betydande, typ 0,80 till 0,65. Gör vi antagandet att vi kör 2000 landsvägsmil per år, bensinen kostar 17 kr/liter, bilen förbrukar normalt 0,65 och besparingen är 18 procent så skulle totala besparingen bli nästan 4000 kronor per år. Det handlar alltså om mycket större summor än bara några kronor.

Tre meter som var uppe tidigare i tråden låter lite väl nära men ditt exempel ska jag testa i morgon när jag kör en sträcka jag kört många gånger tidigare och vet exakta förbrukningen för.

Dum fråga kanske men jämförde du 80Km/h bakom lastbil och 80Km/h utan lastbil eller körde du fortare när du inte låg bakom? Bara att köra i 80 i stället för 90 kan redan där göra stor skillnad.

Mellan tex 130 och 140 skiljer inte förbrukningen alls mycket för min i jämförelse med mellan 80 och 90.
Citera
2024-09-29, 19:06
Medlem
Undrar om det ger mer att haka på 24m långtradare eller om det blir samma sak med enbart lastbil utan släp?
Citera
2024-09-29, 19:36
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

2000 mil om året, varav några procent av dessa kommer köras bakom en lastbil. Eller svänger du in bakom en lastbil såfort du lämnar parkeringen? Kör du bakom lastbilar mitt i stan? Kör du bakom lastbilar på grusväg? Din uträkning utgår från ständig motorvägshastighet och att man alltid hittar en lastbil man kan ligga bakom vilket man verkligen inte gör, som om motorvägskörning bakom lastbil är enda typen av bilkörning du gör, snygg matte
Senast redigerad av solstrålar 2024-09-29 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in