Citat:
Lastbilar har sämre bromsar och sämre grepp än personbilar, att hävda något annat är bara okunskap i bästa fall och lögn i sämsta fall.
Istället för att skicka något klipp från YouTube så kan du läsa länken från NTF jag skickade ovan. Cirka 0,4 g för lastbilar och 0,8 g för personbilar.
Jag har redan sagt att det blir rätt jobbigt att köra så. Så fort bromsljusen på lastbilen tänds har du cirka 2 sekunder på dig att bromsa fullt. Den tredje sekunden så smäller det. Det är dock absolut helt klart fullt görbart, 1 sekund är väl tilltagen tid för att hinna reagera. Är det lämpligt, nej. Går det, ja.
Efter en sekund så har du tillryggalagt 22,2 m i 80 km/h. Vad du och många andra missar är att lastbilen tillryggalagt strax över 18 meter under samma period. Dvs du har kortat avståndet med cirka 4 meter.
Jag slängde ihop ett excelblad igår för uträkningar av detta. Det enda som förvånade mig var hur hög hastigheten för en krock blev om personbilen inte bromsade överhuvudtaget.
Edit: Om personbilen har full bromsverkan 2 sekunder efter lastbilen och retardationen är linjär och 0,4 g för lastbilen och 0,8 g för personbilen så kommer avståndet sjunka till strax under en halvmeter 2 sekunder senare (4 sekunder efter lastbilen bromsat). Så ja, det går.
Undrar om folk underskattar hur mycket 15 meter är? Det är ändå tre fullstora bilar mellan arselslickaren och lastbilen.
Istället för att skicka något klipp från YouTube så kan du läsa länken från NTF jag skickade ovan. Cirka 0,4 g för lastbilar och 0,8 g för personbilar.
Jag har redan sagt att det blir rätt jobbigt att köra så. Så fort bromsljusen på lastbilen tänds har du cirka 2 sekunder på dig att bromsa fullt. Den tredje sekunden så smäller det. Det är dock absolut helt klart fullt görbart, 1 sekund är väl tilltagen tid för att hinna reagera. Är det lämpligt, nej. Går det, ja.
Efter en sekund så har du tillryggalagt 22,2 m i 80 km/h. Vad du och många andra missar är att lastbilen tillryggalagt strax över 18 meter under samma period. Dvs du har kortat avståndet med cirka 4 meter.
Jag slängde ihop ett excelblad igår för uträkningar av detta. Det enda som förvånade mig var hur hög hastigheten för en krock blev om personbilen inte bromsade överhuvudtaget.
Edit: Om personbilen har full bromsverkan 2 sekunder efter lastbilen och retardationen är linjär och 0,4 g för lastbilen och 0,8 g för personbilen så kommer avståndet sjunka till strax under en halvmeter 2 sekunder senare (4 sekunder efter lastbilen bromsat). Så ja, det går.
Undrar om folk underskattar hur mycket 15 meter är? Det är ändå tre fullstora bilar mellan arselslickaren och lastbilen.
Ja du…
Om du hade tittat länken så hade du sett att det var seriösa exempel från Volvo eller om det var Scania, där deras panikbromssystem demonstrerades.
Om du tror att NTF avet allt om lastbilar och deras broms förmåga så får du tänka om…
Jag påstår inte att lastbilar alltid skulle ha bättre bromsar än en personbil, utan jag skrev ju att under vissa förhållanden så kan de bromsa likvärdigt eller t o m bättre.
T ex så kan en tradare vara närmast plastad, och då blir det massvis med bromsar och enorm kontaktyta för att retardera en förhållandevis blygsam vikt jämfört med full tågvikt som de är dimensionerade för. Då kan det stanna på likvärdiga sträckor som många normala personbilar. Det har flera seriösa tester visat. Men har de mycket massa i lasten så blir det stora skillnader åt andra hållet.
En reaktionstid på 1 sekund är absolut inte ”väl tilltagen” utan högst normal, och jag anser du är väldigt optimistiskt på ett lite naivt sätt i denna sak. Därför att det har testats grundligt vetenskapligt detta med reaktionstider/sträckor och total stoppsträcka etc etc. Och i de allra flesta fall har folk en väldigt optimistiskt tilltro till sin egen reaktionstid och förmåga att hinna reagera och bromsa i tid, vilket de fått erfara i mången test där de fått stå med rodnande kinder efter att ha insett hur svårt det är att hinna reagera i tid, även när de är beredda på att åt ska ske…