Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-01, 06:44
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad är problemet i den här tråden?

Det går att ligga 15 meter bakom en lastbil och hinna bromsa även om lastbilen helt plötsligt tvärnitar.

Är det att rekommendera? Nej, absolut inte.
Det finns en anledning till 3-sekunders regeln.
Hur många följare tre sekunders regeln? Du vet om att det är många som fuskar också eller hur.
Även om du håller tre sekunders regeln så kanske inte reaktionen är så bra heller.
Alla har olika förutsättningar för sådana saker. Det innebär att det är väldigt lätt att fastna i röven på en stor lastbil också.
Citera
2024-10-01, 07:26
Medlem
Citat:

Det går att ligga 15 meter bakom en lastbil och hinna bromsa även om lastbilen helt plötsligt tvärnitar.

Är det att rekommendera? Nej, absolut inte.
Det finns en anledning till 3-sekunders regeln.

Vad som kan gå är väl tämligen irrelevant när sannolikheten att klara sig OM nåt sker är nästan obefintlig…..?

Typ, man kan hoppa från Eiffeltornet utan fallskärm etc, för det händer inget innan man slår i backen….

Ligger man 15 m bakom en tradare så ser man nästan ingenting framåt, vilket betyder att man själv löper stor risk att inte ha en aning om vad som sker framför tradaren och som denne ev plötligt kan bromsa för.

Och då de allra flesta ligger på en reaktionstid på upp mot ca 1 sekund, även när de är superkoncentrerade och beredda på att nåt kommer att ske. Så betyder det att det minsta lilla tradaren bromsar till så är risken mycket stor att man kör in i baken på den för att man inte hann reagera och få ner sin egen hastighet fort nog.
Citera
2024-10-01, 09:34
Medlem
Körde ganska precis 10 mil i 80-90, ca 2 sekunder bakom lastbilar och tradare, i går. Ska köra samma sträcka nästa måndag i samma hastighet men utan att ligga bakom och kolla skillnaden.

Citat:

Ja, herregud vilket tjatter. Man får inte ens diskutera ett avsteg från tresekundersregeln utan att moralpaniken ska bryta ut.

Tror för övrigt aldrig någonsin att jag efter många tusen mil ens sett en tradare eller lastbil ställa sig på bromsen ute på landsvägen.
Citera
2024-10-01, 10:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har funderat lite på det där med att "ligga i suget" efter andra bilar, företrädesvis lastbilar eller andra större fordon, för att spara bränsle, men jag tycker inte jag märker någon skillnad alls på förbrukningen, har haft mätare som visar förbrukningen.

Jag undrar om jag kanske legat för nära framförvarande bil och mycket närmre än jag legat tycker jag blir svårt om man överhuvudtaget ska ha någon chans att bromsa om något händer.

Står man bredvid en lastbil som kör förbi upplever jag att det är en viss fördröjning innan "suget" kommer.

Kan det kanske rent av bli motsatt effekt av att ligga för nära? Samtidigt klyver ju framförvarande bil luftmotståndet och sett från den aspekten och om man bara tar hänsyn till bränsleförbrukningen bör väl effekten bli större desto närmare framförvarande man ligger?

Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?

Mythbusters gjorde ju ett praktiskt test av det där. Kommer inte ihåg vad resultatet blev. har för mig att man kan göra väldigt stora besparing men att man måste ligga väldigt nära bakom säg en tradare.
Citera
2024-10-01, 11:20
Medlem
Citat:
Körde ganska precis 10 mil i 80-90, ca 2 sekunder bakom lastbilar och tradare, i går. Ska köra samma sträcka nästa måndag i samma hastighet men utan att ligga bakom och kolla skillnaden.

Ja, herregud vilket tjatter. Man får inte ens diskutera ett avsteg från tresekundersregeln utan att moralpaniken ska bryta ut.

Tror för övrigt aldrig någonsin att jag efter många tusen mil ens sett en tradare eller lastbil ställa sig på bromsen ute på landsvägen.

Visst kan man diskutera ”teoretiskt” etc, men det är väl bra om vi hjälps åt att inte göra dumma saker i trafiken…?

Att du inte råkat sett nån tradare plötsligt bromsa in kraftigt (det behövs inte tvärnitas alls för att nån nära bakom ska riskera att inte hinna reagera och köra in i baken på tradaren…) betyder ju inte att det inte kan ske, eller hur….?

Vaffö ha bälte på sig, jag har ju aldrig krockat trots kört bil i en massa tusentals mig…… Lika intelligent, typ….?

Sen till din tänkta jämförelse.
Har du funderat på hur enormt många påverkande faktorer du inte har koll på, och som det är extremt svårt att få så lika mellan varje mätning att man kan se nåt vettigt av det…?

Egentligen är det ju i princip självklart att det blir ett sug efter en tradare, det kan man känna rent fysiskt om man går eller cyklar utmed en väg och en tradare brakar förbi. Så ligger man nära nåt så kan man dra nytta av det, men det är riskabelt och rätt korkat att försöka spara bränsle på ett sådant sätt.

Ligger man lite längre bakom så kan det i värsta fall bli ett ökat luftmotstånd då man sannolikt får väldigt stökig luft runt bilen, och dess aerodynamik funkar sannolikt bäst med lugn orörd luft.
Citera
2024-10-01, 11:37
Medlem
mythbusters har testat detta i ett avsnitt. Borde finnas upplagt någonstans, men jag vill minnas att man måste ligga ganska nära för att få bra effekt.
Citera
2024-10-01, 12:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad som kan gå är väl tämligen irrelevant när sannolikheten att klara sig OM nåt sker är nästan obefintlig…..?

Typ, man kan hoppa från Eiffeltornet utan fallskärm etc, för det händer inget innan man slår i backen….

Ligger man 15 m bakom en tradare så ser man nästan ingenting framåt, vilket betyder att man själv löper stor risk att inte ha en aning om vad som sker framför tradaren och som denne ev plötligt kan bromsa för.

Och då de allra flesta ligger på en reaktionstid på upp mot ca 1 sekund, även när de är superkoncentrerade och beredda på att nåt kommer att ske. Så betyder det att det minsta lilla tradaren bromsar till så är risken mycket stor att man kör in i baken på den för att man inte hann reagera och få ner sin egen hastighet fort nog.

Jo. Du hinner bromsa om du bromsar så fort bromsljusen tänds. Opraktiskt och jobbigt. Men fullt genomförbart.

Det tar 3 sekunder från att lastbilen tvärnitar och tills bakomvarande bil drämmer in arslet på lastbilen i 40 km/h. Bromsar bilen efter 1-2 sekunder (hårt) så undviker man en krock.
Citera
2024-10-01, 12:30
Medlem
Citat:
Jo. Du hinner bromsa om du bromsar så fort bromsljusen tänds. Opraktiskt och jobbigt. Men fullt genomförbart.

Det tar 3 sekunder från att lastbilen tvärnitar och tills bakomvarande bil drämmer in arslet på lastbilen i 40 km/h. Bromsar bilen efter 1-2 sekunder (hårt) så undviker man en krock.

Du ger en mycket optimistiskt bild av det hela…?

Du verkar glömma att det kan ta upp mot ca 1 sekund från det bromslysena tänds till det vi ens uppfattat det och sen ska få till en inbromsning själva. Så det räcker med att du just blinkar till eller slänger ett öga i backspegeln, så kan det vara kört, även om du så skulle ha foten redo på pedalen.

Du kan läsa lite i länken att vid t ex 80kmh så är reaktionssträckan ca 24 m, alltså innan du ens börjat bromsa, och då har tradaren redan bromsat i minst en sekund.

https://www.nokiantyres.se/innovativ.../bromsstracka/

Dessutom kan en tradare faktiskt stanna helt på mycket kort sträcka, t o m kortare än många förare av personbilar klarar, om de inte har för mycket last som skjuter på.
Du kan se exempel på det i länken

https://youtu.be/ridS396W2BY?si=Vx0K--crFtDtqivt

Så tar du för givet att du kommer att hinna, alltid, så är du ganska naiv kan jag tycka…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-10-01 kl. 12:46.
Citera
2024-10-01, 15:08
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Jag har funderat lite på det där med att "ligga i suget" efter andra bilar, företrädesvis lastbilar eller andra större fordon, för att spara bränsle, men jag tycker inte jag märker någon skillnad alls på förbrukningen, har haft mätare som visar förbrukningen.

Jag undrar om jag kanske legat för nära framförvarande bil och mycket närmre än jag legat tycker jag blir svårt om man överhuvudtaget ska ha någon chans att bromsa om något händer.

Står man bredvid en lastbil som kör förbi upplever jag att det är en viss fördröjning innan "suget" kommer.

Kan det kanske rent av bli motsatt effekt av att ligga för nära? Samtidigt klyver ju framförvarande bil luftmotståndet och sett från den aspekten och om man bara tar hänsyn till bränsleförbrukningen bör väl effekten bli större desto närmare framförvarande man ligger?

Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?
Du måste nog upp i rejäla hastigheter om du ska spara bränsle på slipstreamen. Testa i stället att ha rejäla avstånd. Jag har sänkt min medelförbrukning från 0,65-0,55 l/mil med min Volvodiesel på detta. Med rejäla avstånd kan man släppa gasen när biltåget framför blir rött samtidigt som man ser trafiken på ett sätt som gör att man kan planera bort många broms/gas.
Citera
2024-10-01, 16:08
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
Kör en hel del elbil i arbetet och upplever att den lilla elförbrukningsmätaren går ned markant när jag ligger i rätt läge bakom ex lastbil eller annat större fordon på motorväg, känns inte heller som att man måste ligga alltför nära.

Klart att det är säkrare att ligga lite längre bakom men det är också gött att kunna ha värmen på utan att behöva stanna och ladda bilen i någon håla för att kunna komma tillbaka till firman.
Citera
2024-10-01, 19:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du ger en mycket optimistiskt bild av det hela…?

Du verkar glömma att det kan ta upp mot ca 1 sekund från det bromslysena tänds till det vi ens uppfattat det och sen ska få till en inbromsning själva. Så det räcker med att du just blinkar till eller slänger ett öga i backspegeln, så kan det vara kört, även om du så skulle ha foten redo på pedalen.

Du kan läsa lite i länken att vid t ex 80kmh så är reaktionssträckan ca 24 m, alltså innan du ens börjat bromsa, och då har tradaren redan bromsat i minst en sekund.

https://www.nokiantyres.se/innovativ.../bromsstracka/

Dessutom kan en tradare faktiskt stanna helt på mycket kort sträcka, t o m kortare än många förare av personbilar klarar, om de inte har för mycket last som skjuter på.
Du kan se exempel på det i länken

https://youtu.be/ridS396W2BY?si=Vx0K--crFtDtqivt

Så tar du för givet att du kommer att hinna, alltid, så är du ganska naiv kan jag tycka…

Lastbilar har sämre bromsar och sämre grepp än personbilar, att hävda något annat är bara okunskap i bästa fall och lögn i sämsta fall.

Istället för att skicka något klipp från YouTube så kan du läsa länken från NTF jag skickade ovan. Cirka 0,4 g för lastbilar och 0,8 g för personbilar.

Jag har redan sagt att det blir rätt jobbigt att köra så. Så fort bromsljusen på lastbilen tänds har du cirka 2 sekunder på dig att bromsa fullt. Den tredje sekunden så smäller det. Det är dock absolut helt klart fullt görbart, 1 sekund är väl tilltagen tid för att hinna reagera. Är det lämpligt, nej. Går det, ja.

Efter en sekund så har du tillryggalagt 22,2 m i 80 km/h. Vad du och många andra missar är att lastbilen tillryggalagt strax över 18 meter under samma period. Dvs du har kortat avståndet med cirka 4 meter.

Jag slängde ihop ett excelblad igår för uträkningar av detta. Det enda som förvånade mig var hur hög hastigheten för en krock blev om personbilen inte bromsade överhuvudtaget.

Edit: Om personbilen har full bromsverkan 2 sekunder efter lastbilen och retardationen är linjär och 0,4 g för lastbilen och 0,8 g för personbilen så kommer avståndet sjunka till strax under en halvmeter 2 sekunder senare (4 sekunder efter lastbilen bromsat). Så ja, det går.

Undrar om folk underskattar hur mycket 15 meter är? Det är ändå tre fullstora bilar mellan arselslickaren och lastbilen.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2024-10-01 kl. 19:17.
Citera
2024-10-01, 19:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Du måste nog upp i rejäla hastigheter om du ska spara bränsle på slipstreamen. Testa i stället att ha rejäla avstånd. Jag har sänkt min medelförbrukning från 0,65-0,55 l/mil med min Volvodiesel på detta. Med rejäla avstånd kan man släppa gasen när biltåget framför blir rött samtidigt som man ser trafiken på ett sätt som gör att man kan planera bort många broms/gas.

+1
Bra poäng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in