Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Körde ganska precis 10 mil i 80-90, ca 2 sekunder bakom lastbilar och tradare, i går. Ska köra samma sträcka nästa måndag i samma hastighet men utan att ligga bakom och kolla skillnaden.
Ja, herregud vilket tjatter. Man får inte ens diskutera ett avsteg från tresekundersregeln utan att moralpaniken ska bryta ut.
Tror för övrigt aldrig någonsin att jag efter många tusen mil ens sett en tradare eller lastbil ställa sig på bromsen ute på landsvägen.
Visst kan man diskutera ”teoretiskt” etc, men det är väl bra om vi hjälps åt att inte göra dumma saker i trafiken…?
Att du inte råkat sett nån tradare plötsligt bromsa in kraftigt (det behövs inte tvärnitas alls för att nån nära bakom ska riskera att inte hinna reagera och köra in i baken på tradaren…) betyder ju inte att det inte kan ske, eller hur….?
Vaffö ha bälte på sig, jag har ju aldrig krockat trots kört bil i en massa tusentals mig…… Lika intelligent, typ….?
Sen till din tänkta jämförelse.
Har du funderat på hur enormt många påverkande faktorer du inte har koll på, och som det är extremt svårt att få så lika mellan varje mätning att man kan se nåt vettigt av det…?
Egentligen är det ju i princip självklart att det blir ett sug efter en tradare, det kan man känna rent fysiskt om man går eller cyklar utmed en väg och en tradare brakar förbi. Så ligger man nära nåt så kan man dra nytta av det, men det är riskabelt och rätt korkat att försöka spara bränsle på ett sådant sätt.
Ligger man lite längre bakom så kan det i värsta fall bli ett ökat luftmotstånd då man sannolikt får väldigt stökig luft runt bilen, och dess aerodynamik funkar sannolikt bäst med lugn orörd luft.