Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-10-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Lastbilar har sämre bromsar och sämre grepp än personbilar, att hävda något annat är bara okunskap i bästa fall och lögn i sämsta fall.

Istället för att skicka något klipp från YouTube så kan du läsa länken från NTF jag skickade ovan. Cirka 0,4 g för lastbilar och 0,8 g för personbilar.

Jag har redan sagt att det blir rätt jobbigt att köra så. Så fort bromsljusen på lastbilen tänds har du cirka 2 sekunder på dig att bromsa fullt. Den tredje sekunden så smäller det. Det är dock absolut helt klart fullt görbart, 1 sekund är väl tilltagen tid för att hinna reagera. Är det lämpligt, nej. Går det, ja.

Efter en sekund så har du tillryggalagt 22,2 m i 80 km/h. Vad du och många andra missar är att lastbilen tillryggalagt strax över 18 meter under samma period. Dvs du har kortat avståndet med cirka 4 meter.

Jag slängde ihop ett excelblad igår för uträkningar av detta. Det enda som förvånade mig var hur hög hastigheten för en krock blev om personbilen inte bromsade överhuvudtaget.

Edit: Om personbilen har full bromsverkan 2 sekunder efter lastbilen och retardationen är linjär och 0,4 g för lastbilen och 0,8 g för personbilen så kommer avståndet sjunka till strax under en halvmeter 2 sekunder senare (4 sekunder efter lastbilen bromsat). Så ja, det går.

Undrar om folk underskattar hur mycket 15 meter är? Det är ändå tre fullstora bilar mellan arselslickaren och lastbilen.

Ja du…
Om du hade tittat länken så hade du sett att det var seriösa exempel från Volvo eller om det var Scania, där deras panikbromssystem demonstrerades.

Om du tror att NTF avet allt om lastbilar och deras broms förmåga så får du tänka om…
Jag påstår inte att lastbilar alltid skulle ha bättre bromsar än en personbil, utan jag skrev ju att under vissa förhållanden så kan de bromsa likvärdigt eller t o m bättre.
T ex så kan en tradare vara närmast plastad, och då blir det massvis med bromsar och enorm kontaktyta för att retardera en förhållandevis blygsam vikt jämfört med full tågvikt som de är dimensionerade för. Då kan det stanna på likvärdiga sträckor som många normala personbilar. Det har flera seriösa tester visat. Men har de mycket massa i lasten så blir det stora skillnader åt andra hållet.

En reaktionstid på 1 sekund är absolut inte ”väl tilltagen” utan högst normal, och jag anser du är väldigt optimistiskt på ett lite naivt sätt i denna sak. Därför att det har testats grundligt vetenskapligt detta med reaktionstider/sträckor och total stoppsträcka etc etc. Och i de allra flesta fall har folk en väldigt optimistiskt tilltro till sin egen reaktionstid och förmåga att hinna reagera och bromsa i tid, vilket de fått erfara i mången test där de fått stå med rodnande kinder efter att ha insett hur svårt det är att hinna reagera i tid, även när de är beredda på att åt ska ske…
Citera
2024-10-01, 20:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja du…
Om du hade tittat länken så hade du sett att det var seriösa exempel från Volvo eller om det var Scania, där deras panikbromssystem demonstrerades.

Om du tror att NTF avet allt om lastbilar och deras broms förmåga så får du tänka om…
Jag påstår inte att lastbilar alltid skulle ha bättre bromsar än en personbil, utan jag skrev ju att under vissa förhållanden så kan de bromsa likvärdigt eller t o m bättre.
T ex så kan en tradare vara närmast plastad, och då blir det massvis med bromsar och enorm kontaktyta för att retardera en förhållandevis blygsam vikt jämfört med full tågvikt som de är dimensionerade för. Då kan det stanna på likvärdiga sträckor som många normala personbilar. Det har flera seriösa tester visat. Men har de mycket massa i lasten så blir det stora skillnader åt andra hållet.

En reaktionstid på 1 sekund är absolut inte ”väl tilltagen” utan högst normal, och jag anser du är väldigt optimistiskt på ett lite naivt sätt i denna sak. Därför att det har testats grundligt vetenskapligt detta med reaktionstider/sträckor och total stoppsträcka etc etc. Och i de allra flesta fall har folk en väldigt optimistiskt tilltro till sin egen reaktionstid och förmåga att hinna reagera och bromsa i tid, vilket de fått erfara i mången test där de fått stå med rodnande kinder efter att ha insett hur svårt det är att hinna reagera i tid, även när de är beredda på att åt ska ske…

1. Oavsett bromsar så är däcken överlag sämre.
2. Olastade lastbilar är en dålig affär. Dom går 99% av fallen med last.

1 sekund är inte optimistiskt, om du inte grejar att bromsa på 1 sekund efter att ett bromsljus tänts vid full koncentration så bör du nog lämna tillbaka körkortet.

Så fort du inser skillnaden mellan kan och bör så kan vi sluta diskutera.
Citera
2024-10-01, 21:11
Medlem
Citat:
1. Oavsett bromsar så är däcken överlag sämre.
2. Olastade lastbilar är en dålig affär. Dom går 99% av fallen med last.

1 sekund är inte optimistiskt, om du inte grejar att bromsa på 1 sekund efter att ett bromsljus tänts vid full koncentration så bör du nog lämna tillbaka körkortet.

Så fort du inser skillnaden mellan kan och bör så kan vi sluta diskutera.

Så hur många kan ha full koncentration och vara 100% förberedda konstant när de slipstreamar bakom en lastbil…?
Citera
2024-10-01, 23:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Så hur många kan ha full koncentration och vara 100% förberedda konstant när de slipstreamar bakom en lastbil…?

Fråga dom som förespråkar det?
Citera
2024-10-02, 06:49
Medlem
Citat:
Fråga dom som förespråkar det?

Fast nu frågade jag dig då du tycks vilja vara expert på detta då du klev in i tråden med detta uttalande….

Citat:
1. Inga problem att hinna bromsa.
2. Även om du skulle hoppa över att bromsa så skulle skadorna bli marginella och endast materiella. Lastbilen hinner inte bromsa sin fart tillräckligt mycket för att krocken ska orsaka någon form av personskada.

Så hur kan du vara så säker på att ditt svar på punkt 1 alltid skulle gälla alla…?

Och sen punkt 2, hur vet du att det alltid skulle bli så…? Tänk om den bakom instinktivt väjer för att inte köra på, och hamnar i diket, eller ut i mötande…

Hur som helst, så kan man såklart alltid sänka sin egen förbrukning om man kan dra nytta av ”baksuget” bakom ett större fordon, det handlar ju bara om fysikens lagar. Men om det sen är det smartaste sett till klart ökade risker för olyckor med risk för fatala resultat är ju en annan fråga. Det finns ju andra klart säkrare metoder för att spara bränsle.
Citera
2024-10-02, 11:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Fast nu frågade jag dig då du tycks vilja vara expert på detta då du klev in i tråden med detta uttalande….

Så hur kan du vara så säker på att ditt svar på punkt 1 alltid skulle gälla alla…?

Och sen punkt 2, hur vet du att det alltid skulle bli så…? Tänk om den bakom instinktivt väjer för att inte köra på, och hamnar i diket, eller ut i mötande…

Hur som helst, så kan man såklart alltid sänka sin egen förbrukning om man kan dra nytta av ”baksuget” bakom ett större fordon, det handlar ju bara om fysikens lagar. Men om det sen är det smartaste sett till klart ökade risker för olyckor med risk för fatala resultat är ju en annan fråga. Det finns ju andra klart säkrare metoder för att spara bränsle.

1. Därför att jag utgår från att om du har ett körkort så är din reaktionstid cirka 1 sekund och definitivt kortare än 2 sekunder.

2. Det jag svarade på var vad som skulle hända när bilen krockar med lastbilen framför. Inte tusen andra scenarion som kan inträffa.

Vad som är trafiksäkert är en annan fråga.

Jag förespråkar inte att ligga 15 meter bakom en lastbil i 80-90 km/h. Det är trafikfarligt av en mängd olika anledningar, även fast det är fysiskt möjligt att hinna bromsa och undvika krock OM man gör det.
Citera
2024-10-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Mm det är typ 20 procents skillnad eller mer, du behöver ej ligga rakt upp i röven heller för att få effekt. Kolla på elbilarna på motorvägen nästa gång. Deras favorit är lite högre bilar typ större skåp som kör runt 100. Ibland kan man se att flera elbilar krigar om en sån att ligga bakom, då den kör om kastar de sig ut efter osv.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Bakom lastbilen är en "bubbla" av lågt lufttryck. När lastbilen passerat accelererar luften runt bubblan för att utjämna lufttrycket. Det är min gissning av vad som händer.

Jag har också testat detta att köra nära, och bäst effekt verkar vara om man ligger bara typ 2 m bakom, dvs i "bubblan". Kunde förlänga räckvidden rejält på min elbil, och tog mig till nästa laddplats, drog typ 30% mindre. Har även testat med en gammal diesel, och skillnaden blev kanske 10%.

Men det kräver extrem koncentration att hålla ett så lågt avstånd. Tycker inte det är värt det. Mentalt utmattande.

På moderna bilar med adaptiv farthållare med justerbart avstånd och autobroms är risken lägre. Men min VW tillåter inte 2m avstånd, så vinsterna är lägre. Och jag blir, trots automatiken, mentalt trött.

Citat:
Ursprungligen postat av rosalinjenhotwarya
Kör en hel del elbil i arbetet och upplever att den lilla elförbrukningsmätaren går ned markant när jag ligger i rätt läge bakom ex lastbil eller annat större fordon på motorväg, känns inte heller som att man måste ligga alltför nära.

Klart att det är säkrare att ligga lite längre bakom men det är också gött att kunna ha värmen på utan att behöva stanna och ladda bilen i någon håla för att kunna komma tillbaka till firman.

Intressant med bidrag från elbilsförare. 😊

Vad kan det bero på att batteribilarna tycks vinna väldigt mycket mer än fossilbilarna?

Har ni märkt något avstånd bakom där bilen nästan förbrukar mer än vid normal körning? Det var någon som var inne på det tidigare i tråden.
Citera
2024-10-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Intressant med bidrag från elbilsförare. 😊

Vad kan det bero på att batteribilarna tycks vinna väldigt mycket mer än fossilbilarna?

Har ni märkt något avstånd bakom där bilen nästan förbrukar mer än vid normal körning? Det var någon som var inne på det tidigare i tråden.

Det beror på att förbränningsmotorn har en ganska markant "grundförbrukning" oavsett last. Det innebär att motorn normalt har bäst verkningsgrad vid nästan full last. Lägre last minskar verkningsgraden. Dvs när man ligger i "suget" minskar kanske lasten 30%, men förbrukningen bara 10% eftersom att verkningsgraden blir sämre med lägre last.

Elbilar har bra verkningsgrad i ett mycket större område, vilket gör att den lägre lasten i "suget" direkt ger lägre förbrukningen.
Citera
2024-10-14, 01:53
Medlem
Dra ner hastigheten, gasa mjukt och motorbromsa där det går att tillämpa det.

Det tjänar du mer på än att ligga i röven på ett annat fordon! 🙂
Citera
2024-10-14, 02:07
Avstängd
Mythbusters testade det där, för många år sedan.

Citat:
Drafting behind a big rig will improve your car’s fuel efficiency.

CONFIRMED
To test this myth, the build team procured a car, a big rig, and a device that could measure a car’s fuel efficiency. They then drove the car behind a moving big rig at various distances ranging from 100 to 2 feet and measured the amount of fuel the car consumed. The Build Team discovered that the closer the car was to the big rig, the less drag is produced, thus the more fuel saved. At just ten feet, the car managed to increase its fuel efficiency by 40%. Drafting at two feet was slightly lower than the ten foot distance, mainly because Grant had to keep working the car pedal to maintain distance from the truck. However, that did not dispute the fact that drafting actually can increase your car’s fuel efficiency. However, the Build Team has warned that drafting is incredibly dangerous because the truck driver may not able to see you and you may not be able to react in time if the truck were to make a sudden stop.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in